Los bericht bekijken
  #24  
Oud 18 augustus 2008, 14:49
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zijn er hier nog meer HEAO MER studenten van de LOI

Beste Gino,

Studeer zelf ook bij de LOI (richting communicatie) en had ook op die dag NIMA Marketing-A gedaan. Dat examen valt bijna iedereen zwaar. Kijk bv naar de slagingspercentages van het afgelopen examen (59% voor module A1 en slechts 18,8% voor A2). Je bent dus zeker niet de enige. Aan de andere kant gaf je aan er niet echt goed voor geleerd te hebben. Als het om NIMA-examens gaat, kan ik iedereen aanraden er echt goed voor te gaan zitten. De te bestuderen lesstof is enorm veel, examens bevatten veel strikvragen en men verwacht bij de cases dat je antwoordt volgens bepaalde richtlijnen. Zonder flink te oefenen is het dus bijna onmogelijk om het te halen. Overigens is Marketing-A sowieso heel pittig, zeker als je niet goed bent in bedrijfseconomie en statistiek. Denk niet dat de meerkeuzevragen (module A1) je helpen om je naar een goed antwoord te berekenen. Ze zetten er in de antwoorden altijd afleiders tussen met de meest voorkomende verkeerde berekeningen.
Inzake module A2 valt me op dat het slagingspercentage al jaren extreem laag is (gem. 20%). Die module is dus of te moeilijk, of de deelnemers begrijpen de stof niet voldoende, of de lesstof van de aanbieders is niet in orde.
Ik kan uiteraard alleen oordelen over de LOI, ik was er grotendeels tevreden over. De lesstof is m.i. volledig en helder, m.u.v. de hoofdstukindeling. Deze is nogal onlogisch opgebouwd. Onderwerpen die bij elkaar horen zijn over verschillende hoofdstukken verdeeld en onderwerpen die niet of nauwelijks bij elkaar horen zaten soms in hetzelfde hoofdstuk. Verder is de inhoudsopgave wel héél beknopt waardoor het moeilijk was snel dingen op te zoeken (had het probleem opgevangen door de onderwerpen en begrippen overeenkomstig met het marketing-lexicon in te delen en te bestuderen).
Het lage slagingspercentage van module A2 geeft hoe dan ook te denken. Zeker omdat als je in het bezit bent van andere NIMA-A diploma's, je er een vrijstelling voor krijgt (slagingspercentage van bv Communicatie-A ligt gem op 70%, gaat er al een lichtje branden?). Probleem is dat je bij HEAO MER van de LOI enkel Marketing-A (inleiding commerciële economie) krijgt en je dus veroordeeld bent tot het behalen van module A2.
Met citaat reageren