Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 maart 2011, 17:52
donut2000 donut2000 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 maart 2011
Berichten: 4
donut2000 is on a distinguished road
Standaard Financieel achtergrondonderzoek sollicitatie

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met een sollicitatie, waarbij ik toestemming moet geven voor een financieel achtergrondonderzoek. Ik snap wel dat er wil worden nagegaan of je in het het verleden geen fraude ergens heb gepleegd (wat overgens niet het geval is, maar
wat word er nog meer bij dit onderzoek allemaal gecheckt? En hoe checken ze dat?
Ik heb het gegoogled, maar ik kom er niet achter!

Weet iemand wat er allemaal gecheckt word?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 maart 2011, 18:02
selfje selfje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2011
Berichten: 23
selfje is on a distinguished road
Standaard

even googlen leverde mij dit rapport op:

https://www.achtergrondonderzoek.nl/...tVoorbeeld.pdf

hierin staat wat er allemaal gecheckt is

persoonlijk zou ik er niet blij van worden als iemand zo'n onderzoek over mij liet uitvoeren, maar dat is waarschijnlijk het verschil in sector en baan

succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 maart 2011, 18:29
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Als je in een financieel of informatie gevoelige functie werkt is het volkomen normaal om dit soort onderzoeken uit te (laten) voeren. Banken en overheid zijn er nu eenmaal niet zo blij mee als hun medewerkers en er met geld of informatie vandoor gaan terwijl al bekend was dat ze het eerder hebben gedaan.

Beetje slordig als ze zo iemand aannemen zeg maar
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 maart 2011, 19:29
selfje selfje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2011
Berichten: 23
selfje is on a distinguished road
Standaard

haha, dat snap ik dat ze daar niet echt happig op zijn

maar dat ze een foto krijgen van je huis, de waarde ervan weten, het kenteken en de waarde van je auto, of je ooit een schuld hebt gehad, dat soort dingen past me helemaal niet als ze dat weten
ik zou er niet aan moeten denken dat ik bijv. 5 jaar geleden een rekening te laat betaald heb en een bkr registratie krijg en daardoor een baan niet krijg. scheelt dat ik op dat gebied mijn zaakjes wel op orde heb, maar dan nog? wat is het volgende? een screening van je bedpartners van 20 jaar geleden?

maar wat voor soort baan moet ik dan aan denken? ik vind je omschrijving een beetje vaag, ajhoff
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 maart 2011, 20:02
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Denk aan mensen die zich bezig houden met kas en betaalopdrachten. Maar ook managers die gemachtigd zijn tot uitgaven tot op zekere hoogte, kortom iedereen die in staat is om geld naar zijn eigen of andere rekening over te maken.

Daarnaast worden ook mensen gescreend die te maken hebben met zeer gevoelige informatie. In de IT worden bijvoorbeeld mensen gescreend die betaalsystemen ontwerpen en bouwen. Het betreft dus een hele grote groep die potentieel in staat is om fraude te plegen. Zie hier voor een van de redenen: http://en.wikipedia.org/wiki/Salami_slicing

E.e.a. is ook een gevolg van de strengere wet en regelgeving vanuit Brussel en de VS. Als je dit trouwens al erg vindt moet je eens proberen een baan te krijgen waarbij je met staatsgeheimen te maken hebt. Dan is dit nog maar kinderspel.

Als je niet wilt dat ze dit soort screening uitvoeren is er één hele goede oplossing: niet solliciteren
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 maart 2011, 20:09
selfje selfje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2011
Berichten: 23
selfje is on a distinguished road
Standaard

oh ok, dat maakt een heleboel duidelijk
en nee, ik zal daar nooit op solliciteren, nu geef ik max. 100 euro per keer uit en meer in overleg, dat is prima voor mij haha, ben sowieso niet zo handig in rekenen met grote bedragen...

sorry donut, voor het hyjacken van je thread, daar zal ik nu mee ophouden
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 maart 2011, 20:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Als je dit trouwens al erg vindt moet je eens proberen een baan te krijgen waarbij je met staatsgeheimen te maken hebt.
Een vriend van mij heeft eens gesolliciteerd op een vertrouwensfunctie bij de rijksoverheid, hij vermeldde mij als referentie en zodoende kreeg ik een AIVD-medewerker thuis op bezoek. Die stelde de wildste vragen over zijn buitenlandse reizen, politieke affiliaties en eh... zeer privé gedragingen. De AIVD bleek ook al goed op de hoogte van de carrière en privéactiviteiten van die vriend.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 maart 2011, 21:18
donut2000 donut2000 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 maart 2011
Berichten: 4
donut2000 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door selfje Bekijk bericht
even googlen leverde mij dit rapport op:
Tmx die had ik nog niet gevonden!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 maart 2011, 21:19
donut2000 donut2000 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 maart 2011
Berichten: 4
donut2000 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Als je in een financieel of informatie gevoelige functie werkt is het volkomen normaal om dit soort onderzoeken uit te (laten) voeren. Banken en overheid zijn er nu eenmaal niet zo blij mee als hun medewerkers en er met geld of informatie vandoor gaan terwijl al bekend was dat ze het eerder hebben gedaan.

Beetje slordig als ze zo iemand aannemen zeg maar
Dat snap ik, ik heb eerder dit soort functie gehad waar ik nu op gesolliciteerd heb (en overgens niet deze check gehad)
Dat was mijn vraag ook niet (waarom), mijn vraag was wat ze precies van je checken en hoe!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 maart 2011, 21:24
donut2000 donut2000 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 maart 2011
Berichten: 4
donut2000 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door selfje Bekijk bericht
oh ok, dat maakt een heleboel duidelijk
en nee, ik zal daar nooit op solliciteren, nu geef ik max. 100 euro per keer uit en meer in overleg, dat is prima voor mij haha, ben sowieso niet zo handig in rekenen met grote bedragen...

sorry donut, voor het hyjacken van je thread, daar zal ik nu mee ophouden
haha geeft niet hoor!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open Sollicitatie Endemol (graag op- en aanmerkingen!) Girl3 Sollicitatiebrief en cv 9 23 februari 2010 22:53
Sollicitatie medewerker financieel economische zaken Verwijderd account Sollicitatiebrief en cv 5 15 juli 2009 12:36
Open sollicitatie verpleegkundige. Graag commentaar HvdB Sollicitatiebrief en cv 1 13 juni 2009 23:04
sollicitatie financieel administratief medewerker starter Sollicitatiebrief en cv 2 22 oktober 2008 22:27
Sollicitatie stage financieel administratie saron Sollicitatiebrief en cv 2 21 januari 2007 19:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon