Los bericht bekijken
  #6  
Oud 25 september 2009, 23:16
Psychologiestudent
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO Psychologie of Universitair?

Omdat ik zelf erg lang heb rondgelopen met soortgelijke vragen leek het me wel aardig mijn uiteindelijke ervaringen hier te beschrijven, misschien dat jij er wat aan hebt, of anders andere mensen die dit lezen.

Ik heb zelf HBO Toegepaste Psychologie gedaan in Deventer. Deze opleiding geeft een leuke basis voor WO Psychologie, al moet je niet te veel vrijstellingen verwachten. Vooral de inleiding in de psychologie is erg vergelijkbaar.

Wat ik jammer vond, en waar je echt over na moet denken, is het toekomstperspectief van een HBO Toegepast Psycholoog. Zeker nu er ontzettend veel WO Psychologie studenten zijn en er in het klinische (gezondheidszorg) gebied veel beperkingen zijn als je niet de juiste papieren hebt. (GZ-opleiding)

Ik ben net gestart aan de Universiteit van Utrecht met Psychologie en als HBO niet te moeilijk voor je is, is het erg goed te doen. Alle boeken zijn in het engels, en op het HBO een enkele. Hier wen je heel snel aan is mijn ervaring. Ook voor statistiek moet je niet al te bang zijn. In Utrecht begint dit heel erg basis. Voor mijn HBO heb ik MBO gedaan en daarvoor Havo tot de 4e klas. Ik heb geen bijles hoeven nemen en haal goede cijfers. Het begint echt zo basis met bijv. het uitrekenen van een gemiddelde!

Wel moet je de stof zelf bijhouden en goed plannen, alles in de laatste week doen lukt op het HBO vaak nog wel maar is op de Universiteit lastiger. Als je dit goed kunt is het verschil met HBO niet eens zo groot, naar mijn idee dan. HBO is heel veel in groepjes werken, reflecteren, presenteren etc. Erg gericht op vaardigheden. WO is meer kennis gericht. Taal is hier ook belangrijker dan op het HBO.

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel, en uiteraard zijn vragen van andere mensen ook welkom.
Met citaat reageren