Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 mei 2015, 20:21
Meel Meel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 mei 2015
Berichten: 2
Meel is on a distinguished road
Standaard Een goede pitch is de beste eerste indruk

Door: Miguel Meel 20 Mei 2015

Een pitch. Een verkoopverhaaltje. Dit verkooppraatje werd vroeger gebruikt door sluwe verkopers, die deur aan deur producten probeerde te verkopen. En als jij niet toehapte, probeerde hij het gewoon bij de buren. Tegenwoordig wordt de pitch veel gebruikt voor het verkopen van jezelf.

In een tijd van job hoppen en waar steeds meer ondernemingen uit de grond schieten zijn er ook steeds meer mensen die een eigen verkoopverhaaltje moeten voorbereiden om zichzelf of hun bedrijfje aan de wereld te presenteren. Tegenwoordig is de bekendste vorm van een pitch de elevator pitch. Tijdens het begin van de studie worden studenten er voor het eerst mee geconfronteerd. Ook de op Adformatie Marcombeurs van 2014 was de elevatorpitch vertegenwoordigd. Er stond een ware verrijdbare lift waarin er een minitraining elevator pitchen werd gegeven.

De filosofie achter de elevatorpitch vindt zijn basis daadwerkelijk in de lift. Iedereen neemt wel eens de lift. Ook directeuren of HR managers. In de lift hebben zij niks te doen en kunnen ze prima naar jou verhaal luisteren. De kunst van een goede elevatorpitch is om een overtuigend mogelijk verhaal te vertellen in de tijd dat het liftbezoek duurt. Dit duurt ongeveer tussen de 30 seconden en 2 minuten.

Een elevatorpitch is niet heel anders opgebouwd dan een gewone pitch. Deze bestaan beide uit twee onderdelen. De inhoud en de lichaamstaal. De inhoud van je pitch kan je goed van ter voren voorbereiden. Zorg er alleen niet voor dat het een te goed voorbereid verhaal is. Je bent geen voorleespop. Je moet nog wel spontaan overkomen. Toon op je juiste manier de juiste emoties.

Misschien nog wel belangrijker dan de inhoud van je verhaal is de lichaamstaal. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat meer dan 70% van de communicatie via lichaamstaal gaat. Bij een pitch is dit niet anders. Zorg er voor dat je bij een elevatorpitch goed op de benen staat. Je schouders moeten boven je voeten staan en je armen moeten rust uitstralen. Niet over elkaar of te veel bewegen. Ze mogen wel dienen als instrument om je verhaal te verduidelijken.

De belangrijkste onderdelen die je moet hebben in je pitch zijn:

1. Geef de juiste handdruk. De handdruk zegt meer dan je zou denken. De gene die de hand boven heeft tijdens het handenschudden is de ‘baas.’ Hiermee kan je respect tonen voor je gesprekspartner.

2. De juiste afstand tussen jou en je gesprekspartner. Geeft elkaar de juiste personal space.

3. Neem pauzes. Je verhaal komt pas echt goed over als je je gesprekpartner ook tijdens de pitch de tijd geeft om over je verhaal na te denken.

4. Praat met het juiste tempo. Neem de tijd voor je zinnen. Als je te veel woorden in een te korte tijd propt, kom je heel slecht over. Vooral als je zenuwachtig bent is dit erg moeilijk. Maar ook hiervoor geld, oefening baart kunst.

Bij een pitch is het aller belangrijkste dat je altijd een glimlach op je gezicht hebt. Deze glimlach is niet alleen belangrijk voor de non-verbale communicatie, maar zorgt er ook voor dat je woorden die je zegt op de juiste manier op je gesprekpartner overkomen.

Laatst gewijzigd door mariekevanoosterhout; 27 mei 2015 om 10:45 Reden: Sluikreclame
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 september 2015, 17:51
Laska Laska is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 september 2015
Berichten: 1
Laska is on a distinguished road
Standaard elevator pitch voor klantenservice medewerkster bij een verzekeringskantoor

Mijn naam is...

Afgelopen 3,5 jaar heb ik met heel veel plezier bij de ING gewerkt op de afdeling opheffingen zakelijk. Door goed te luisteren naar de klant en te checken wat een klant wil, zorg ik er voor dat de klant advies op maat krijgt, daardoor heb ik ook klanten weten te behouden voor de bank.

Mijn naam verbinden aan Reaal en een succesvolle samenwerking en uiterst tevreden klanten, dat is de sleutel van mijn succes.

U wilt toch ook een goede klantenservice medewerkster?

Hoe vinden jullie deze?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Tips voor als je je bij een uitzendbureau of werving- en selectiebureau inschrijft Makingsense Alle andere carričreonderwerpen 5 5 november 2013 11:26
Onzeker over carričreswitch naar de ICT hoeverder Loopbaanvragen 8 1 maart 2013 14:49
Bore en burn-out van mijn werk; tips? arianna Loopbaanvragen 7 4 mei 2011 11:54
Eerste sollicitatiebrief van een fulltime moeder perakojot Sollicitatiebrief en cv 8 28 maart 2011 15:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-2017, Applinet B.V. en licentiegevers, Colofon