Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 2 september 2008, 12:33
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Ik vind "De meeste bedrijven hebben geen filosofie van ontwikkeling enzovoorts" wel degelijk een waardeoordeel, een verwerpelijk waarde-oordeel en volgens mij gebaseerd op een eigen ervaring van Henk.
Ik zit al meer dan 20 jaar in deze bussiness, maar iemand die zich zo uitlaat over zijn werkgever moet niet raar opkijken als een werkgever ook niet in hem wil investeren.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 2 september 2008, 14:22
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Een opleiding/cursus/conferentie om je vak bij te houden is een ding. Een heel circus aan bureaucratie en allerlei niet vakgerichte cursussen/opleidingen/conferenties/assessments enzovoorts enzovoorts wat betreft algemene ontwikkeling speelt bij heel veel bedrijven niet. En zodra de recessie toeslaat zal daar ook snoeihard in worden gesneden bij de bedrijven die het wel doen.

Ik geloof ook niet dat een regulier bedrijf (dus geen kennisonderneming waar bijvoorbeeld alleen maar HBO/WO-ers als adviseurs enzovoorts werken maar bijvoorbeeld wel een MKB-accountantskantoor of een bouwbedrijf) rendement uit dergelijke ontwikkeling haalt.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 2 september 2008, 14:41
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Opleiding, scholing en algemene ontwikkeling van je werknemers is in het belang van de werknemer en ook in het belang van de werkgever.
De werkgever die daar bij een recessie in snoeit, zit in een hoogconjunctuur zonder personeel. Daar is echt geen heel buraucratisch circus voor nodig

Rendement haal je er altijd uit omdat het goed is als werknemers iets anders doen dan alleen eten slapen en werken. De werkgever die dat niet ziet is kortzichtig en de werknemer die dat denkt is nog kortzichtiger en wil ik niet als collega. Elke geinvesteerde cent in zo'n man is weggegooid geld.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 2 september 2008, 15:52
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Dat niet iedere werknemer/ondernemer behoefte heeft aan ontwikkeling buiten hun vakgebied wil helemaal niet zeggen wat jij beschrijft.

En dat mensen werken is waar het om gaat zodra ze een functie vervullen. Ik heb het idee dat het NL bedrijfsleven veel te veel tijd bezig is met overleg en ontwikkeling en dat daardoor de daadkracht verminderd en de overhead enorm toeneemt.

Ik zie ook niet waarom iemand permanent bij een werkgever zou moeten blijven. Zodra iemand niet voldoet of zodra de omstandigheden zich wijzigen ga je op zoek naar iemand die de rol wel vervult.

Er zijn genoeg bedrijven die op deze manier opereren en zo heel veel overhead vermijden en daardoor veel hoger rendement behalen.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 2 september 2008, 15:53
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Er zijn geloof ik heel veel publicaties en onderzoeken waaruit blijkt dat cursussen/competentiemanagement enzovoorts niet correleren met verbeterend rendement. Oftewel: in veel situaties is het niet verantwoord middelen daarvoor in te zetten.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 2 september 2008, 15:54
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Een werknemer moet natuurlijk zijn competenties op pijl houden om in de arbeidsmarkt aantrekkelijk te zijn maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 2 september 2008, 16:34
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Dat is dus korte termijn-beleid.

Overigens is deze discussie volledig off-topic en stel ik voor deze discussie hier te sluiten. het verder on-topic te houden. Ik zal in ieder geval niet meer off-topic reageren in deze thread.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 3 september 2008, 13:04
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Wat een verbetenheid plotseling...

Opleidingen en trainingen beschouw ik niet als een arbeidsvoorwaarde. Persoonlijke ontwikkeling is geen doel op zich voor een bedrijf. Het is een middel om het personeel beter in staat te stellen de organisatiedoelen te halen. Het zou niettemin kortzichtig zijn wanneer een bedrijf zijn mensen niet laat groeien en in laat kakken. Mensen die willen en kunnen zou je voortdurend moeten stimuleren om te leren.

Wanneer je een medewerker kunt motiveren en binden door een opleiding te bieden die op het best zijdelings nuttig is voor het werk, dan kun je desondanks besluiten die toch toe te kennen.

Oftwel: In mijn ogen zouden het allemaal logische, economische afwegingen moeten zijn.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 september 2008, 11:06
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Ik zou de vragen wel voorbereiden maar voor mij is het altijd echt een AFKNAPPER als ik in een sollicitatie ga zitten en ze gaan zulke vragen stellen. Alsof het van deze tijd is en alsof het zo hoort.

Ik kreeg in een gesprek vragen als noem eens een film waarin je zou willen spelen, welke rol en waarom dan. En vertel in 1 minuut waarom je hier wilt werken. ik vind dat zo verschrikkelijk! of vragen als wat zou jij met 100.000 pingpong ballen doen...

echt een afknapper!
Met citaat reageren
  #20  
Oud 13 september 2008, 22:33
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Wat voor vragen zou jij dan willen horen??

Ik vind juist die afwijkende vragen erg verfrissend. Zo kijk je eens anders naar een sollicitant. Afhankelijk van de functie doe ik ook wel eens een "toverstokje" of "miljoen in de loterij" of "pingpongballen" vraag.

En als de sollicitant vloeiend Engels moet spreken in een functie waar de telefoon vaak gaat, schakel ik midden in een gesprek wel eens over naar het Engels.

Achter al die "lastige" vragen zit echt wel een redenering hoor en dat is heus niet om de leukste vraag te scoren in recruitersland.....

Maar wat er ook gebeurt, blijf altijd jezelf.

En als je geen idee hebt wat je met 1 miljoen pingpongballen zou doen, dan zeg je dat gewoon. Dan scoor je op creativiteit en "out of the box"-denken gewoon laag en moet je misschien overwegen een minder creatieve functie te zoeken waarbij ze je wat normalere vragen stellen.

:zoen: Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De reden dat ik bij U solliciteer.... Neo23 Sollicitatiebrief en cv 3 25 januari 2008 21:05
Wat voor vragen kan ik verwachten in een sollicitatiegesprek als projectondersteuner? Sandy-38 Alle andere carrièreonderwerpen 0 24 januari 2008 18:47
tips bij sollicitatiegesprek dtp Lo-07 Sollicitatiegesprek 1 3 september 2007 12:51
Sollicitatiegesprek: Vragen naar doelstelling? Leeftijdsdiscriminatie? Aas Vaak Sollicitatiegesprek 2 28 augustus 2007 15:43
sollicitatie bij "oude" werkgever in een andere functie. joepie Sollicitatiebrief en cv 2 11 januari 2007 20:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon