Los bericht bekijken
  #8  
Oud 29 maart 2016, 19:04
TheBoneJarmer TheBoneJarmer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2016
Berichten: 4
TheBoneJarmer is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik vind het niet zo gek. Je bent nog student, hebt het (informatica)diploma nog niet.
Ja maar ik ben toch geen student als ik niet studeer? Ik solliciteerde toen ik klaar was met mijn MBO business opleiding in België. Op dat moment was ik nog niet begonnen met een vervolgstudie. Nu studeer ik dus nu ben ik een student. Maar mijn punt was juist of die vervolgstudie volgen een goede richting was omdat ik al een studie gevolgd heb en daarnaast in mijn vrije tijd al lang bezig was met programmeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Maar je gaat me toch niet vertellen dat dat de inhoud van je opleiding was?
Nee dat was het niet. Dát was toen ik begon als hobbyist 10 jaar geleden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Jawel, het algoritme van Euclides is vziw nog steeds correct. Het kortstepad-algoritme van Dijkstra ook. Dat gedoe met HTML, CSS en Javascript leer je er zo zelf bij.
Ja maar die algoritmes hebben toch niks specifiek met programmeren te maken? Ik heb gebruik gemaakt van het algoritme van Dijkstra voor bepaalde plugins voor een game engine maar ik leerde dat algoritme uit een wiskunde-boek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik heb in mijn studie (Et/Ct) machinetaal geprogrammeerd op een PDP11. Dat doe ik nu inderdaad niet meer. Maar ik heb er wel een hoop van geleerd, en programmeer elke CPU die je maar wilt in no time in zijn machinetaal. De programmeerpraktica waren met Cobol en Pascal. Die talen zijn vergaan, maar de programmeervaardigheden blijven. Bijvoorbeeld door een informaticavak als 'architectuur van programmeertalen', waarin alle features van alle toenmalige programmeertalen conceptueel werden behandeld.

Een hbo/wo-studie gaat als het goed is niet om de actuele technieken van dat moment. Wel om stevige vakkennis, het vermogen om vlot nieuwe dingen te leren, daarbij studieboeken, (wetenschappelijke) artikelen, formele talen en modellen, formaten, protocollen en specificaties te kunnen begrijpen enz.
Helaas is dat bij mij wel het geval. Wat jij bedoelt is iets wat ik allang gezien heb in een paar vakken. Wat ik nu krijg zijn lessen over Linq, Ajax e.d. Ja op zich heel goed om te leren maar waar ik drie jaar geleden jQuery aangeleerd kreeg krijg ik van dezelfde leerkracht de taak om jQuery af te leren omdat het dus al aan het verouderen is. Zonde van mijn tijd en geld achteraf gezien gezien, maar helaas zo vlug gaat het tegenwoordig. D:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik zou me niet zo oriënteren op het knutselprogrammeren van apps, games en webdingetjes in de hobbysfeer. Daar zijn de interessante banen niet, omdat elke hobbyist en opleidingsdropout het zo van je overneemt. Ik zou zeggen, maak je opleiding af, oriënteer je op wat grotere dingen (enterprise, cloud, ERP en andere buzzwords) en er zijn vast veel betere banen te vinden.
Daar ben ik mij van op de hoogte en ik ben nu ook in die richting aan het werken. Toch is het niet zo onprofessioneel als ik dat het nu wellicht lijkt. De software die ik maak zijn zo hobby-gericht niet meer. Ja het kan gebruikt worden voor hobby-gerichte dingen maar ik houd mij ook bezig met dergelijke Database Management Software te schrijven om maar eens een voorbeeld te noemen. Dat is volgens mij al iets waar bedrijven veel meer interesse in hebben, toch?
Met citaat reageren