Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 september 2016, 01:28
Thetrue Thetrue is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2016
Berichten: 5
Thetrue is on a distinguished road
Standaard Welke opleiding kiezen?

Hallo,
ik ben net 17 jaar oud geworden. Ik ben gezakt voor mijn tl diploma en zit nu op het VAVO en doe daar mavo. Ik moet dit jaar gaan oriënteren (alweer) voor een opleiding.

- ik wil eigenlijk HBO doen en geen MBO. Maar dan moet ik na de VAVO eerst havo gaan doen (want dat is de kortere weg, right?). Ik doe het liefst gewoon een thuisopleiding havo om vervolgens door te stromen naar hbo. Maar kan dit? Ik weet ook niet of het überhaupt haalbaar is voor me. Ik ben na dit jaar 18, mag je dan een 'tussenjaar' nemen om die thuisstudie te volgen?

- een opleiding in de welzijn spreekt mij aan, maar ik weet niet welke.
Ik wil niet verzorgen. Het lijkt me juist leuk om dingen te regelen > helpen met het vinden van werk, helpen met alles op orde te krijgen (bv. afkicken/een woonplek bezorgen etc.) Ik vind psychologie interessant. En verder ben ik meer een één-op-één-gesprek persoon, dus niet met een hele groep, maar individueel.
Welke MBO of HBO opleiding past hier het best bij?

- maar, een eigen stichting lijkt me ook tof. Bijvoorbeeld een honden/katten stichting waarbij ik honden/katten uit hele nare situaties haal en zorg voor een warme mand < dus een adoptiegezin zoeken. Maar wat voor opleiding hoort daarbij en hoe financier je zoiets? Hoe werkt dat allemaal en wat komt daar bij kijken?

Dat waren mijn vragen tot nu toe haha. Hopelijk krijg ik antwoord ! x
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 september 2016, 11:04
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
- ik wil eigenlijk HBO doen en geen MBO. Maar dan moet ik na de VAVO eerst havo gaan doen (want dat is de kortere weg, right?). Ik doe het liefst gewoon een thuisopleiding havo om vervolgens door te stromen naar hbo. Maar kan dit? Ik weet ook niet of het überhaupt haalbaar is voor me. Ik ben na dit jaar 18, mag je dan een 'tussenjaar' nemen om die thuisstudie te volgen?
Waarom wil je hbo gaan doen en geen mbo? Een thuisopleiding havo lijkt heel eenvoudig en prettig - lekker aan je eigen bureau, in je eigen tempo en wanneer jij het wil - maar het is hartstikke pittig. Naast het juiste denkvermogen moet je ook over een ijzersterke discipline en een groot doorzettingsvermogen beschikken.

Citaat:
- een opleiding in de welzijn spreekt mij aan, maar ik weet niet welke.
Ik wil niet verzorgen. Het lijkt me juist leuk om dingen te regelen > helpen met het vinden van werk, helpen met alles op orde te krijgen (bv. afkicken/een woonplek bezorgen etc.) Ik vind psychologie interessant. En verder ben ik meer een één-op-één-gesprek persoon, dus niet met een hele groep, maar individueel.
Welke MBO of HBO opleiding past hier het best bij?
Op YouChooz.nl vind je een uitgebreid overzicht van beroepen en opleidingen in Zorg en Welzijn. Neem eens een kijkje op die site en maak een top vijf van opleidingen en beroepen die je aanspreken.

Citaat:
- maar, een eigen stichting lijkt me ook tof. Bijvoorbeeld een honden/katten stichting waarbij ik honden/katten uit hele nare situaties haal en zorg voor een warme mand < dus een adoptiegezin zoeken. Maar wat voor opleiding hoort daarbij en hoe financier je zoiets? Hoe werkt dat allemaal en wat komt daar bij kijken?
Voor een dergelijke functie heb je geen mbo- of hbo-opleiding nodig. Als je zoiets wilt opzetten, komt daar heel veel bij kijken. Je wordt dan zelfstandig ondernemer. Bij de kamer van koophandel kun je veel info vinden. Ik zou dit idee even parkeren voor later als je wat ouder bent en wat meer geld hebt en levenservaring. Wil je echt nu al iets met katten doen, dan zou ik gaan solliciteren bij een dierenpension of iets dergelijks.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 september 2016, 13:11
Thetrue Thetrue is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2016
Berichten: 5
Thetrue is on a distinguished road
Standaard

Hallo, bedankt voor je antwoord!

HBO heeft een iets hogere salaris en geld is voor mij best belangrijk. Ook kan je meer met een HBO diploma en (ja ik vooroordeel) ik denk gewoon dat daar leukere mensen opzitten 😂

Ik zal die site bekijken, bedankt! En over die stichting: ik vind iets met dieren doen heel leuk. Maar dan een groter iets dan werken bij een pension of in een dierenwinkel of zo. Maar echt iets bijdragen of zo. Weet niet hoe ik het kan uitleggen. Een beetje zoals wat ik bij mensen heb, dat ik ze echt wil helpen als ze in de problemen zitten. Vandaar een stichting.. Maar heel erg bedankt!

Misschien nog meer mensen die tips / advies hebben ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welke opleiding Officemanagement? Schoevers/LOI? chantal1990 Opleiding kiezen en volgen 3 16 april 2014 21:40
Welke opleiding tot medisch secretaresse? Shadow Opleiding kiezen en volgen 3 18 maart 2011 15:56
Welke opleiding moet ik kiezen? Kirsten21 Opleiding kiezen en volgen 1 16 mei 2010 15:10
Help welke opleiding moet ik gaan volgen? Theresa Opleiding kiezen en volgen 1 21 januari 2010 22:00
Welke opleiding kiezen na vmbo-T? ek2008 Opleiding kiezen en volgen 4 15 juni 2008 06:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon