Los bericht bekijken
  #1  
Oud 12 januari 2015, 19:10
Bregtje Bregtje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2015
Berichten: 1
Bregtje is on a distinguished road
Standaard Hoe kom je op een studie- en/of beroepskeuze?

Hallo,

Ik heb vorig jaar mijn gymnasiumdiploma gehaald op de middelbare school. Ik heb tijdens de bovenbouwjaren nooit zeker geweten wat ik wilde studeren. Eerst ben ik heel lang blijven dobberen bij geneeskunde, maar dit leek mij toch niet de juiste studie omdat ik mijzelf veel te emotioneel beschouw om met allemaal zieke mensen om te gaan. Ik dacht dat ik dat niet mentaal zou kunnen losknippen, dus leek Biomedische Wetenschappen mij een betere optie. Dit werd omschreven als 'geneeskunde zonder patiënten'. Hierop heb ik dan lange tijd mijn hoop gevestigd en na een voorlichting over de studie dacht ik dat dit de keuze zou worden. Naarmate de inschrijfdatum naderde adviseerde mijn decaan mij om toch maar even een meeloopdag te doen bij deze studie, zodat ik een beter beeld kreeg van waar ik in terecht zou komen voordat ik mij ingeschreven had.
Dus de meeloopdag had ik snel geregeld, en wat bleek, deze studie was toch totaal niet wat ik ervan verwacht had en ik wilde mij hier dan ook echt niet op gaan storten. Nu zat ik toch wel met een probleem aangezien het nog ongeveer twee weken waren tot de uiterlijke inschrijfdatum voor de studies.

Binnen deze twee weken heb ik goed na moeten denken over wat ik dan graag wil in de toekomst en waar ik goed in ben. Ik weet nu wel dat ik het heel moeilijk vind om bij mijzelf mijn interesses en capaciteiten vast te stellen. Ik wil heel graag alles kunnen en vind het moeilijk om dingen weg te strepen.
Mijn ouders hebben samen een bedrijf gehad en ik wist wel van mijzelf dat ik ook graag later een eigen bedrijf zou willen opzetten. Ik wil graag eigen baas zijn en vind ondernemen erg leuk. Bedrijfskunde leek mij echter helemaal niks en paste ook niet bij mijn toekomstvisie van een eigen bedrijf. Daarom kwam ik op de studie Notarieel Recht. Dat leek mij een mooi beroep en als notaris heb je veel kennis over de oprichting en werking van ondernemingen. Dus bij Notarieel Recht een meeloopdag geregeld, bij het vak over ondernemingen nog wel, en dat was een erg leuke dag.
Vervolgens heb ik mij dus ingeschreven voor Notarieel Recht en ik bleek later ook ingeloot!

Helaas was dat geen 'eind goed, al goed', want na een aantal weken wist ik al zeker dat ik hier niet op mijn plek was. Als ik later terugkijk op mijn meeloopdag had ik misschien ook niet moeten kiezen voor het vak ondernemingen om in mee te lopen. Ik heb hierdoor mijn beeld voor deze opleiding vervormd en niet meteen beseft dat dat onderdeel maar een heel klein deel is van deze hele opleiding.
Al vrij snel had ik dan toch maar de beslissing gemaakt om te stoppen met deze studie. Ik wilde namelijk zoveel mogelijk tijd gebruiken om dan uit te vinden waar wel mijn interesses en capaciteiten liggen.
Nu, alweer een paar maanden verder, heb ik nog steeds geen idee wat ik wil en kan. Ik heb al elke studiekeuzetest en beroepskeuzetest op internet gedaan. (Er komt bij mij steeds iets anders uit, omdat ik steeds iets anders leuk vind.) Ik heb nu zowel WO- als HBO-opleidingen bekeken, maar mijn probleem is dat ik bij elke opleiding mijzelf dat wel zie doen. En ik vind elke opleiding wel interessant en leuk. Als ik mij vervolgens in enkele opleidingen verdiept heb merk ik dat ook die opleidingen mij toch niet leuk lijken en ik mijzelf daar niet in kan voorstellen in de toekomst.

Ik vind het heel moeilijk als ik bepaalde richtingen kies dat ik dan andere dingen automatisch wegstreep. Als ik kies voor Gezondheid, dan streep je bv. automatisch Entertainment, Management en Handel al weg. Maar ook die branches spreken mij heel erg aan. Ik zie mijzelf net zo graag als filmregisseur, of als laborant of exporteur van bloemen.

Hebben jullie misschien tips, ideëen of misschien verhalen hoe jullie zelf tot de keuze van een opleiding en beroep zijn gekomen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren