Los bericht bekijken
  #1  
Oud 5 oktober 2006, 20:34
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Stageplaats literaire uitgeverij.

Graag jullie commentaar op onderstaande brief!
Waar ik met name over twijfel, is of je bij het solliciteren naar een stageplaats uitgebreid moet ingaan op je geschiktheid voor de functie en relevante werkervaring. Moet je dat expliciet duidelijk maken of gaat het vooral om het motiveren van je interesse voor de stageplaats?
Dank alvast!


Beste mevrouw [naam],

Via XXX (= bekende van de geadresseerde) hoorde ik dat u op zoek bent naar een stagiaire. Volgens de oproep op de site van [naam uitgeverij] ging deze stage in per 1 september j.l., maar aangezien de oproep nog niet verwijderd is én het mij een perfecte stageplaats lijkt, ben ik toch maar zo brutaal om u te mailen!

Ik studeer Nederlandse taal en cultuur, omdat ik sinds ik leerde lezen, niks liever deed. Naarmate mijn studie vorderde, werd mijn interesse breder: redactiewerk, maar ook de marketing en communicatie binnen het boekenvak trekt me aan. Inmiddels ben ik bezig met het schrijven van mijn Masterscriptie en wil ik graag aan mijn liefde voor literatuur en theoretische kennis een praktischer invulling geven.

[Naam uitgeverij] vind ik een interessante stageplaats, omdat deze een groot aantal gerenommeerde schrijvers in het fonds heeft, die ook in mijn boekenkast staan. Bovendien spreekt de diversiteit aan taken die ik bij [naam uitgeverij] zou kunnen vervullen, mij zeer aan. Het lijkt me boeiend en leerzaam om het gehele uitgeefproces mee te kunnen maken.

Enige ervaring met redactiewerkzaamheden heb ik al: Eerder werkte ik als webredacteur voor XXX. Daar redigeerde en schreef ik artikelen en digitale nieuwsbrieven voor een literatuursite. Ik ben een zelfstandig type, maar ik vind het ook leuk om in een team te werken. Ik kan wel tegen een stootje en schrik niet van hard werken, deadlines of het opknappen van de minder leuke klusjes.

Een compleet overzicht van mijn werkervaring en opleidingen vindt u in mijn curriculum vitae (zie attachment). Graag zou ik door u uitgenodigd willen worden voor een kennismakingsgesprek waarin ik mijn motivatie nader kan toelichten.

Met vriendelijke groet,

Neerlandica_to_be
Met citaat reageren