Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 januari 2012, 14:18
Danique Danique is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2011
Berichten: 67
Danique is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief commercieel medewerker

Hallo,

Ik zou het zeer op prijs stellen, wanneer jullie feedback zouden willen geven op mijn onderstaande sollicitatiebrief.

Dank je wel!
Danique

Geachte heer xxxx,

Na de vacature op uw website te hebben gelezen, kan ik volmondig ja zeggen tegen de gestelde vraag “bent u toe aan iets nieuws?”. Vandaar middels deze brief mijn reactie.

Na de vacature en de daarbijbehorende functieomschrijving te hebben gelezen, sprak mij de functie zeer aan. Vooral het contact met mensen en dus het dienstverlenende en adviserende aspect vind ik uitdagend. Dit was ook één van de leukste aspecten van mijn vorige baan. Daarnaast is de hypotheekbranche een zeer interessante materie, waarin ik mij graag zou willen verdiepen, om door middel van de opgedane kennis de klant een geweldig product te kunnen adviseren en aanbieden.

Na een opleiding aan de MEAO gevolgd te hebben is na een aantal jaren als bankmedewerker te heben gewerkt mijn weg een heel andere kant opgegaan, namelijk als postbezorger en verkoopmedewerker in de boekhandel. In deze functies heb ik veel werkervaring opgedaan en geleerd om aan te pakken, door te zetten en stressbestendig te zijn. Maar het administratieve aspect van een baan, dat miste ik in deze functies. Ik wil me blijven ontwikkelen en na het lezen van uw vacature, begon het te kriebelen en besloot ik er dan ook voor te gaan.

Leergierig, hardwerkend, collegiaal en enthousiast zijn eigenschappen waarin ik mezelf herken. Deze eigenschappen zou ik graag gebruiken en verder ontwikkelen in uw bedrijf.

Voor een compleet overzicht van mijn opleiding en ervaring verwijs ik u naar bijgevoegd curriculum vitae. Graag zou ik de gelegenheid krijgen om mijn sollicitatie nader met u te bespreken.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 januari 2012, 01:54
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Hey Danique,

Hier mijn reactie, waarbij je in het achterhoofd moet houden dat reageren en (opbouwende!) kritiek geven op andermans brief een stuk makkelijker is dan zelf een brief schrijven. Wat ik hieronder aan verbeterpunten geef is dan ook niet altijd absolute waarheid, maar soms enkel mijn mening .

Hier dan toch mijn reactie:

'Na de vacature op uw website te hebben gelezen, kan ik volmondig ja zeggen tegen de gestelde vraag “bent u toe aan iets nieuws?”. Vandaar middels deze brief mijn reactie.'
- 'uw website', zou ik alleen gebruiken bij een heel klein (familie)bedrijf (en je bijvoorbeeld direct je brief op de directeur/eigenaar van dat bedrijf richt). In andere gevallen zou ik het formeler formuleren als: "de website van [BEDRIJFSNAAM]." Als je dit overdreven voor de hand vindt liggen, zou ik het gewoon helemaal weglaten. In dat geval zou ik de zin wel wat actiever formuleren. Je zou ook kunnen kiezen om het eerste deel van je openingszin te vervangen voor de eerste zin van je tweede alinea. Deze zin vind ik persoonlijk een stuk sterker en hierdoor voorkom ook dat je twee keer ongeveer hetzelfde zegt (wat naar mijn mening nu wel het geval is).
- 'Ja' moet tussen aanhalingstekens, het is immers jouw directe antwoord op de gestelde vraag. Ook zou je er voor kunnen kiezen dat 'ja' in hoofdletters te schrijven. Als je hier voor kiest moet je het overigens wél zonder aanhalingstekens schrijven. Persoonlijk vind ik dat echter minder mooi.
- Jouw 'ja' is een antwoord OP de gestelde vraag. "Antwoorden op", is een vaste combinatie (http://bit.ly/wpX0dX). '[Antwoorden] tegen de gestelde vraag', zoals jij geformuleerd hebt, kan dus niet!
- Na 'gestelde vraag' moet een dubbele punt en de feitelijke vraag moet beginnen met een hoofdletter. Ik zou trouwens kiezen voor enkele aanhalingstekens in plaats van dubbele, maar dat is persoonlijk.
- De extra punt achter de aangehaalde vraag en diens aanhalingstekens, moet weg. Het vraagteken, dat overigens geheel terecht binnen de aanhalingstekens staat, sluit de zin al helemaal af, ondanks dat hierna nog afsluitende aanhalingstekens volgen.

