Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2012, 11:21
chinda chinda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 april 2012
Berichten: 2
chinda is on a distinguished road
Unhappy Vast contract opgezegd, daarna 6 maanden tijdelijk contract, recht op ww?

Ik heb 10 jaar een vast contract gehad bij een werkgever maar omdat ik t daar niet meer zo naar mijn zin had, ben ik eind dec begonnen bij een nieuwe baan waar ik eerst een contract voor 6 maanden heb gekregen.

Gisteren een gesprek gehad dat men (helaas) niet zo tevreden is werktechnisch, ze hadden meer verwacht dan ik blijkbaar kan waarmaken. Ik heb nog niet te horen gekregen DAT t contract niet verlengd wordt, heb nog even om me verder te bewijzen maar ben toch aan t kijken hoe dat evt met WW aanvragen zit.

Op verschillende sites gekeken en nu zag ik bij Jurofoon dat als je een vast contract inruilt voor een tijdelijk contract bij een baan, dat je dan geen recht hebt op WW???? het is wel al een wat ouder bericht van Jurofoon hoor, maar toch schrok ik me rot

er staat letterlijk dit:

Bij verandering van baan is het dus van belang dat de werknemer ervoor oppast dat hij zijn recht op een WW-uitkering niet verspeelt door bijvoorbeeld een vaste baan op te zeggen voor een tijdelijke baan van 3 maanden. Wordt het tijdelijk contract namelijk niet verlengd, dan bestaat er géén recht op WW.

wie o wie kan mij hierover duidelijkheid geven??? zou toch raar zijn???
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 april 2012, 11:37
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Dit zegt de rijksoverheid er van:

Voorwaarden WW

U heeft recht op een WW-uitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent jonger dan 65 jaar.
U bent werkloos: u verliest minimaal 5 werkuren per week. Als u minder dan 10 uur per week werkte, verliest u minimaal de helft van uw uren.
U krijgt de verloren uren niet doorbetaald.
U kunt direct aan de slag als u een baan vindt of krijgt aangeboden.
U heeft minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voor u werkloos werd, heeft u minimaal 26 weken gewerkt.
U bent niet verwijtbaar werkloos: u heeft niet zelf ontslag genomen en u bent niet om een dringende reden ontslagen. Een dringende reden voor ontslag is bijvoorbeeld dat de werknemer zich heeft misdragen.
U bent verzekerd voor de WW.

Voldoe je aan de eisen? Met name het vet gedrukte?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 april 2012, 11:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Het UWV zegt hierover:
Citaat:
Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? En duurt dat contract korter dan 6 maanden? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van dat tijdelijke contract geen WW krijgt.
Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit (na korte tijd) tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u een WW-uitkering krijgen.
Met een tijdelijk contract van een half jaar zou je net goed zitten en toch weer recht op ww hebben.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 april 2012, 11:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Dit zegt de rijksoverheid er van:
[...]
U heeft minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voor u werkloos werd, heeft u minimaal 26 weken gewerkt.
Dat klopt, maar het cruciale onderdeel is:
Citaat:
U bent niet verwijtbaar werkloos: u heeft niet zelf ontslag genomen en u bent niet om een dringende reden ontslagen.
Want een vaste baan opzeggen voor een tijdelijk contract korter dan 6 maanden wordt als verwijtbaar werkloos raken gezien. Chinda zit precies op die grens.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 april 2012, 12:15
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Want een vaste baan opzeggen voor een tijdelijk contract korter dan 6 maanden wordt als verwijtbaar werkloos raken gezien. Chinda zit precies op die grens.
Aha, wist ik niet. Weer wat geleerd. Die wetgeving verandert ook continu.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 april 2012, 12:58
chinda chinda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 april 2012
Berichten: 2
chinda is on a distinguished road
Standaard

dank jullie wel!

en ik heb eigenlijk de gewone sollicitatieprocedure afgewerkt met vooruitzicht op een vaste baan. Uiteindelijk is dat de boedoeling altijd geweest.. eerst 2x half jaar en daarna OF een jaarcontract, OF meteen vast contract. T is bijna niet meer vanzelfsprekend dat je na je proefmaand meteen een vast contract hebt ( jammer genoeg ;-) ) maar als ik t goed begrijp, heb ik evt recht op WW . hopelijk blijf ik gewoon werken waar ik nu werk en anders dat ik op tijd WEER een ander baan heb..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ww-uitkering

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wanneer moet werkgever aangeven of hij tijdelijk contract wil verlengen? Roque Santa Cruz Je rechten en plichten als werknemer 4 29 maart 2012 13:50
Stage in combinatie met vast contract? Bushido Alle andere carrièreonderwerpen 0 20 juli 2010 17:07
Vast contract beloofd, maar krijg het niet... jufp Je rechten en plichten als werknemer 1 17 juni 2010 17:28
Uiteindelijk toch geen vast contract, wat nu? Prissesje Je rechten en plichten als werknemer 2 16 maart 2009 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon