Los bericht bekijken
  #4  
Oud 28 september 2009, 20:21
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Waar sta je over vijf jaar? en Omschrijf jezelf.

Hoi Judith67,

Zoveel bedrijven, zoveel verschillen.

In principe hoef je niet te weten waarom men bepaalde vragen stelt. Gewoon jezelf zijn en van daaruit antwoord geven. Als je bijvoorbeeld (nog) niet weet waar je over 5 jaar staat of wilt staan en je eerst op deze nieuwe baan wilt concentreren, dan is er niets mis mee om dat te zeggen. Je zou bij een dergelijk antwoord vervolgens ook de vraag aan hen kunnen stellen wat eventuele mogelijkheden zijn voor verdere ontwikkeling en hoe zij daar mee omgaan? Zo kun jij ook beoordelen of het bedrijf in dat opzicht bij jou past.

"Zou je kunnen zeggen (na kort noemen van de essentie van wat er staat in brief en cv) : op welk punt zou u nog aanvullingen willen? Of over welke aspecten wilt u verdere informatie?"

Natuurlijk kan dat. Prima ingang voor een geanimeerd gesprek.

Persoonlijk word ik kriegel van de vraag 'waarom moeten wij u nemen'. Ik vind dat niet aan mij om te beoordelen. Ik ken de andere kandidaten niet en kan daardoor geen oordeel vormen over wat mij een betere kandidaat zou maken. De eerstvolgende keer dat mij die vraag gesteld wordt, zal ik dat ook antwoorden. Voor hetzelfde geldt wordt het gewaardeerd als zijnde assertief. Ik ben ook best benieuwd wat men met een dergelijk antwoord doet en welke wending het zal geven.

Probeer een sollicitatiegesprek niet als eenrichtingsverkeer te beschouwen, maar als een wederzijdse oriëntering. En blijf vooral jezelf.
__________________
Rianne
Met citaat reageren