Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 september 2014, 18:45
meibloem14 meibloem14 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 mei 2014
Berichten: 16
meibloem14 is on a distinguished road
Standaard Hoe ontwikkel ik mijn studievaardigheden?

Een paar maanden geleden zette ik een sollicitatiebrief op het forum met de vraag of iemand die na wilde kijken. In deze brief vermeldde ik ook dat ik bezig was met een studie informatiedienstverlening en -management.
En om mn studie gaat het nu. Ik ben bijna klaar, maar merk dat ik nu toch weer tegen een aantal zaken aanloop: kan (nog altijd) slecht plannen en hoewel de theorie me absoluut duidelijk is, lukt het me niet goed dit naar de praktijk om te zetten, wetende dat dit uiteraard een vereiste is om af te kunnen studeren. Daar komt bij dat ik nog altijd bezig ben om een baan in mijn richting te vinden (wat erg moeilijk is).

Heb jaren (met weinig tot geen plezier) gewerkt als secretarieel medewerker; was al zo blij dat ik dat werk hopelijk nooit meer hoef te doen. Ik wil deze studie dolgraag goed afronden; wie heeft er tips voor mij? Ik heb (vermoedelijk) een vorm van ADD, dus dat speelt wel een rol.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 september 2014, 20:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Je hoeft niet te plannen, je hoeft alleen maar te studeren. En wel tijdig en voldoende intensief. Plannen wordt vaak aangeraden aan mensen die moeite hebben met op gang komen of met methodisch studeren. Maar ik vraag me af of ze dat met een planning wel doen.

Wat is jouw probleem met studeren?

Kun je toelichten wat je in dit geval bedoelt met omzetten van theorie naar praktijk? Kun je misschien een voorbeeld geven?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 september 2014, 20:53
meibloem14 meibloem14 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 mei 2014
Berichten: 16
meibloem14 is on a distinguished road
Standaard

Om een voorbeeld te geven: het lukt me wel om een inleiding te schrijven voor bijvoorbeeld een onderzoeksverslag, maar alleen als ik daar een voorbeeldinleiding naast heb liggen waar ik bij wijze van spreken alleen nog maar mijn eigen gegevens hoef in te vullen. Dit terwijl ik genoeg boeken heb waarin staat hoe ik een inleiding moet schrijven en de theorie mij ook duidelijk is, tot ik het dus alleen moet doen.

Hiervoor zijn bij mij al een aantal studies mislukt. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat ik nooit geleerd heb om te studeren en ook studievaardigheden zoals bijvoorbeeld academisch schrijven mis. Op de middelbare school leerde ik vrijwel alles uit mijn hoofd; dit is alleen succesvol wanneer je met een taal bezig bent. Daar komt bij dat ik altijd administratieve banen heb gehad; banen waarvoor vaardigheden als onderzoeken (waar ik nu mee bezig ben) en academisch schrijven helaas nooit nodig zijn.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 september 2014, 14:39
Pietje2
Gast
 
Berichten: n/a
Smile

Ga op zoek naar bijles / begeleiding academische vaardigheden / scriptie schrijven. Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 september 2014, 14:51
meibloem14 meibloem14 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 mei 2014
Berichten: 16
meibloem14 is on a distinguished road
Standaard

Goeie tip, dank. Ben wel aan het kijken voor begeleiding. Als iemand tips heeft op dat gebied, hou ik me aanbevolen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 september 2014, 12:10
meibloem14 meibloem14 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 mei 2014
Berichten: 16
meibloem14 is on a distinguished road
Standaard

René, heb jij misschien nog een reactie op mijn laatste bijdrage? Hierin reageerde ik op wat jij antwoordde.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 september 2014, 20:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meibloem14 Bekijk bericht
Om een voorbeeld te geven: het lukt me wel om een inleiding te schrijven voor bijvoorbeeld een onderzoeksverslag, maar alleen als ik daar een voorbeeldinleiding naast heb liggen waar ik bij wijze van spreken alleen nog maar mijn eigen gegevens hoef in te vullen. Dit terwijl ik genoeg boeken heb waarin staat hoe ik een inleiding moet schrijven en de theorie mij ook duidelijk is, tot ik het dus alleen moet doen.
Ik zou dit benaderen vanuit: schrijven is vragen beantwoorden. Zet eerst aan de hand van de theorie (en voorbeelden) op een rij welke vragen in een bepaald onderdeel van de tekst (zoals de inleiding) moeten worden beantwoord. Beantwoord ze daarna 1-voor-1 in je eigen woorden.

In het geval van een onderzoek, draait het hele rapport om de onderzoeksvragen en de deelvragen die je daaruit hebt afgeleid.

Citaat:
De reden hiervoor is waarschijnlijk dat ik nooit geleerd heb om te studeren en ook studievaardigheden zoals bijvoorbeeld academisch schrijven mis.
Je schreef hiervoor dat je de studie bijna af hebt. Dan moet je toch wel enige studievaardigheden hebben ontwikkeld. Op de middelbare school kwam je weg met dingen uit je hoofd leren, maar toch niet in de eerste driekwart (ofzo) van IDM?

Krijg je begeleiding vanuit de opleiding?
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 november 2014, 23:41
meibloem14 meibloem14 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 mei 2014
Berichten: 16
meibloem14 is on a distinguished road
Standaard

Ben er een tijd tussenuit geweest wegens een drukke periode in mn studie. Ik heb wel wat studievaardigheden ontwikkeld, maar doordat ik geen baan kon vinden in mn nieuwe vakgebied, heb ik deze nooit kunnen toepassen waardoor mijn kennis altijd beperkt bleef tot de theorie. Schrijven heb ik als secretarieel medewerker nooit kunnen doen, behalve wat standaardbrieven op de computer invullen met gegevens (waar je dus niet bij na hoefde te denken). Daar komt ook bij dat ik gestructureerd begin, maar vaak al snel het overzicht kwijt raak naarmate het drukker wordt.

Ik ga maar op zoek naar een studiebegeleider; hoop dat ik er een kan vinden die niet al te duur is. Vrees dat dit toch echt een groot struikelblok gaat worden...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vreselijke omgang op werk (lang verhaal!) Loesje88 Je rechten en plichten als werknemer 4 21 april 2023 15:35
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Hoe krijg ik de functie van mijn leidinggevende!? Harry Loopbaanvragen 4 26 september 2011 17:27
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit? Niekie Je rechten en plichten als werknemer 4 23 september 2008 12:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon