Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 augustus 2009, 20:31
Marieke J Marieke J is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2009
Berichten: 30
Marieke J is on a distinguished road
Standaard Vorige baan vervelend geëindigd, als referentie opgeven?

Momenteel ben ik op zoek naar een andere baan.

Bij sollicitaties valt het me op dat er steeds vaker naar referenties wordt gevraagd.

Bij een van mijn vorige banen is mijn contract wegens omstandigheden op een vervelende manier beëindigd. Ik heb toen ook een erg vervelend gesprek met mijn toenmalige leidinggevende gehad. Mijn leidinggevende zei toen wel, zichtbaar met tegenzin, dat ik haar altijd als referentie kon opgeven. Ik heb dat nog nooit gedaan.

Ik weet niet of ik haar als het nodig is nu wel of niet als referentie moet noemen. Het wekt bij een sollicitatie ook argwaan op als ik bij alle vroegere werkgevers wel referenties noem, maar niet bij deze.

Maar stel dat zij geen gunstig beeld van mij schetst of doet alsof zij nooit heeft gezegd dat ik haar als referentie mocht opgeven?

Wat kan ik het beste doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 augustus 2009, 19:01
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Referenties

Tja, blijft natuurlijk een beetje lastig. Aan de ene kant zeg ik als je er nog zou werken, maar de arbeidsrelatie is verstoord, heeft zij er baat bij als ze een goede referentie geeft want dan is de kans groot dat je weggaat en is er voor hun en voor jou een probleem opgelost.

Nu hoeft ze dat in principe niet te doen want je bent al weg. Maar gevoelsmatig lijkt het mij niet dat ze je dan een hak zet door zich negatief over je uit te laten. Heeft voor haar geen zin en het roept ook weer vragen op waarom iemand het dan juist daar niet naar de zin heeft gehad.

Al met al denk ik dat je de referentie er wel op kunt zetten. Het is sowieso de vraag of ze die checken. Hangt een beetje van de functie af. Maar je moet inderdaad wel consistent zijn met het vermelden van je referenties. Of wel of niet, maar niet bij vier wel en twee niet.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes,
Bobby
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 augustus 2009, 10:19
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Referenties

Hoi Marieke,

Waarom bel je degene die je eventueel zal gaan opgeven als referentie niet even op? Vraag dan op de man/vrouw af wat ze over je gaat zeggen als er contact gezocht wordt.
Aan de hand van die informatie kun je beslissen om deze referentie wel/niet op te geven.

Wat je ook kunt doen is niet je leidinggevende maar een naaste collega als referent opgeven. Dit kan je veel hoofdbrekers schelen.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 maart 2010, 15:46
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Referenties

Mag een referentie zich (uitsluitend) negatief over je uitlaten.

Een uitzendburo koos een specifiek 1 werkgever uit waarvan men een referentie wilde hebben. Meende dat de personeelschef de passende persoon was. Ging er van uit dat hij als professional goed op de hoogte is van eventuele wetgeving omtrend het optreden als referentie. Kreeg terugkoppeling van het uitzendburo, personeelschef was zo negatief al het maar kon, heeft bepaalde details vanuit zijn beleving uitvoerig toegelicht, uitzendburo gaf aan niet anders te kunnen dan bemiddeling te staken. Wel is door uitzendburo aangegeven dat wanneer ik via andere kanalen weer werkzaam zou worden of zijn geweest, ik via laatstgenoemde werkzaamheid een positieve referentie kon leveren, ze wel weer openstonden om mijn bemiddelbaarheid te toetsen.

Hamvraag blijft, mag een referentie zich negatief over je uitlaten?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 maart 2010, 13:15
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Referenties

Hoi,

Ik weet niet of er uberhaupt wetgeving is rond referenties.

Meestal kies je iemand uit waarvan je weet dat die wel goede referenties geeft, waar je goed mee hebt samengewerkt enz.

Wellicht heeft die persoon niet beseft hoe zijn verhaal overkwam, maar als je referent bent, weet je dat er positiviteit wordt verwacht. Verbeterpunten zijn prima, maar dat moet je wel goed brengen.

Kan je niet naar ander uitzendbureau gaan en andere referentie regelen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
referenties

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kom moeilijk aan een baan als historicus, naar welk beroep omscholen? Daan10 Opleiding kiezen en volgen 4 19 februari 2015 16:05
Baan 'onder niveau' aangenomen, wat moet ik ervan vinden? Strebertje Loopbaanvragen 19 25 februari 2011 19:41
De brief die mij een baan bezorgde als pedagogisch medewerker ijzebel Sollicitatiebrief en cv 0 8 oktober 2010 16:52
Ongelukkig met baan als IT auditor / adviseur op groot accountantskantoor dennis.l Loopbaanvragen 4 30 maart 2010 17:20
baan als secretaresse visje86 Loopbaanvragen 3 26 januari 2009 19:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon