Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 april 2015, 18:10
thomdebruyn thomdebruyn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 april 2015
Berichten: 1
thomdebruyn is on a distinguished road
Standaard Carričreswitch of niet?

Hallo forumlezers,

Ik zit de laatste tijd steeds meer met een dilemma of ik voor mezelf een carriereswitch moet gaan maken.

Huidige situatie
Na mijn studie ICT ben ik bijna gelijk bij een bureau gaan werken als webdeveloper. Ik werk hier nu al bijna 10 jaar en heb al veel meegemaakt in al die jaren. Aangezien het een relatief klein bureau ben je al snel op jezelf aangewezen. Dat maakt het enerzijds leuk door vaak het directe contact met klanten, maar qua groeimogelijkheden beperkt. Mijn arbeidsvoorwaarden zijn prima. Salaris is marktconform en heb een laptop en telefoon van de zaak. Beide een erfenis uit de goede tijden van de zaak. Ook de collega's zijn prettig in omgang.

Toch knaagt er het afgelopen jaar iets dat ik totaal iets anders moet gaan doen. Ik word niet echt meer uitgedaagd op mijn werk en projecten waarbij ik vroeger enthousiast werd heb ik dit nu veel minder. Het gevoel van 'been there, done that' overheerst. Het afgelopen jaar ben ik mij ook meer gaan verdiepen in ICT-projectmethodiek en heb hier ook belangrijk certificaat behaald. Helaas doordat het bureau klein is en niet iedereen de waarde van projectmethodiek hoog heeft zitten heb ik het gevoel vast te zitten.

Inmiddels ben ik ook wat om mij heen aan te kijken voor een job op ICT-projectmethodiek, maar helaas daar nu al een paar afwijzingen op ontvangen met als reden te weinig ervaring over ICT-projectmethodiek. Ondanks dat er bij de vacature staat tussen de 0-3 werkervaring gevraagd en ik voldoe aan alle andere eisen. Ik zal ongetwijfeld nog wel andere vacatures tegen komen en zit niet per se op de schopstoel, maar ik maak me toch wel zorgen over mijn toekomst. Ik ben ook niet van plan om de rest van mijn leven als webdeveloper door te gaan en straks door allerlei jonge mensen ingehaald te worden en uiteindelijk zonder werk te komen.

Bovendien vraag ik mij af of je tegenwoordig als 50-er nog van nut bent in de webdevelopment/ICT markt. Ik heb het al aan mijn schoonvader gemerkt die 2 jaar ontslagen is en niet meer aan het werk komt. Het lijkt mij toch meer een markt voor jonge mensen. Ik zit anderzijds ook te denken om een algehele carriereswitch te maken naar psychologie. Opnieuw een opleiding te volgen en daar gewoon vol voor te gaan. Een job waar ik meer zekerheid in heb en dus maximaal voor kan gaan. Maar dat betekent wel dat ik minimaal 4 jaar geen inkomsten heb i.v.m. full-time studie. Bovendien hebben mijn vrouw en ik ook een kinderwens binnen een aantal jaar.

Iemand die met mij kan sparren hierover?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 mei 2015, 12:59
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Als je gevoel zegt dat je niet goed meer zit, moet je daar denk ik wel wat mee doen. Wel kan het zo zijn dat je niet veel hoeft te doen om weer een gevoel te hebben goed te zitten. Misschien een leuke cursus of opleiding in deeltijd? Hierdoor krijg je weer het gevoel om in beweging te zijn.

Sowieso niet opgeven na een paar afwijzingen. Mijn persoonlijke statistieken zijn ongeveer 5 gesprekken en 1 aanbod op 15 procedures. Ik ben meerdere malen gedwongen van baan gewisseld, maar deze statistieken zijn in 6 jaar redelijk gelijk gebleven. Ook was ik nooit korter dan 2 en nooit langer dan 3 maanden werkloos. Wat voor mij aangeeft dat je het proces enige tijd moet geven.

En een hele belangrijke. Geloof nooit zomaar wat een paar mensen over je beweren die je nooit ontmoet hebt. Mensen die jou niet eens gezien hebben. Je kunt de redenen van afwijzing wel analyseren, maar de resultaten zijn imo alleen betrouwbaar als er een rode draad in zit met enige statistische betrouwbaarheid, daarvoor heb je minimaal 20 afwijzingen op vergelijkbare functies om dezelfde reden voor nodig.

Zo word vaak geroepen dat mensen te oud zouden zijn of geen werkervaring hebben of overgekwalificeerd zijn. Maar ligt het niet genuanceerder dan dat? Het gevaar schuilt ook nog dat je er zelf in gaat geloven. Wat zich af gaat spiegelen in je sollicitatie-activiteit. Dan zeg je nonverbaal zelf dat je te oud bent voor de functie. Dit zie ik vaak bij oudere mensen, wel hebben ze bij mij ooit s iemand van 58 aangenomen, maar volgens mij geloofde hij zelf nog dat ie een jonkie was.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Weer een slapeloze nacht, school/werk/thuis situatie.. Taryza Loopbaanvragen 5 28 augustus 2020 15:30
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Mijn baas komt zijn afspraken niet na en nu loop ik heel veel geld mis... Carrie92 Je rechten en plichten als werknemer 13 31 januari 2015 16:02
Baas dreigt met niet betalen loon en nog meer; graag uw hulp Lau0480 Je rechten en plichten als werknemer 1 27 mei 2013 11:04
Open sollicitatiebrief marketingfunctie (carričreswitch) RichWes Sollicitatiebrief en cv 5 9 juli 2012 11:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon