Los bericht bekijken
  #6  
Oud 29 november 2012, 01:03
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Patrick Bekijk bericht

Geachte heer XXXXXX,

Op zoek naar een nieuwe stap in mijn loopbaan sprak ik onlangs met een kennis die lange tijd in het notariaat gewerkt heeft. Het contact met mensen die voor belangrijke keuzes in hun leuven leven staan, spreekt mij erg aan. Bovendien doe ik graag administratief werk.
Die laatste zin zou ik verder uitdiepen. Het is evident dat er bij een notaris hoogwaardig administratief werk geleverd dient te worden. Dat je dit graag doet lijkt me in dit geval niet voldoende. Maak duidelijk wat voor voldoening het je geeft om zaken tot in de puntjes te regelen. Ook - of misschien wel zeker, wanneer het administratief werk betreft.

Citaat:
Na mijn opleiding Bedrijfsbeheer-Rechtspraktijk deed ik inmiddels zes jaar ervaring op op de griffie van [de rechtbank in XXXXX]. Ik draag zorg voor het correcte administratieve verloop van gerechtelijke procedures en verstrek informatie en voorzie alle betrokken partijen van alle noodzakelijke informatie aan partijen en hun advocaten.
Ook deze alinea zou ik verder uit werken. Illustreer je werkzaamheden met een pakkend voorbeeld.

Citaat:
Ik heb net een begeleide zelfstudiecursus Notarieel Medewerker aangevat om mijn kennis van het familierecht en andere notariële vakgebieden te actualiseren.
Hier zou ik toch dankbaar gebruik maken van de suggestie van RichWes. Zijn formulering is wellicht wat formeel maar dat past mijns inziens uitstekend bij je beoogde werkveld. De formele afsluiting zoals die ooit gangbaar was is nu natuurlijk bijna potsierlijk maar een te losse pen roept het beeld van nonchalance op.

Citaat:
Ondertussen ben ik toe aan iets nieuws. Ik doe graag administratief werk en hou van contact met mensen. Een notariaat lijkt mij een boeiende omgeving en het werk sluit aan op mijn huidige job.
Ook deze alinea kan je veel krachtiger en positiever formuleren. De eerste zin had nu net zo goed kunnen zijn: Ik ben totaal uitgekeken op mijn huidige baan en daarom wil ik wat anders - het maakt eigenlijk niet uit wat!

Probeer zaken met elkaar te verbinden; bijvoorbeeld door aan te geven wat voor voldoening het je geeft wanneer je hebt kunnen bijdragen aan de gemoedsrust van mensen doordat er iets goed op schrift is gesteld voor hen. Laat uit je brief naar voren komen dat je het notariaat een boeiende werkomgeving vindt zonder dat letterlijk te benoemen. Nu kan je notariaat zo door iets anders vervangen: Een luchtacrobatiekschool lijkt me een boeiende omgeving......
Denk goed na waar het bij het notariaat voor jou om draait. Dat zou misschien vertrouwen kunnen zijn. Of het nu om een zakelijke transactie gaat of om een testament, het gaat altijd om het vertrouwen van de client dat zijn zaken goed geregeld zijn. Om maar een voorbeeld te geven..

Citaat:
In een persoonlijk gesprek vertel ik graag meer over mijn enthousiasme om een stage te volgen in uw notariaat en nadien een carričre in het notariaat uit te bouwen.

Hoogachtend,

[de Patrick]
Wellicht helpt het je om het AIDA-schema naast je brief te leggen en per alinea te kijken of elke alinea het beoogde effect heeft.

Nog even over de reactie van RichWes hierboven: Hij gebruikt ferme taal maar ik ben het wel met hem eens. Er is veel kennis hier op het forum aanwezig en mensen delen die kennis belangeloos. Door hier slordig mee om te gaan loop je de kans dat mensen het hier voor gezien houden. Dat zou zonde zijn.

Enerzijds hoop ik dat je zijn kritiek ter harte neemt en de volgende brief eerst zelf kritisch bekijkt voordat je hem hier plaatst, anderzijds hoop ik ook dat je begrijpt dat de kritiek zich niet alleen op jou richt maar eigenlijk voor een bredere groep forumgebruikers bedoeld is.

Succus met het herschrijven van je brief!

Maarten.
Met citaat reageren