Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 oktober 2009, 19:25
Marieke J Marieke J is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2009
Berichten: 30
Marieke J is on a distinguished road
Standaard Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

Helaas wordt mijn contract niet verlengd.

Bij sollicitatiegesprekken wordt vaak om de reden gevraagd waarom ik bij mijn huidige werk weg wil.

Ik moet wel eerlijk zijn en zeggen dat mijn contract niet verlengd wordt.

Maar hoe kan ik dit het beste brengen, bijvoorbeeld als er gevraagd wordt waarom mijn contract niet wordt verlengd?

Ik ben bang dat het toch een negatieve invloed heeft op mijn sollicitaties.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 oktober 2009, 21:22
jvs jvs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2009
Berichten: 19
jvs is on a distinguished road
Standaard Re: Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

Hi Marieke,

Weet je het zelf waarom je contract niet verlengd wordt?
Ik neem aan dat je vorige werkgever dit wel vermeld heeft.

Voldeed je niet aan bepaalde eisen, had je geen leuk contact met je collega's, was er crisis in het bedrijf?

Afhankelijk van de redenen denk ik dat je dit gewoon moet kunnen vermelden.
Het is geen schande om te zeggen dat je niet op je plaats zat... om welke reden dan ook. Je dient je goed te voelen op je werk, op alle niveau's.
Als dit het geval was kan je best zeggen dat je samen besloten hebt om het contract niet te verlengen... het had geen zin om zo verder te gaan.

En als je contract niet verlengt wordt omwille van bezuinigingen in het bedrijf is dit een geldig excuus in de huidige tijden.


Groeten,
__________________
Johan Van Steen
www.zen-op-kantoor.net
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 oktober 2009, 22:25
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

Erg jammer voor je dat je contract niet verlengd is (denk ik, maar wie weet is het wel het beste wat je kon overkomen). Ik ben ook wel benieuwd waarom dat gebeurd is. Dat maakt namelijk heel veel uit voor het advies.

In het algemeen: Hoe meer jij het presenteert als problematisch, des te zeer de selecteur dat ook doet bij toekomende sollicitaties. Zorg voor een goed, helder verhaal. Geef ze te allen tijde de waarheid en licht die zo gunstig mogelijk voor jou uit.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 oktober 2009, 20:00
Marieke J Marieke J is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2009
Berichten: 30
Marieke J is on a distinguished road
Standaard Re: Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

Dank jullie wel voor jullie reacties.

De werkgever gaf als reden dat deze baan voor mij te hectisch zou zijn. Men merkte dat ik soms gestresst was als het erg druk was.

Dit kan ik beter niet als reden geven, in veel banen wordt 'stressbestendigheid' gevraagd.

In boekjes over solliciteren heb ik wel eens gelezen dat je op de vraag waarom je bij je huidige baas weggaat een 'neutrale reden' kan geven van 'verloop van een tijdelijk contract'.

Toch heb ik het idee dat veel potentiële werkgevers denken van 'daar zit een luchtje aan', er is vast een reden waarom de vorige baas geen vast contract gaf.

Hierdoor voel ik me bij voorbaat al ongemakkelijk tijdens sollicitatiegesprekken, vooral omdat ik er het afgelopen halfjaar al behoorlijk wat voor niets heb gedaan...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 oktober 2009, 20:18
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

Wanneer je zegt: "Ik ben niet stressbestendig", dan zullen werkgevers inderdaad niet in de rij staan om jou aan te nemen. Je zult daarom wat dieper moeten graven. Kun je voor jezelf onderzoeken wat precies de stress levert.

Is het een grote bak werk?
Is het 't steeds weer wijzigen van wat er *nu* het belangrijkste is?
Is het 't overschakelen tussen verschillende werkzaamheden?
Is het een chef die (go, go, go) er bovenop zit?
Etc.

Deels kun je die kennis gebruiken door te solliciteren op functies waarbij je niet in die situatie kunt vermijden.
Deels kun je met die kennis een strategie voor jezelf ontwikkelen waardoor je wel met die stress kunt omgaan; zodat je niet in de stress schiet wanneer je in die situatie komt.

Wanneer je hier goed over hebt nagedacht, kun je veel exacter verwoorden wat er is gebeurd en kun je laten zien dat je zelfinzicht gegroeid is. Wanneer je hier een goed beeld van kan geven, zullen werkgevers je veel makkelijker vergeven dat jouw laatste werkervaring niet goed gelopen is.

