Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 20 maart 2011, 12:45
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Marieke heeft gelijk. Hoewel je niet altijd de ware reden te horen krijgt is nabellen altijd een goed idee. Als je niet belt, krijg je geen enkele reden voor de afwijzing en dan ben je nog verder van huis.

Bel ze op en vraag wat voor ervaring ze dachten dat je mistte en waarom deze niet in de vacature was vermeld. (Blijf natuurlijk wel vriendelijk en beleefd).


Succes!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 maart 2011, 18:19
dorine dorine is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 63
dorine is on a distinguished road
Standaard

Het spijt me, maar ik zie echt niet zo het nut van nabellen in. De keren dat ik het heb gedaan kreeg ik gewoon standaard antwoorden: een ander paste beter in het profiel, ik had te weinig ervaring of ze zochten een kandidaat die dichterbij woonde (hoewel ik steeds aangeef dat ik wil verhuizen bij een vaste aanstelling). Wat moet ik dan daarmee? Ik word er alleen maar depressiever van, want het enige dat ik ervan leer is dat mijn sollicitatiemogelijkheden zich nog meer beperken: alleen op startersfuncties die precies vragen wat ik heb gestudeerd, dicht in de buurt.
En ja, ik ben nog geen jaar geleden afgestudeerd, maar ik ben wel al 50 geweest. Ik heb weinig werkervaring voor iemand van mijn leeftijd en ook nog eens niet in de functie waar ik nu naar solliciteer. Als mijn leeftijd de reden van afwijzing is zullen ze dat dus nooit zeggen en krijg ik van dat gedraai om de hete brij, waar ik echt niet vrolijk van word. Om mezelf te beschermen bel ik dus meestal maar niet.
Als ik dus dezelfde vacature nog eens zie staan denk ik: misschien konden ze geen jonger/ervarener persoon vinden en passen ze hun zoekcriteria wel aan. Misschien maak ik dan alsnog een kans. Op welke manier zou ik er dan profijt van hebben als ik de eerste keer had nagebeld en te horen had gekregen dat een ander beter in het profiel paste (of het nou waar was of niet)? Op welke manier zou mij dat de tweede keer kunnen helpen?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 maart 2011, 19:20
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Talking

Niet teveel over nadenken: niet geschoten is altijd mis.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 20 maart 2011, 19:40
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Je verhaal geeft nu wel iets meer zicht op waarom je zo vaak wordt afgewezen. En ik begrijp heel goed dat dat heel frustrerend is. Dat is niet goed voor je zelfvertrouwen. Maar het feit is dat je 50+ bent en bedrijven doorgaans eerder voor een jonger iemand zullen kiezen. En ja, dat zullen ze inderdaad niet openlijk tegen je zeggen om te voorkomen dat ze er problemen mee kunnen krijgen. Met alleen de vacaturesites afstruinen en een standaardbrief kom je er helaas niet. Je zult jezelf iets meer moeten profileren. Nabellen kan je daarbij helpen. Tijdens zo'n gesprek kun je laten merken dat je nog een positieve en vitale 50'er bent.
Je schrijft dat je pas bent afgestudeerd. Heb je al eens bij oud-docenten en oud-klasgenoten laten vallen dat je op zoek bent naar een baan? Via-via worden nog steeds de meeste functies vervuld. En wat is er mis met een startersfunctie? Je schrijft zelf dat je weinig werkervaring hebt voor iemand van jouw leeftijd en ook nog eens niet in de functie waar je nu naar solliciteert. Dan kun je niet verwachten dat je meteen wordt aangenomen op een seniorfunctie.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #15  
Oud 20 maart 2011, 21:00
dorine dorine is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 63
dorine is on a distinguished road
Standaard

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk: ik doe echt wel meer dan alleen maar vacatures zoeken en ik reageer ook helemaal niet op seniorfuncties; daar heb ik echt de ervaring niet voor.
Maar het onderwerp hier was of je twee keer kunt reageren op dezelfde vacature. Ik doe dat dus wel, tot ik door krijg dat ze me echt niet moeten. Maar hoe je dat dan het slimste moet aanpakken (wel of niet vermelden dat het de tweede keer is, schrijven of bellen) daar ben ik nog niet uit. Ik wilde hier mijn negatieve ervaringen kwijt, maar misschien heeft een ander positievere ervaringen met het vermelden dan wel verzwijgen van de herhalingen en/of het nabellen.

(Ik heb trouwens nu een tijdelijk studentenbaantje voor 1 dag in de week via een ex-docent; misschien helpt dat wel om verder te komen.)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 20 maart 2011, 23:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zo herkenbaar. Ook ik bel maar niet meer na.
Wel ben ik nog eens gaan nadenken. Doe ik misschien toch iets niet goed in CV of brief? Bij mij zal het niet zozeer leeftijd zijn, maar vooral te weinig ervaring (in hun ogen) voor mijn leeftijd. Het is zo wrang om te weten dat als ik 20 jaar jonger was geweest ik wel (eens) aangenomen was geweest. Men stelt gewoon andere eisen aan verschillende leeftijdsgroepen.
Al die bekende riedeltjes. Ik ben nooit iets wijzer geworden van bellen. Dus ik doe het het nu niet meer. Wel probeer ik naast het gewone brieven schrijven op andere manieren aan een baan te komen.

Ik vind het wel merkwaardig dat anderen blijkbaar veel opsteken van nabellen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 26 maart 2011, 17:16
Peterrr Peterrr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2011
Berichten: 5
Peterrr is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat het toch het verstandigst is om niét te vermelden dat je al een keer hebt gesolliciteerd. Vaak zullen ze je niet herkennen. En als dat wel het geval is, vragen ze dat aan jou en heb je op een bepaalde manier (dus) ook hun interesse gewekt. Je wilt de functie blijkbaar heel graag!

Succes!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 8 april 2011, 19:11
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Wink opnieuw solliciteren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veertje1988 Bekijk bericht
Ik heb ook zo'n soort vraag. 2 maanden gelden heb ik bij een apotheek gesolliciteerd, ik ben op gesprek geweest en afgewezen. Nu 2 maanden later staat er een nieuwe vacature bij dezelfde apotheek voor precies dezelfde functie. Moet ik nog een keer reageren?
Ik heb zelf de ervaring van 2x solliciteren op dezelfde functie bij een adviesbureau. Eerste keer afgewezen zonder gesprek op basis van mijn brief, een jaar later wel uitgenodigd èn aangenomen. Ikzelf ben blij dat ik de eerste keer niet aangenomen ben, want het jaar daarna stond ik veel sterker in mijn schoenen en paste de baan veel beter bij me. Dus misschien is het voorzienigheid....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Solliciteren bij vorige werkgever jolanda1977 Sollicitatiebrief en cv 8 8 juli 2012 23:14
sollicitatie bij "oude" werkgever in een andere functie. joepie Sollicitatiebrief en cv 2 11 januari 2007 20:38
Sollicitatiebrief bij huidige werkgever Brigitte Sollicitatiebrief en cv 3 31 oktober 2006 16:19
Solliciteren bij mijn huidige werkgever leneken Sollicitatiebrief en cv 0 7 mei 2006 16:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon