Los bericht bekijken
  #4  
Oud 3 december 2012, 21:12
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fris en Fruitig Bekijk bericht
Betreft: Open sollicitatie XXX


Geachte mevrouw XXXX,

Tijdens het afscheid bij mijn vorige werkgever, XXXX, vanwege boventalligheid vernam ik van mijn teamleider XXX XXX dat de helpdesk een andere manier van werken zal gaan starten per XXXX.
Aan deze zin (zelfs met je uitleg ervoor) kan ik echt niet uit. Je bent ontslagen bij A en gaat nu bij B solliciteren? Of worden de taken van B overgenomen bij A (waar je bent ontslagen) en wil je dan bij A solliciteren voor de taken die van B werden overgenomen?

Ik kan aan die zin niet uit en de selecteur waarschijnlijk ook niet. Dat brengt hem direct in een negatieve stemming en dan mag hij nog zo professioneel zijn, je zal dat waarschijnlijk voelen.

Citaat:
Mocht u nog opzoek zijn naar ervaren personeel om de telefoon te bemannen en administratieve taken te verrichten dan bied ik met veel plezier mijn diensten aan. Middels deze brief wil ik mijn motivatie kenbaar maken en u informeren over wat ik kan toevoegen aan uw team.
Veeeeeel te wollig en leest niet vlot. Als je de telefoon moet beantwoorden, dan verwacht men iemand die vlot communiceert. Herschrijf dat stuk eens, bv.:

Mocht u nog een vlotte telefonist zoeken die ook administratieve taken nauwkeurig kan uitvoeren, dan zou ik hier graag voor solliciteren. Met deze brief wil ik u mijn motivatie laten zien en wat ik kan bijdragen aan uw team.

Citaat:
De afgelopen 6 jaar heb ik met veel toewijding de inwoners van XXX voorzien van de nodige informatie rondom de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Ik heb mij daar weten te ontwikkelen tot een geroutineerd XXX medewerker met veel kennis van zaken. Ik werk methodisch, snel en vakkundig en ben goed in staat om de soms complexe regelingen op een begrijpelijke manier uit te leggen aan de klant. Daarnaast beschik ik over een prettige telefoonstem. Klanten kunnen op mij rekenen als het gaat om het oplossen van een probleem. Ik stop niet met uitzoeken tot ik de klant een antwoord naar tevredenheid kan verschaffen. Ook hecht ik veel waarde aan een respectvolle bejegening.
De woorden die je gebruikt, komen erg ambtelijk over. Ik ben zelf ambtenaar (in België) en weet dat dat in die kringen gebruikelijk is (zie je?), maar als je eventueel naar de privé gaat en niet over regels moet communiceren, zou ik voor een andere toon kiezen. Probeer je in te leven in de omgeving van het bedrijf waar je solliciteert.

Probeer ook te vermijden dat je jezelf herhaalt, bv. "Klanten kunnen op mij rekenen als het gaat om het oplossen van een probleem. Ik stop niet met uitzoeken tot ik de klant een antwoord naar tevredenheid kan verschaffen." is eigenlijk twee maal hetzelfde zeggen.

Citaat:
Ik heb ruime ervaring met diverse computer- en cliëntregistratiesystemen en maak mij nieuwe systemen snel eigen. Ik ben een integere collega en een rustig persoon die graag de puntjes op de i zet. Ook neem ik een onverwoestbaar goed humeur met me mee.
Zie hoger.

[QUOTE]Het lijkt mij bijzonder uitdagend om mijn loopbaan bij XXX voort te kunnen zetten. Mocht u vaste dan wel flexibele mogelijkheden zien, zou u dan contact met mij op willen nemen? Uiteraard ben ik meer dan bereid om in een gesprek één en ander toe te lichten. Tot slot is mijn curriculum vitae toegevoegd. Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.[QUOTE]

'Uitdaging' is weer een cliché dat in bijna elke brief gebruikt wordt en kan bovendien negatief geïnterpreteerd worden.

Het is (naar mijn bescheiden mening) geen goed idee te vragen of ze u "zouden willen contacteren". Zeg liever iets van "dan mag u me steeds contacteren".

Vermeld in je laatste alinea best eens wat je voor de klanten van je bedrijf kan betekenen, hoe je denkt het verschil te kunnen maken. Dat komt steeds goed over, zeker als je kan laten zien dat je je in het bedrijf kan inleven.
Met citaat reageren