Los bericht bekijken
  #2  
Oud 11 oktober 2009, 23:45
johanschouten johanschouten is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2009
Berichten: 3
johanschouten is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie stage

Hallo Nikkie,

Bij het schrijven van een sollicitatiebrief maak ik altijd gebruik van het AIDA-model (zoek voor de betekenins maar even op google). Dit model is van oorsprong geschreven voor marketinguitingen echter vind ik het ook geschikt voor het schrijven van een sollicitatiebrief.

Naar aanleiding van dit model zou ik een andere opzet van je brief hanteren:

Eerste alinea (kort en krachtig inleiding waarom je solliciteert)
Voorbeeld:
Naar aanleiding van mijn stage van leerjaar X wil ik via deze weg informeren of u op zoek bent naar stagiairs. Op dit moment volg ik opleiding X en ben ik op zoek naar een stageplaats voor de functie van X

Tweede alinea (je werkervaring beschrijven, studie of waarom je schrijft)
Voorbeeld:
Recentelijk hebben drie collega's van uw bedrijf een gastles verzorgd bij mijn opleiding. Tijdens deze les ben ik erg enthousiast geworden over de werkwijze en de vacatures bij uw bedrijf. Daarom zou ik het erg leerzaam vinden om bij uw bedrijf stage te lopen. De gezinsgerichte en oplossingsgerichte werkwijze spreken mij zeer aan. Een stage met kinderen die ontwikkelings-, gedrags- of gezinsproblemen hebben lijkt mij een goede mannier om mijn op school opgedane kennis in de praktijk te brengen. Vanwege mijn kennis, werkervaring en competenties denk ik geschikt te zijn voor een stage bij XXX. Vooral vanwege mijn sociale vaardigheden, consequent denken en mijn interesse in het vakgebied.

Derde (eventueel competenties/ goede eigenschappen beschrijven als je dit nog niet hebt gedaan in alinea 2)

Vierde alinea sluit je vervolgens op gepaste wijze af.

Mijn tip is om je brief aan te passen en hem dan nogmaals te plaatsen.

Groet,
Johan
Met citaat reageren