Los bericht bekijken
  #2  
Oud 27 november 2012, 23:38
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Beste Patrick,

Ik vind het niet zo'n goede brief. Veel (kleine) schrijffouten en ik mis de energie in je brief; straal enthousiasme uit! Laat zien dat je bij dat kantoor wil werken!

Wel vind ik het heel goed dat je je oriënteert op stagevacatures, nu een bepaalde baan nog niet wil lukken. Je kan beter een paar maanden stage lopen, dan een paar maanden brieven schrijven ;-).

Ik heb een aantal opmerkingen in het rood gezet:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Patrick Bekijk bericht

Betreft: sollicitatie voor bediendenstage

'Bediendenstage'?? Dat is volgens mij geen woord. Verder moet de betreftregel in telegramstijl worden geschreven, dus geen kleine woorden als bijv. 'voor' hierin. Ik zou van die betreftregel bijv. maken: 'Betreft: sollicitatie stagevacature bediende [Naam kantoor]

Mijnheer de notaris,

Ik zou iig. altijd met 'geachte' beginnen en verder vind ik 'mijnheer' wat ouderwets (maar misschien is deze aanspreekvorm binnen het notariaat nog gangbaar). Verder zou ik altijd proberen een naam te verkrijgen, zo'n stukje persoonlijkheid geeft die brief meteen een stuk meer relevantie.


Op zoek naar een nieuwe stap in mijn loopbaan sprak ik onlangs met een kennis die lange tijd in het notariaat gewerkt heeft en was meteen voor die idee gewonnen en met deze brief zou ik dan ook graag informeren naar de mogelijkheid om een stage als bediende te kunnen volgen op uw kantoor.

Pff, man wat een lange wabberige zin! Ten eerste mag een alinea niet uit één zin bestaan en verder spreekt er ook helemaal geen energie uit deze zin/alinea. In stukken, met meer nergie is mijn advies. Het woord 'idee' is trouwens vrouwelijk in het enkelvoud. Het is dus: 'het idee DAT', 'de ideeën DIE', 'die idee' is fout!

In 2005 beëindigde ik mijn opleiding Bedrijfsbeheer-Rechtspraktijk en kon aan de slag op de griffie van [een rechtbank]. Ik doe administratief ondersteunend werk. Dit omvat het onthaal, gegevensinvoer, klassement, maken van afschriften en het verzenden van oproepingsbrieven. {Dit dient te gebeuren met de nodige stiptheid, orde en nauwkeurigheid. Discretie en goed communiceren zijn vereist.}

Heb je die studie afgerond? Dan zou ik dát woord gebruiken, 'beëindigde' klinkt erg negatief (en klinkt ook als dat je voortijdig met die studie gestopt bent). Ook dat 'aan de slag' heeft iets negatiefs. Benadruk dat je vele jaren relevante werkervaring opgebouwd. Zoals het er nu staat, lijkt het meer of je destijds niets anders kon vinden. Verder zou ik die lijst werkzaamheden wat inkorten, dit behoort immers al in je cv te staan. Wat ik juist zou benadrukken is dat je bepaalde vaardigheden/competenties hebt verworven en vervolgens verder hebt weten te ontwikkelen met je huidige werkzaamheden. Ook hier weer: stop wat meer energie in je brief!

Om mijn gedateerde kennis van het familierecht en andere notariële rechtsgebieden op te frissen begon ik reeds een begeleide zelfstudiecursus Notarieel Medewerker. De voorbije jaren heb ik binnen de rechtbank reeds op verschillende afdelingen gewerkt en kon me steeds vlot integreren in een nieuwe omgeving.

'Gedateerde' klinkt erg negatief, kies altijd voor een positieve invalshoek (je zou dat kunnen doen met dat 'opgefrist' maar ik denk dat dat al snel te informeel overkomt, ik zou kiezen voor het neutrale 'geactualiseerd'.

Na meer dan zes jaar in mijn huidige functie ben ik toe aan iets nieuws. Ik doe graag administratief werk en het notariaat lijkt mij een boeiende omgeving.

Graag zou ik u in een persoonlijk gesprek mijn ambitie verder kunnen toelichten.

Deze zin loopt niet lekker en klopt ook niet zoals hij er nu staat. Ik zou er bijvoorbeeld van maken: "In een persoonlijk gesprek vertel ik graag meer over mijn enthousiasme om voor [naam kantoor] te komen werken.'" Ook hier weer, stop wat meer positieve energie in je brief, dit leest echt veel prettiger!

Hoogachtend,

[de Patrick]
Succes ;-)

Groet,


Richard
Met citaat reageren