Los bericht bekijken
  #14  
Oud 22 november 2012, 10:26
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Is een propedeuse altijd 1 jaar? ik hoor soms ook wel eens dat het 2 jaar is, Dat je bijv. 60 punten moet behalen maar er maar 52 behaald hebt, dat je de resterende 8 dan in jaar 2 kunt afmaken (weet niet of did dan ook als een P geldt?)
De propedeuse is het eerste jaar van een opleiding aan het hbo of wo en beslaat inderdaad 60 studiepunten. Als je alle vakken haalt (en dus 60 studiepunten) ontvang je je propedeuse, ofwel je 'P'.

Het is natuurlijk het beste als je alle vakken in het eerste jaar haalt en op het einde van het jaar je P in ontvangst kunt nemen, maar soms lukt dat niet. Je vindt een vak bijvoorbeeld heel moeilijk en struikelt steeds over het examen of je bent ziek geworden en hebt een tijdje geen examen kunnen doen. In zulke gevallen mag je dan toch naar het tweede jaar en moet je in het tweede jaar de openstaande vakken van het eerste jaar inhalen. Maar dan moet je wel al een minimaal aantal studiepunten hebben behaald. De meeste hogescholen en universiteiten hanteren namelijk een bindend studie advies (BSA). Heb je bijvoorbeeld maar 20 studiepunten behaald, dan is het jammer maar helaas en mag je niet verdergaan met de opleiding. Het minimum aantal te halen studiepunten verschilt per instelling en binnen een instelling zelfs per studie.

Citaat:
En wat voor opleiding volg jij?
Ik volg de focusopleiding docent-ontwerper aan de faculteit Onderwijs- en leerwetenschappen. Als ik na afronding hiervan het studeren nog steeds leuk vindt, ga ik door met de master (de vakken van de focusopleiding kan ik dan in de master inbrengen). Ik volg de opleiding vooral voor verdieping van mijn kennis. Ik heb al een hbo-diploma op zak (ik heb human resource management gedaan en daarna een post-hbo-opleiding tot trainer).

Citaat:
Ik ben ook wel benieuwd dat als ik me P. niet haal dat ik dan de 3 jaar durende opleiding zou moeten afronden bij de OU om dan het weer over te doen bij de Universiteit, of dat ze me alleen doorlaten met een propedeuse.
Ze laten je inderdaad alleen maar toe als je je P hebt behaald.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!

Laatst gewijzigd door mariekevanoosterhout; 22 november 2012 om 10:30 Reden: aanvulling
Met citaat reageren