Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2016, 16:02
Ilse36 Ilse36 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2016
Berichten: 5
Ilse36 is on a distinguished road
Standaard Van secretaresse naar ...

Ik werk nu 3 jaar als secretaresse. Het functieprofiel komt meer in de richting van officemanager. Ik ondersteun directie en managers, heb kennis van financiële administratie, ARBO zaken, projectadministratie, personeelszaken. Deze taken voer ik niet allemaal uit maar ondersteun wel.

Recent heb ik een jaarstudie HBO Kwaliteit- en Procesmanagement met succes afgerond. Waar eerst is gevraagd het kwaliteitshandboek mee op te stellen is mij nu door de directeur gevraagd te gaan ondersteunen op het strategisch vlak, waarvoor nog een lijn moet worden uitgezet.

Ik spar al een tijdje met de directeur over een beter passende functienaam..
Secretaresse dekt voor mij niet de lading.
Aangezien ik me met veel zaken bezig houdt (de basis administratieve-, facilitaire-, secretariële zaken, projectadministratie, verlof/verzuim, communicatie- en kwaliteitstaken, processen optimaliseren, ondersteuning op strategisch vlak) vraag ik me af welke functienaam wel de lading dekt...

Een functienaam die mijn CV verrijkt, mijn werk- en denkniveau onderbouwt en de mogelijkheden op de markt verbeterd.

Zodoende deze post op dit forum, wellicht heeft een lezer van dit bericht hier ideeën over. Ik hoor het graag.

Groet,
Ilse
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2016, 16:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.334
René is on a distinguished road
Standaard

Directiesecretaresse? Managementassistent?

Die laatste lijkt me het beste passen bij het beeld dat je schetst.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2016, 16:54
Ilse36 Ilse36 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2016
Berichten: 5
Ilse36 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor jouw post René.
Management Assistant was ook een tip van vriend.
Na wat googlen vroeg ik me af of het qua niveau de lading dekt.

Ik zou graag zien dat HBO niveau naar voren komt. Mijn CV is vooral goed opgebouwd qua werkervaring en niet onderbouwd met studie. Daar heb ik vorig jaar HBO aan kunnen toevoegen.

Uit loopbaanonderzoeken en persoonlijk inzicht is naar voren gekomen dat ik analytisch en communicatief sterk ben. Graag processen optimaliseer, doelgericht en efficiënt werk.

Ik zie aan management assistent een soort MBO+ hangen. Of is dat een verkeerde interpretatie?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 maart 2016, 17:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.334
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ilse36 Bekijk bericht
Ik zie aan management assistent een soort MBO+ hangen. Of is dat een verkeerde interpretatie?
Ja, alle drie de functies (directiesecretaresse, managementassistent, officemanager) hangen een beetje in de mbo+/hbo-sfeer. Voor officemanager is een volwaardige hbo-opleiding, al vind ik juist die functie wat alledaagser klinken. Maar misschien is mijn beeld verkeerd. Het kan een volwaardige managementfunctie zijn, met positie in het MT, budgetverantwoordelijkheid enz.

Een ander idee is om te proberen afspraken te maken over een carrièrepad voor je toekomst. Dan kun je aan beleidsmedewerker denken. Dat is normaliter een hbo/wo-functie die voor vol wordt aangezien. Dat betreft van wat je noemt vooral: processen optimaliseren, ondersteuning op strategisch vlak, analytisch en communicatief sterk. Het administreren en ondersteunen zou je dan achter je laten. Ik weet natuurlijk niet of dat voor jouw werkgever een reëel scenario is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 maart 2016, 22:19
Ilse36 Ilse36 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2016
Berichten: 5
Ilse36 is on a distinguished road
Standaard

Administreren en ondersteunen zal voorlopig onderdeel van mijn takenpakket blijven. In ieder geval bij de organisatie waarvoor ik nu werk. Graag leg ik een goede basis om te kunnen doorgroeien en/of op termijn bij een andere organisatie te kunnen instromen op het juiste niveau. Uitdaging en persoonlijke groei zijn belangrijk voor me, dus het is sowieso van belang mijn functie interessanter te maken. Graag ga ik van generalist naar meer specialist. En laat de werkzaamheden die 'een schoolverlater' in mijn ogen prima kan uitvoeren graag achter me.

Bedankt voor je reactie, ik waardeer je input en ga ermee aan de slag.

