Los bericht bekijken
  #2  
Oud 11 oktober 2014, 22:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Lightbulb meer persoonlijkheid

Beste Carpebios,

Heb je een uitnodiging voor een gesprek gekregen? Hoewel ik je op basis van je brief nooit zou uitnodigen, ben je inmiddels misschien al in opleiding... Dan kun je mijn kritische commentaar hieronder lachend aan je voorbij laten gaan ;-) Maar misschien ben je nog op zoek naar een opleidingsplek en dan denk ik dat mijn feedback je kan helpen.

Wat ik mis in je brief is persoonlijkheid, inspiratie voor je werk in de GGZ en originaliteit. Je stelt jezelf niet persoonlijk voor maar noemt vooral feitelijke gegevens. Je brief is nu gericht op kennis die je hebt verworven, en het benoemen van werkervaring en contactpersonen. Maar die feiten (en namen van referenties) lees ik wel terug in je CV. Ik wil weten wat maakt dat je zin hebt in je werk als psycholoog. En ik wil weten wie jij bent, en niet wie je kent. Het komt op mij over alsof je het moet hebben van je interne contacten ipv je persoonlijke kwaliteiten, ervaringen en ambities.

De concurrentie is hevig en in je eerste alinea zet je niet jezelf neer maar mensen via wie je iets hebt vernomen. Je geeft aan je ambitie kenbaar te willen maken in de brief, maar die lees ik vervolgens niet terug. Behalve dan dat jij je kennis wil verdiepen en verbreden. Maar waarom wil je dat?

Je noemt in je laatste alinea dat je met plezier werkt, maar ik heb nog geen enkel idee wat je er plezierig aan vindt. Waarin heb jij dan plezier? Waarom wil jij dit zo graag en welke werkervaring heeft deze overtuiging onderbouwd?

Als goede eigenschappen noem je enthousiasme en humor. Die klinken niet door in je brief, en dat is heel jammer! Het mooist zou zijn als je enthousiasme al blijkt uit je schrijven en je het niet meer expliciet hoeft te benoemen.

Je zou een aantal goede eigenschappen kunnen benoemen die je van collega's hebt teruggekregen: "collega's ervaren mij als..." Je kan ook benoemen wat jij belangrijk vindt (in de samenwerking) met collega's. In plaats van opnoemen van sterke kanten zou je dit kunnen combineren met iets wat je nog zou willen leren. "Ik zou in de opleiding tot GZ-psycholoog graag meer ervaring opdoen met behandelen en indicatiestelling. Het lijkt mij uitdagend om...etc"

Kortom, laat je persoonlijkheid meer zien en stel JEZELF voor.
Met citaat reageren