Los bericht bekijken
  #1  
Oud 9 november 2009, 17:03
Postzegel Postzegel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 1
Postzegel is on a distinguished road
Standaard Motivatiebrief AGNIO plek

Hoi,

Ik moet een korte motivatiebrief schrijven waarom ik het vakgebied neurologie interessant vind. Dit heb ik tot nu toe:

Geachte lezer,

Mijn interesse voor het vakgebied neurologie ontstond al voor de studie geneeskunde tijdens de studie psychologie die ik deed omdat ik was uitgeloot. De cognitieve psychologie besteedde veel aandacht aan neuropsychologie; het opslaan van informatie, de biologische fundamenten van perceptie en de verschillende afwijkingen daarvan zoals amnesie en agnosie. Ik merkte dat deze stof meer mijn interesse opwekte dan het leren van de geboortedata van notoire psychologen.
Gelukkig werd ik ingeloot waardoor ik mijn kennis op het gebied van de neurologie verder kon uitbreiden. Tijdens mijn co-schappen neurologie wist ik het zeker: ik wil verder in de neurologie.

De neurologie fascineert mij om twee verschillende redenen. Ten eerste is het zenuwstelsel verantwoordelijk voor alles wat een mens is. Elke geur, kleur en smaak wordt verwerkt door het zenuwstelsel. Elke herinnering, fijne en minder fijne, wordt opgeslagen in de hersenen en zelfs het karakter –hoe ondoorgrondelijk het moge zijn- vindt zijn oorsprong in deze grijze materie. Deze complexiteit en ondoorgrondelijkheid maken het uitdagend om er mee te werken en zetten mij aan om er meer over te willen weten.
Ten tweede is het puzzelelement van de kliniek iets dat mij erg aanspreekt. Het lokalisatieprincipe van hoe het klinische beeld verklaard kan worden door een laesie is één van de fundamenten van de neurologie en één van de leukste. Door middel van een goede anamnese en lichamelijk onderzoek kom je te weten waar een laesie zich kan bevinden en het is dan ook bevredigend als aanvullend onderzoek dat bevestigt.

Naast bovenstaande redenen vind ik het werken in multidisciplinair verband erg leuk. Het is mooi om te zien hoe de verschillende disciplines onder directie van de neuroloog zich allemaal inzetten om een patiënt, die soms aanzienlijk geïnvalideerd is, weer zo dicht mogelijk bij de situatie te brengen vóór de opname. Nog mooier om te zien is dat dit vaak goed lukt en de patiënt dankbaar is voor de inspanningen die iedereen heeft verricht.

Momenteel ben ik nog bezig met mijn afstudeeronderzoek met als onderwerp: ‘Onbegrepen hoofdpijnklachten bij kinderen en het effect van een therapeutische en/of psychologische behandeling’. In deze studie kijk ik naar het effect van fysiotherapeutische/psychologische interventies op de hoofdpijnklachten bij kinderen bij wie geen somatische oorzaak is gevonden voor hun klachten. Ik verwacht dit onderzoek de komende weken af te ronden, waarna ik er een wetenschappelijk artikel over zal schrijven ter publicatie.

Ik hoop dat u voldoende te weten bent gekomen ten aanzien van mijn motivatie om de neurologie als vakgebied te kiezen.


Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren