Los bericht bekijken
  #1  
Oud 27 augustus 2008, 14:36
Jufnaatje Jufnaatje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 14
Jufnaatje is on a distinguished road
Thumbs down Ben reuze ongelukkig op mijn werk

Na al een aantal reacties op dit forum te hebben geezen van mensen met soortgelijke problemen, wilde ik ook mijn probleem voorleggen, in de hoop dat er mensen zijn die willen reageren en me willen adviseren.

Vorig jaar ben ik naar Frankrijk verhuisd. Ik heb toen een baan in Luxemburg gezocht, daar is de economische situatie beter en is het makkelijker een goedbetaalde baan te krijgen. Na een aantal maanden solliciteren ben ik aangenomen als Kredietadministrateur bij een grote duitse bank. Belangrijkste was toentertijd dat ik 4 talen (NE/EN/DU/FA) spreek, de rest zou ik geleerd krijgen. Ik heb mijn Trainee-ship doorlopen, heb een vast contract gekregen, en... ben reuze ongelukkig op mijn werk...

Mijn voorgeschiedenis:
Ik ben na het VWO geschiedenis gaan studeren, na 3 jaar afgebroken om uit te vinden wat ik werkelijk wilde (een universitaire studie GS was het niet), 2 jaar in een supermarkt gewerkt en daarna HBO lerarenopleiding GS gaan doen. Lerares wil ik al worden sinds ik 7 ben, dus waarom die keuze niet eerder gemaakt, geen idee... Vervolgens tijdens die studie tegelijkertijd op een school stage gaan doen, daar aangenomen (voor GS en Duits) en 5 jaar daar gewerkt. Tot ik dus vorig jaar van baan wisselde.

Wat vind ik niet leuk aan mijn huidige werk?
Om te beginnen mijn (directe) collega´s. De sfeer (die toch al erg ´rustig´ is) is vaak nogal gespannen. Ik heb het hele jaar al moeite gedaan om me part of the team te gaan voelen en me collegiaal opgesteld. Het helpt niet. De 2 blijven elkaar ´opzoeken´, ik val duidelijk buiten de boot. En 1 van de 2 collega´s heeft alleen maar negatieve kritiek op me. Misschien is het haar persoonlijkheid, ik weet het niet, maar als je je uiterste best doet in een vak waar je de opleiding niet voor hebt, is dat nogal teleurstellend.
Daarnaast inhoudelijk. Ik zie het nut van mijn werk niet. Ik ga de hele dag lijsten langs en verander databases, stuur faxen naar banken met info die (afgezien van de bedragen) altijd hetzelfde zijn, en schrijf mensen aan voor info´s (die ik vervolgens weer in één of andere lijst of database moet verwerken). Goed, het zal er voor zorgen dat er dingen goed op orde zijn, dat boekingen worden gemaakt etc... Maar ik voel me zó vervangbaar en niets-betekenend (voel me vaak een zombie). Twee weken geleden kreeg ik een mail van een oudleerlinge met een probleem, iof ze dat bij mij kwijt kon. Kijk, dát is nou écht belangrijk...

Kortom, ik zou best een andere baan willen. Maar problemen (in mijn hoofd of echt bestaand):
-Mijn vriend (fransman, voor wie ik naar Frankrijk ben verhuisd) en ik willen binnen afzienbare tijd een appartement gaan kopen. Niet echt de tijd om van baan te veranderen...
-Als docent kom ik hier niet aan de slag omdat ik geen Luxemburgs spreek. Alle internationale scholen zitten vol (zelfde in Frankrijk).
-Mijn opleiding is heel specifiek (lerarenopleiding), ik heb gen enkele notie van financieen ed. Voor in een land als Luxemburg best wel een handicap.
-Ik wil er niet in salaris op achteruit gaan (als het even kan). Het leven in Frankrijk is erg duur.
-Ik weet op het moment door mijn situatie niet wat ik wil en wat mijn mogelijkheden zijn. Ik weet (omdat ik hier al eens via uitzendburo´s heb gesolliciteerd) dat ik een erg goeie positie heb waar ik nu ben.

Kortom:
-Moet ik van baan veranderen? (of blijven waar ik zit, waar ik op dit moment echt niet gelukkig ben)
-Als ik van baan verander, dan binnen of buiten de bank?
-Als buiten de bank: naar wat moet ik op zoek?

Op het moment spreek ik met een vriendin binnen de bank over bij haar op de afdeling gaan werken (controle van rekeningen). Ik denk dat fijne collega´s hebben me goed zou doen, maar vraag me ook af of ik niet later hetzelfde gevoel krijg: is dit het nou?
Met citaat reageren