Veel wijsheid
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 oktober 2009, 23:50
dirkteur1972 dirkteur1972 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2009
Berichten: 7
dirkteur1972 is on a distinguished road
Standaard Re: Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

hallo, ik denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken, als argument kun je altijd geven dat je ervaring op wil doen bij meerdere bedrijven. Ook in deze tijd komt het heel geloofwaardig over als bezuiniging. Meestal komt de reden niet naar voren in een gesprek je zit daar tenslotte voor je toekomstige baan.

Gr. Dirk
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 oktober 2009, 01:47
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

@Dirkteur (briljante nickname!)
Waar! Je kunt het prima omzeilen. Echter, wanneer je weet wat er mis is gegaan, dan kun je van deze ervaring leren. Ik hoop dat Marieke J die uitdaging oppakt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 oktober 2009, 19:42
Marieke J Marieke J is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2009
Berichten: 30
Marieke J is on a distinguished road
Standaard Re: Contract wordt niet verlengd, hoe brengen in sollicitatiegesprek?

Hallo,

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad een goed argument om te zeggen dat ik bij verschillende bedrijving ervaring op wil doen. Alleen moet ik dan niet de indruk wekken dat ik bij hun dan ook zo weer weg ben als ik word aangenomen.

Er is een heel verschil in gesprekken. Sommigen vragen niet eens van waarom ik bij mijn huidige werk wegga. Sommigen gaan er verder niet op in als ik aangeef dat er vanwege de crisis niet meer zo gauw een vast contract wordt gegeven. Maar soms zijn er recruiters die een air hebben van daar prikken we doorheen, er zit vast wel meer achter.

Op zich weet ik waarom het mis is gegaan. Ik zat niet goed in mijn vel en dat straalde ik ook op het werk uit. Dat is een van de oorzaken die een rol hebben gespeeld voor het niet verlengen van het contract.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 juli 2011, 00:33
Marieke J Marieke J is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2009
Berichten: 30
Marieke J is on a distinguished road
Standaard

Ik haal een oud onderwerp van mezelf naar boven, van alweer bijna twee jaar geleden.

Helaas zit ik nu waarschijnlijk weer in hetzelfde schuitje. Binnenkort loopt mijn tijdelijke contract af.

Mijn angst is dat ik nooit meer aan een vaste baan kom.

Als je mijn cv bekijkt, heb ik verschillende tijdelijke banen gehad. Niet omdat ik volgens een plan hebt gewerkt, nee, omdat ik allang blij was dat ik weer aan het werk kwam.

Het wordt steeds moeilijker om er een logisch verhaal van te maken. Het komt er op neer dat ik meestal na anderhalf jaar of zo weg moet, contract niet verlengd.

Hoe kan ik mezelf ondanks alles toch zo positief mogelijk presenteren?

Natuurlijk zit ik op een schopstoel als ik weer moet solliciteren, het is dus niet zo dat ik een leuke vacature zie en er helemaal voor ga, nee, ik moet het om de basis (huur, ziektekostenverzekering) gewoon in stand te kunnen houden.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 juli 2011, 00:46
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

Schiet niet gelijk in de stress meis, (nog) niet nodig hoor!!
We leven nu in een tijd waarin dit eigenlijk steeds normaler (en waarschijnlijk ooit de norm) gaat worden. Een vast contract is ook niet meer zo vast als je denkt. Maar goed, je wilt zo snel mogelijk weer aan de slag en dat is alleen maar goed.

Alleen lijkt het in je verhaal alsof tot nu toe alles je zo maar is overkomen.... de uitdaging is om nu eens zelf de beslissingen te nemen.

Ga bepalen wat jij wilt (en wat jou geen stress oplevert!!) en ga daar naar op zoek, dat niet alleen, ga het ook actief uitdragen aan iedereen die het wel of niet wil horen.
Stressbestendigheid is heus niet heerlijk-makend hoor, degenen die het hardst roepen dat zij dat wel zijn, komen ook wel eens in paniekstand terecht (of erger).

Voordat je gaat nadenken over wat je gaat vertellen op sollicitatiegesprek is het dus handig om eerst een de balans op te maken van je werkervaring en andere ervaringen tot nu toe.

Pas als je dat hebt gedaan, zorg je voor een goed verhaal dat klopt met jouw wensen en doelen...

Waar heb jij op dit moment de meeste behoefte aan? Laat het even weten, dan helpen we je verder!

groetjes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
3e contract niet wat beloofd is Faatje Je rechten en plichten als werknemer 7 7 juli 2009 14:59
Tijdelijke arbeidsovereenkomst verlengd, maar contract niet getekend baggio Je rechten en plichten als werknemer 2 20 juni 2008 18:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon