Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 april 2010, 21:05
Breedjeda Breedjeda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 april 2010
Berichten: 2
Breedjeda is on a distinguished road
Question Bijna afgestudeerd, wat nu?

Beste lezers,

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie voor de opleiding HBO Commerciele Economie (CE). Als alles volgens plan verloopt heb ik in juni mijn Bachelor. Ik ben dan 25 jaar oud.

Nu sta ik echter voor een, voor mij, moeilijke keuze: WAT NU?

Er zijn voor mij enkele opties van belang:

1. Een baan gaan zoeken, en zo werkervaring gaan opdoen.
2. Een baan gaan zoeken, en daarnaast een Master opleiding gaan volgen.
3. Doorstromen naar de Universiteit om zo mijn Master of Science te halen.

Ik loop echter wel tegen een aantal vragen aan die naar mijn idee vrijwel niemand duidelijk kan beantwoorden.

Vraag 1:Hoe groot zijn mijn baankansen EN doorgroeimogelijkheden naar bijvoorbeeld managementniveau met een HBO Bachelor?

Vraag 2: Wat is het voordeel / nadeel van een HBO Master t.o.v. een voltijd Universitaire Master (Msc) op de arbeidsmarkt?

Vraag 3: Ik heb al best een aardige studieschuld opgebouwd de afgelopen jaren. Mocht ik kiezen om nog een voltijd Master aan de Universiteit te gaan doen, is het voor mij noodzaak gedurende die periode nog wel extra maximaal bij te lenen om alle vaste lasten te betalen. Mijn prestatiebeurs vervalt namelijk na 4 jaar. Is dit de investering waard?

Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of zicht op hebben hoor ik dit erg graag. Misschien kan dit mijn keuze makkelijker maken!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 april 2010, 22:49
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Bijna afgestudeerd, wat nu?

Hoi
In het algemeen:
1: Ga werken en doe ervaring op. Richt je op verkoop vaardigheden.
2: Zodra je hebt bewezen veel en snel te kunnen verkopen doe je een MBA of MSc in deeltijd die door je werkgever wordt betaald.
3: Betaal ZSM je studieschuld af.
Vervolgens, je vragen,
1: Een HBO B is uitstekend als basis zolang je maar flink verkoopt. De meeste verkoopgerichte organisaties gaat het om de omzet die je genereert en niet of je wel of geen HBO B of WO MSc of HBO MBA of WO MBA hebt. Met 25 ben je te oud om te gaan stapelen en als jonge WO MSc kandidaat te worden aangenomen bij bijvoorbeeld een Unilever. Met HBO B heb je prima kansen in de verkoop in het MKB of bij HBO banen bij banken enzovoorts.
2: Een HBO M levert niets op. Een WO M levert heel veel op. Een HBO M moet je zien als een formalisatie van je werkervaring maar mensen met goede werkervaring met een HBO B zullen een andere medior of senior baan net zo snel krijgen als mensen met een HBO M. Eventueel kan een HBO M je wel inzichten geven in je omgeving/werk zodra je ervaring hebt opgedaan.
3: Als je 27-29 bent zodra je de MSc hebt gedaan kun je niet concurreren met 21-23 jarigen met een MSc. De meeste banen in de verkoop zijn voor MBO of HBO B dus de weinige banen voor MSc-ers worden meestal vergeven aan high potentials (lees: VWO-WO nominaal of korter dan nominaal met veel verenigingservaring of 2e buitenlandse MA/MSc).

Succes!
Hassan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 april 2010, 21:32
Breedjeda Breedjeda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 april 2010
Berichten: 2
Breedjeda is on a distinguished road
Standaard Re: Bijna afgestudeerd, wat nu?

Beste Hassan,

Dank voor je heldere uitleg! Deze informatie zoek ik dus al een tijd, maar tot nu toe had ik geen heldere uitleg gekregen.

Kun je me ook aangeven wat het verschil is tussen een MBA en een Msc?

Verder geef je aan dat een HBO B een uitstekend uitgangspunt hebt, als ik maar die sales positie (neem aan buitendienst?) ga bekleden en mezelf bewijs. Momenteel, voor zover ik daar binnen mijn opleiding zicht op heb, vind ik het pure marketing gedeelte toch wat interessanter dan enkel en alleen salesgericht te werk gaan. Biedt marketing minder perspectieven voor mij?

Groet!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 april 2010, 18:14
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Bijna afgestudeerd, wat nu?

Er zijn heel weinig pure marketing functies en nog minder marketing management functies. 95% van de banen voor HBO CE / MM liggen in de verkoop. Hetzelfde geldt voor MSc.

Het verschil tussen MSc en MBA: MSc is een initiele WO master opleiding (onderzoeksgericht) en MBA is een post initiele HBO of WO master opleiding (praktijkgericht).

Ga in de verkoop. Uiteindelijke topmanagers in de marketing hebben altijd een verkoopachtergrond. Je moet namelijk de praktijk kennen voor je kunt adviseren. En de kans dat je een echte pure marketing functie in bijvoorbeeld de FMCG, bancaire wereld of bij een mediabureau binnensleept is verwaarloosbaar klein.

Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werk is één, maar wat wil ik nou echt? mai Loopbaanvragen 9 4 september 2012 22:51
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46
Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat? Jufnaatje Loopbaanvragen 6 16 februari 2010 19:08
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19
Hoe kan ik de vraag 'wat wil je verdienen?' het beste beantwoorden? maxitt Alle andere carrièreonderwerpen 1 16 januari 2008 15:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon