Los bericht bekijken
  #23  
Oud 26 augustus 2010, 01:18
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Heb ook niet gezegd dat certificaten geen oplossing zijn

Het punt is dat je een werkgever moet kunnen tonen dat er enig beleid in je pad zit. Door willekeurig enkele losse certificaten te gaan halen maak je een rommelige indruk. Door een gericht traject te gaan volgen toon je initiatief en vermogen tot plannen. Een I-Tracks traject lijkt mij heel geschikt omdat het losse modulen betreft die toch een afgeronde opleiding vormen. Bovendien is het een bekende en erkende opleiding in de ICT. Even kijken op exin.nl en je vindt alle info.

Wat betreft het aantonen van niveau is een hele lastige waarmee heel veel mensen (ondergetekende incluis) worstelen. Ben zelf bezig met een academische studie (Open Universiteit) om mijn werk- denkniveau (heb afgerond HAVO met tal van HBO-niveau certificaten) op papier aan te kunnen tonen. Gezien het gemak waarmee ik de studie bedrijfskunde doe, heb ik het niveau wel, maar aantonen is iets heel anders en dat lukt me blijkbaar alléén door het papier te gaan halen.

Voor zover het een troost is, je bent dus niet de enige die met dit probleem worstelt
Beleid in je pad. Dat is mijn probleem ook.. ;-)
Als je mijn CV ziet, dan weet je meteen, die weet nog niet wat hij wilt!
Is trouwens niet helemaal waar, ik weet wel wat ik wil, maar als je niet al heel jong de juiste pad gekozen heb, dan kom je daar heel moeilijk van af! Ben je 25, dan word het nog van je geaccepteerd dat je een beetje gedwaald hebt, maar niet als je 40 bent.
Mijn oplossing is, dat je je CV een beetje creatief moet invullen. Ik heb nu verschillende CV's voor verschillende functies. Voor elk soort werk kijk ik wat relevant is, en wat niet relevant is, dat schrap ik, en probeer de gaten met andere dingen te vullen.
Ik moet zeggen, die tactiek werkt redelijk goed, tot je op een gegeven moment gewoon TE oud bent, en TE veel gaten hebt.. en helaas, heb ik die tactiek nooit toegepast op een functie in de ICT. Maar dat komt doordat ik mezelf sowieso geen kans gaf met een antiek ICT diploma en omdat ik gewoon nooit een ICT vacature zie waarvan ik denk, ok, die functie kan ik aan! Het zijn altijd functies waar ze iemand zoeken die meteen in het bedrijf kan rollen en kan beginnen. Werkgevers willen niet meer investeren in interne opleidingen, en als het kan willen ze het inwerken zelfs overslaan. En als 40 jarige zal het wel helemaal moeilijk zijn om een functie te vinden als assistent ofzo..
Maja, ik heb geen keuze. Na veel slechte keuzen in mijn carričre, weet ik toch dat hier mijn hart ligt, en.. beter laat dan nooit, toch?
Ik heb gekeken naar zo'n i-track, maar dat blijkt een 4-jarige opleiding te zijn, en niet eens een officiële titel? Dan heb ik toch liever een HBO-opleiding ;-)
i-track is trouwens geen opleiding, want exin is een examenorgaan, en geen opleidingsinstituut.. maar je hebt gelijk, het is geen losse flodders die bij elkaar geraapt is, maar een op elkaar afgestemd programma, voor iemand die weet wat hij wil.
Nu, ik weet wel wat ik wil, ik wil systeembeheerder worden. Zo beetje wat mijn zwager doet, die is ing op een Eindhovense hogeschool, zit een beetje spelletjes te spelen daar met een salaris van 4000 euro per maand, en weet nauwelijks meer als ik. Sterker nog, van veel dingen weet ik meer als hij! Van bepaalde dingen weet hij wel meer... hij kent Windows beter als ik, waar alle instellingen staan b.v.
Maar dan denk ik, als ik gewoon een Windows certificaat haal... zo'n cursus kan ik in een week, misschien een paar weken halen? Echt, als ik een boek lees, en ik doe daarbij een paar oefenen, dan slaag ik voor elk examen, serieus. Maar toch... ik ben bang dat ik toch niet met zo'n certificaat aangenomen word voor zo'n functie. Dan denk ik echt van, wat heeft hij met zijn opleidingen geleerd, wat hij nu gebruikt in de praktijk, wat ik niet in een week kan leren?
Ik vind intelligentie zwaar onderschat in het praktijkleven. Ik bedoel, als je op je CV zet wat je IQ is, word je uitgelachen, en ben je arrogant.
Ze hebben liever iemand die 4 jaar met moeite een HBO opleiding heeft gedaan, en daarna alles vergeten is, als iemand die alles binnen een paar weken kan leren wat nodig is.
Dat is jammer.
Maar ik kom hier niet om te klagen. Maar voor tips voor mijn carričre ;-).
1 taktiek is natuurlijk om te zoeken naar een functie die me ligt. (applicatiebeheerder of systeembeheerder), en te kijken welke papiertjes ze vragen, en dan te kijken wat de kortste weg is hiernaartoe. Vandaag kwam ik er dichtbij, kwam een vacature tegen voor functioneel applicatiebeheerder, en het enigste wat ze eisten wat ik niet had, buiten 3 jaar werkervaring, was aantoonbare kennis van CMS-systemen. Dus ga ik eens op zoek naar zo'n opleiding, denk ik.
Met citaat reageren