Los bericht bekijken
  #1  
Oud 29 april 2009, 18:34
ericje85 ericje85 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 april 2009
Berichten: 1
ericje85 is on a distinguished road
Standaard Carrièreswitch binnen je vakgebied als pas afgestudeerde?

Als pas afgestudeerd universitair student liggen de kansen voor het oprapen, zou men denken. Ik zit echter met een dilemma na mijn opleiding met betrekking tot het maken van een ‘kleine’ carrièreswitch. Wellicht dat jullie me kunnen adviseren.

Sinds dit jaar ben ik afgestudeerd in de neuropsychologie. Een leuk vakgebied vind ik zelf. Ik heb daarbij ook vakken in de ontwikkelingspsychologie gevolgd als profilering (soort vrije ruimte). Tot zover niets mis mee. Nu heb ik vorig jaar in het kader van mijn opleiding bijna een jaar stage gelopen bij een organisatie, waarbij ik met kinderen en jeugdigen heb gewerkt. Dit is mij echter niet zo goed bevallen. Ik heb hier heel veel geleerd op zowel professioneel als persoonlijk vlak, maar ook dat ik deze kant niet op wil. Ik heb gemerkt, dat mijn interesse momenteel uitgaat naar de psychologie van volwassenen en zelfs de ouderenzorg (en na het lezen van literatuur word ik alleen maar enthousiaster).

Ondanks dat het slechts een ‘kleine’ switch betreft van Kinder- en Jeugdpsychologie naar Psychogerontologie (in principe blijft het psychologie) krijg ik afwijzing na afwijzing op vacatures in verpleeg- en verzorgingshuizen. Bij navraag blijkt, dat ze geen vertrouwen in me hebben vanwege gebrek aan ervaring en affiniteit met de doelgroep (op basis van mijn CV), ondanks de positieve aspecten die uit mijn schrijven blijken.

Zelf denk ik tijdens mijn studie iets te naïef te zijn geweest. Ik heb vaak gedacht: als het diploma binnen is, dan heb ik zó een leuke baan! Ik besef me nu pas dat het zoeken van een leuke baan die bij mij past toch moeilijker is dan gedacht; zeker omdat op de meeste vacatures meer dan 100 mensen reageren. Nu zit ik erover na te denken om op een lager niveau iets te gaan doen wat wel in die richting past, zoals aan de slag bij de Hersenstichting (alhoewel dat meer organisaties van aard is met betrekking tot fondswerving) of bij verpleeghuizen vragen naar mogelijkheden. Ik hoop dan later alsnog aan de slag te gaan als psycholoog in die richting.

Ik zou echter graag jullie mening willen weten. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Hebben jullie advies?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Eric
Met citaat reageren