Groet,
Ilse
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 maart 2016, 00:12
Ilse36 Ilse36 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2016
Berichten: 5
Ilse36 is on a distinguished road
Standaard

Na me er wat meer in verdiept te hebben zet ik toch nog wat vraagtekens bij de meerwaarde van managementassistant versus secretaresse.
Het lijkt erg op elkaar.

Directiesecretaresse tikt de Personal assistant hoek aan. Niet van toepassing bij mij, ik ondersteun management en directie.
Bij Office Manager staat vaak leiding geven (aan secretariaat) erbij. Niet van toepassing (nog) in mijn hudige takenpakket.
Managementassistant voert gelijkwaardige taken uit zonder leidinggeven en niet specifiek voor de directie. Dat doet een secretaresse ook, of in ieder geval ik als secretaresse.

Managementassistant en secretaresse kunnen beide qua niveau erg uiteenlopen mbo/hbo, evenals het bijbehorende salaris. De werkzaamheden lijken erg in een lijn te liggen met elkaar.

Voegt het echt iets toe? Van secretaresse naar managementassitant..
Benieuwd naar jouw visie hierop René (en ook van anderen natuurlijk)

Groet, Ilse
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 maart 2016, 10:27
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.598
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Een functienaam die mijn CV verrijkt, mijn werk- en denkniveau onderbouwt en de mogelijkheden op de markt verbeterd.
Citaat:
Managementassistant en secretaresse kunnen beide qua niveau erg uiteenlopen mbo/hbo, evenals het bijbehorende salaris.
Er zijn twee zaken die hier spelen: ten eerste ben je op zoek naar een passende functiebenaming voor je huidige functie en je wilt die functiebenaming kunnen verzilveren als je gaat solliciteren. Heb ik dit zo goed?

Ik begrijp heel goed dat je op zoek bent naar een passende benaming, maar m.i. geef je in je laatste quote precies weer waarom dit een bijna onmogelijke opgave is. Bij het ene bedrijf noemen ze het een secretaresse en bij het andere managementassistent. Daar zijn geen afspraken over. Het beestje moet een naam hebben. Heb je hierover als eens gesproken met P&O? Zij stellen doorgaans functieprofielen op.

Functietitels zijn in je cv niet het belangrijkste. Het gaat er bij een sollicitatie om dat je duidelijk maakt waarom jij geschikt bent voor de functie en dit doe je door jouw werkervaring te koppelen aan de gestelde eisen. Daarom is het ook zo belangrijk om bij elke sollicitatie opnieuw een cv te maken en niet steeds hetzelfde te gebruiken. Bij elke sollicitatie zullen de accenten net iets anders liggen. Soms kan dit betekenen dat je dan bij een sollicitatie aangeeft dat je bij bedrijf x managementassistent bent geweest en bij een andere sollicitatie noem je het secretaresse.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!

www.talentvolinontwikkeling.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 maart 2016, 13:34
Ilse36 Ilse36 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2016
Berichten: 5
Ilse36 is on a distinguished road
Standaard

Beste Marieke,

Bedankt voor je reactie. Jouw conclusie kopt.

Een P&O afdeling hebben we niet. Ik werk voor een kleine organisatie waar de directie PZ verzorgt (en dit niet de hoogste prioriteit heeft). Er is ook geen eigen CAO etc.

Functietitels zijn niet het belangrijkste in een cv, mee eens.
Het gaat mij er meer om dat duidelijk is welke capaciteiten ik heb, dit uit zich deels in mijn werkzaamheden. Een functienaam, die daarbij past en HBO werk-/denk niveau onderbouwt, spreekt in combinatie met werkervaring meer voor zich. Zeker op de huidige arbeidsmarkt.

Daar wil ik graag een goede lijn voor uitzetten.

Tevens werkt het positief of de persoonlijke motivatie en het mezelf blijven uitdagen bij huidige werkgever.

Groet,
Ilse
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Sollicitatie/motivatie brieven check Lichtgroen Sollicitatiebrief en cv 10 30 juli 2012 12:51
CV, grondig verbouwd, niet zeker of het goed is aafje87 Sollicitatiebrief en cv 1 2 mei 2011 16:32
twijfel aan zinsbouw van de brief 5xdetinies Sollicitatiebrief en cv 0 14 januari 2010 17:27
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-2017, Applinet B.V. en licentiegevers, Colofon