Los bericht bekijken
  #4  
Oud 6 juli 2007, 12:15
mirjam84 mirjam84 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 juli 2007
Berichten: 2
mirjam84 is on a distinguished road
Standaard Re: HBO-Bedrijfskunde & agribusiness

Ik heb nog even de website van de HAS bekeken en zie inderdaad dat er wel wat verschil is met de CAH waar je 4 richtingen uit kunt binnen de opleiding B & A.

Wat de banen betreft, ik denk dat ik het iets te veel voor mij persoonlijk heb opgeschreven (in de paardensector). Er is weldegelijk aanbod voor afgestudeerden B & A als ik op agrojobs.nl kijk. Ook binnen de paardensector wel, maar daar moet je meer jezelf naar binnen (net)werken.

De paardgerichte vakken die ik heb gehad zijn bijvoorbeeld:
paard en gezondheid: ziektes en vooral hoe deze voorkomen kunnen worden,
paard en nakomeling: fokkerij dus. Van hormonenhuishouding van merrie en hengst tot geboorte veulen en kleurvererving, erfelijke gebreken, exterieurbeoordeling paard, verschillende rassen, etc.
paard en omgeving: huisvesting, trainingsleer --> wat gebeurt er in het lichaam op het moment dat je gaat trainen
paard en voeding: wat voor voer is er, wordt waar en hoe verteerd in het lichaam, graslandbeheer en de wet- en regelgeving t.o.v. bouwvergunningen etc.

Veel (niet alle) opdrachten die wij hadden zijn dus ook gericht op de paardenhouderij, zoals:

* een innovatief product bedenken
* een (fictief) paardenbedrijf opzetten met 1 milj. euro starterskapitaal
* een ondernemer in de paardensector adviseren op operationeel en strategisch niveau
* ondernemersplan schrijven
* marktonderzoek doen
* onderzoeken hoe & wat voor de export van een product binnen de paardenhouderij naar land X.
* 6 weken lang manager spelen van een bedrijf (middels een computerspel).
* het personeelsmanagement van een bedrijf analyseren en vervolgens adviseren.
* etc

De nadruk zal binnen de opleiding zal echter toch echt op het bedrijfskundige deel liggen. Met mijn opleiding is het al 20% paard - 80% bedrijfskunde.

Ik hoop dat je er toch nog iets aan hebt...de bedrijfskundige vakken zullen toch wel aardig overeenkomstig zijn lijkt me
Met citaat reageren