Los bericht bekijken
  #4  
Oud 5 januari 2015, 21:52
Gryffix Gryffix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2015
Berichten: 6
Gryffix is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Kreeg je als kind zonder vragen hulp, nu zul je zelf moeten aangeven dat je asperger je problemen oplevert. Heb je al eens met je mentor gesproken over jouw situatie en de problemen waar je tegenaan loopt? Welke opleiding volg je en aan welke hogeschool? De ene hogeschool gaat beter om met studenten met functiebeperkingen dan de ander. Volgens de Keuzegids HBO 2015 slagen NHTV, CHE, Avans en Windesheim er goed in om studenten met een functiebeperking te ondersteunen. Er is trouwens een expertisecentrum dat studenten als jij kan helpen? Het heet Handicap + Studie en het biedt hulp aan studenten met een handicap.
Momenteel studeer ik rechten. Tot voorheen zat ik op een montessori school. Het mooie daarvan is dat de hulp geleidelijk ontstond. Mensen leerde me kennen en gingen uit eigen beweging helpen en mij aansturen. Als ik ergens mee zat, waren er meer dan genoeg leerkrachten waar ik zo binnen kon wandelen. Dat is waarschijnlijk iets unieks geweest dat ik niet snel elders nog zal vinden.
Professionele hulp is altijd lastig geweest voor mij. Ik kan een boek schrijven met redenen waarom. Waar het op neerkomt, is dat het belangrijkste voor mij is dat er een open en sociale sfeer is. Ik vind het fijner dat mensen behulpzaam en aanspreekbaar zijn dan dat er ook ergens een decaan in het gebouw rondloopt.
Dat is voor een gedeelte wel het probleem met mijn school. Er heerst een zekere "ieder voor zich" mentaliteit. Het is koel en afstandelijk, hetgeen vreemd is omdat er veel aandacht aan sociale vaardigheden besteed wordt. Ik heb mijn mentor verteld over mijn autisme, maar die haar eerste reactie was dat ik dan misschien iets anders zou moeten zoeken omdat je voor deze opleiding "empathie moet kunnen voelen". Dit vond ik best kwetsend, omdat ik prima in staat ben om met anderen mee te leven.
De tweede keer dat ik niet bepaald vrolijk werd van een opmerking, was toen een docent tijdens een college over hulpverlenen zei dat "mensen met bijvoorbeeld psychopathie of autisme geen emoties voelen". Ik moet zeggen dat hierna mij de zin wel over was m.b.t. het zoeken van een aanspreekpunt.

Ik moet zeggen dat het door u genoemde expertisecentrum wel een handige tip is. Daar heb ik wel iets aan.
Met citaat reageren