'Na de vacature en de daarbijbehorende functieomschrijving te hebben gelezen, sprak mij de functie zeer aan. Vooral het contact met mensen en dus het dienstverlenende en adviserende aspect vind ik uitdagend. Dit was ook één van de leukste aspecten van mijn vorige baan. Daarnaast is de hypotheekbranche een zeer interessante materie, waarin ik mij graag zou willen verdiepen, om door middel van de opgedane kennis de klant een geweldig product te kunnen adviseren en aanbieden.'
- 'Daarbijbehorende' is niet aan elkaar, maar zijn verplicht twee woorden (http://bit.ly/xbHEkK).
- Na 'aspect' in de tweede zin zou ik een komma plaatsen, dit leest een stuk rustiger.
- 'Dit was ook één van de leukste aspecten van mijn vorige baan'. Deze zin leest niet lekker wat mij betreft. Sowieso zou ik beginnen met 'In mijn vorige baan', waardoor de zin meteen al een stuk actiever wordt. Ook vind ik dat 'leuk' een beetje nikszeggend. Verder zou ik benoemen waarom je deze aspecten 'leuk' vond in je vorige baan. Tot slot zou ik het altijd als mening formuleren en niet als vaststaand feit ('ik vond' in plaats van 'dit was').
- In de vierde zin noem je een branche 'een interessante materie'. Dit kan niet! Iets ongrijpbaars als een branche, kan je niet koppelen aan het woord materie. Ik zou 'materie' vervangen door 'sector' of 'werkveld'. Je zou dat woord 'materie' trouwens ook helemaal weg kunnen laten: 'Daarnaast vind ik de hypotheekbranche zeer interessant, omdat ...' Ook voor deze zin geldt trouwens dat ik het niet als feit zou noemen, maar als mening en dat ik zou duiden waaróm je het interessant vindt om binnen de hypotheekbranche te willen werken (zoals je ziet).
- Het deel van je vierde zin na de eerste komma, is veels te wollig en onsamenhangend. Daar komt bij dat als je je ergens in verdiept, je dus kennis van datgene opdoet. 'Mij graag zou willen verdiepen, om door middel van de opgedane kennis', is dus dubbelop en hoef je dus niet los van elkaar te benoemen (je zegt nu twee keer hetzelfde). Ook zou ik dit deel van de zin veel actiever formuleren. Vanaf dat 'waarin', zou ik deze nieuwe zin starten: 'Hierin [of: 'In deze branche', refererend aan je vorige zin] wil ik mij graag verdiepen, zodat ik de klant het beste product kan adviseren.'

Het is nu alweer een heel verhaal geworden, de laatste alinea's laat ik daarom aan andere reageerders. In ieder geval zou ik je adviseren om je (verbeterde) brief nog aan iemand te laten lezen, voordat je deze verstuurt.

Succes!

Groet,

Richard
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 januari 2012, 13:09
Danique Danique is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2011
Berichten: 67
Danique is on a distinguished road
Standaard

Dank je Richard!

Het een en ander nu aangepast. Het loopt nu inderdaad wat lekkerder.

Na de vacature op de website van de xxxxx te hebben gelezen, kan ik volmondig ‘ja’ zeggen op de gestelde vraag : “Bent u toe aan iets nieuws?” Vandaar middels deze brief mijn reactie.

Na de vacature en de daarbij behorende functieomschrijving te hebben gelezen, sprak mij de functie zeer aan. Vooral het contact met mensen en dus het dienstverlenende en adviserende aspect, vind ik uitdagend. In mijn vorige banen was dit het leukste onderdeel, want het is prettig om de klant zo goed mogelijk te informeren en te helpen. Daarnaast vind ik de hypotheekbranche zeer interessant, want voor elke situatie is wel een hypotheek te bedenken en elke situatie is weer anders. Hierin wil ik mij graag gaan verdiepen, zodat ik de klant het beste product kan adviseren.

Na een opleiding aan de MEAO gevolgd te hebben is, na een aantal jaren als bankmedewerker te heben gewerkt, mijn weg een heel andere kant opgegaan. In deze functies heb ik veel werkervaring opgedaan en geleerd om aan te pakken, door te zetten en stressbestendig te zijn. Maar het administratieve aspect van een baan, dat miste ik in deze functies. Ik wil me graag blijven ontwikkelen en na het lezen van uw vacature besloot ik er dan ook voor te gaan.

Leergierig, hardwerkend, collegiaal en enthousiast zijn eigenschappen waarin ik mezelf herken. Deze eigenschappen zou ik graag gebruiken en verder ontwikkelen binnen uw bedrijf.

Voor een compleet overzicht van mijn opleiding en ervaring verwijs ik u naar bijgevoegd curriculum vitae. Graag zou ik de gelegenheid krijgen om mijn sollicitatie nader met u te bespreken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 januari 2012, 13:49
Danique Danique is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2011
Berichten: 67
Danique is on a distinguished road
Standaard

En nog een versie. Deze wordt het waarschijnlijk.


Ik zeg volmondig ‘ja’ op de gestelde vraag : “Bent u toe aan iets nieuws?”
Na de vacature op de website van de xxxxx en de daarbij behorende functieomschrijving te hebben gelezen, sprak mij de functie zeer aan. Vandaar middels deze brief mijn reactie.

Door de diversiteit van de omschreven werkzaamheden, lijkt mij dit een zeer interessante en uitdagende functie. Vooral het contact met mensen en dus het dienstverlenende en adviserende aspect. In mijn vorige functies was dit het leukste onderdeel, want het is prettig om de klant zo goed mogelijk te informeren en te helpen. Daarnaast vind ik de hypotheekbranche interessant, want voor elke situatie is wel een hypotheek te bedenken en elke situatie is weer anders. Hierin wil ik mij graag gaan verdiepen, zodat ik de klant het beste product kan adviseren.

Na een opleiding aan de MEAO gevolgd te hebben is ,na een aantal jaren als bankmedewerker te heben gewerkt, mijn weg een heel andere kant opgegaan. In deze functies heb ik veel werkervaring opgedaan en geleerd om aan te pakken, door te zetten en stressbestendig te zijn. Maar het administratieve aspect van een baan, dat miste ik in deze functies. Ik wil me graag blijven ontwikkelen en na het lezen van uw vacature besloot ik er dan ook voor te gaan.

Leergierig, hardwerkend, collegiaal en enthousiast zijn eigenschappen waarin ik mezelf herken. Deze eigenschappen zou ik graag gebruiken en verder ontwikkelen binnen uw bedrijf.

Voor een compleet overzicht van mijn opleiding en ervaring verwijs ik u naar bijgevoegd curriculum vitae. Graag zou ik de gelegenheid krijgen om mijn sollicitatie nader met u te bespreken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief (Junior) Juridisch Medewerker Rechtbank, Graag uw commentaar define Sollicitatiebrief en cv 4 26 mei 2014 20:17
Sollicitatiebrief medewerker Klantenservice bij een woningbouwvereniging Sara29 Sollicitatiebrief en cv 4 16 september 2011 15:19
Sollicitatiebrief financieel administratief medewerker Spinner Sollicitatiebrief en cv 1 26 juli 2011 11:19
Feedback sollicitatiebrief Commercieel Medewerker Buitendienst gevraagd reno Sollicitatiebrief en cv 3 29 juni 2011 14:44
Sollicitatiebrief commercieel technisch medewerker markwolf Sollicitatiebrief en cv 1 10 december 2006 18:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon