Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 juli 2009, 20:36
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Keuze tussen twee banen

Hoi iedereen,

Het is weer eens tijd voor een vraag van mij. Deze keer een luxe-probleem, na maanden werkloos zijn dient zich weer wat werk aan. Alleen moet ik nu opeens een keuze maken.

In een notendop:
Ik heb universitaire studies gedaan op het gebied van museumkunde, heb verschillende museale banen gehad waar ik eigenlijk niet blij van werd, en zou liever werkzaam gaan in de PR/ communicatie maar heb hier geen goede papieren voor plus ben nog niet zo lang afgestudeerd dus voorlopig is ervaring opdoen belangrijker. Ik raakte in januari werkloos en ben toen maar vrijwilligerswerk gaan doen als bestuurslid communicatie/ woordvoerder van een consumentenorganisatie waarbij ik genoeg op radio en tv kom om hopelijk later mijn droom van PR-werk waar te kunnen maken.
Maar voorlopig zit dat er nog niet in. En omdat ik einde van deze maand geen recht meer op een uitkering heb, moet ik per direct aan de slag met een van de volgende twee opties:

1. Een baantje als rondleider cq supoost via het uitzendbureau. Zwaar onder mijn niveau, zwaar onderbetaald en moeten verzwijgen op mijn cv, wel parttime (te combineren met mijn woordvoerderschap), redelijk in de buurt, voorlopig onder de pannen en het lijkt me best een gezellig baantje voor voorlopig.

2. Een topbaan als projectcoördinator bij een gemeente voor het ontsluiten van een museumcollectie. Goed op mijn cv, heel relevant (al weer geen communicatie-aspect), maar: veel te ver weg, veel uren per week dus stoppen met mijn vrijwilligerswerk, enkel ter vervanging voor zwangerschapsverlof dus over een paar maanden weer op straat.

Welke van de twee opties zouden jullie kiezen? Ik heb zo ongeveer twee dagen bedenktijd..
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 juli 2009, 10:27
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Keuze tussen twee banen

#2. Je CV opbouwen is belangrijker.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juli 2009, 10:41
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Keuze tussen twee banen

Bedankt voor je reactie Henk! Die gedachte had ik inderdaad ook al, maar in dit geval is het wel zo dat mijn vrijwilligerswerk in principe ook helpt met het opbouwen van een cv, aangezien echt iedereen denkt dat dit een betaalde baan is (en dat zou het ook moeten zijn). Bovendien is mijn vrijwilligerswerk wel gericht op de sector waarin ik echt werkzaam wil zijn, de gemeentebaan helpt me vooral verder in de sector waarin ik al werkzaam ben. Maar ja, betaald werk staat natuurlijk altijd beter en dat uitzendbaantje biedt niet bepaald groeimogelijkheden..

Maar wat dan als ik over 5 maanden weer op straat sta zonder recht op uitkering? Ik vind het nog niet zo makkelijk.. Bovendien ben ik er niet zo van overtuigd dat ik het 5 uur reizen per dag wel ga volhouden, goede baan of niet..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 juli 2009, 11:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Keuze tussen twee banen

Qua loopbaankeuze zou ik zonder meer voor optie 2 gaan. Werk op niveau leidt vaak tot nieuwe contacten en nieuw werk. Na een tijdelijke topbaan vind je wel weer een andere goede baan, tijdelijk of vast. In jouw loopbaanfase zou ik me niet zo druk maken om vastigheid.

Waarom raak je door een baan je recht op een uitkering kwijt Hoe dan ook, uitzendbaantjes onder je niveau zijn er over vijf maanden ook wel weer.

Vijf uur reizen per dag is wel erg veel. Ik heb zelf een tijdje 3,5 uur gedaan, en dat werd ik snel zat. Is er niet een praktische oplossing te vinden met tijdelijke woonruimte aldaar?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 juli 2009, 12:22
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Keuze tussen twee banen

Tijdelijke woonruimte heb ik er niet voor over, dan zou ik mijn vaste plekkie op moeten geven voor een baan van hooguit 6 maanden.. En twee kamers kan ik zeker niet betalen, het is dan wel een topbaan maar helaas geen topsalaris.. Het uitzendbaantje zou mij zeker niet verder helpen wat loopbaan betreft, wel is het zo dat ik hier vrijwilligerswerk als woordvoerder van een grote organisatie bij zou kunnen blijven doen wat ook leuk staat op mijn cv en bovendien in lijn ligt met het werk dat ik eigenlijk zou willen doen..

Mijn recht op uitkering verloopt gewoon omdat mijn uitkering eind deze maand afgelopen is - ongeacht of ik dan werk heb. Ik zou dan wel een WWB kunnen krijgen maar moet dan via "work first" iedere dag in een "werkfabriek" spullen in dozen stoppen dus dat zou helemaal de genadeslag voor mijn carriere betekenen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 juli 2009, 13:22
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Keuze tussen twee banen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door claudia1980 Bekijk bericht
Tijdelijke woonruimte heb ik er niet voor over, dan zou ik mijn vaste plekkie op moeten geven voor een baan van hooguit 6 maanden.. En twee kamers kan ik zeker niet betalen, het is dan wel een topbaan maar helaas geen topsalaris.. Het uitzendbaantje zou mij zeker niet verder helpen wat loopbaan betreft, wel is het zo dat ik hier vrijwilligerswerk als woordvoerder van een grote organisatie bij zou kunnen blijven doen wat ook leuk staat op mijn cv en bovendien in lijn ligt met het werk dat ik eigenlijk zou willen doen..
........ en wat voor jou belangrijke netwerkcontacten op kan leveren. Wat ik proef in jouw dilemma is dat je vrijwilligerswerk dermate belangrijk is voor jou, dat een baan waarbij je je binnen de kortste keren zult vervelen van ondergeschikt belang is en tegenwicht biedt doordat je tegelijkertijd gevolg kunt geven aan je passie en de kant die je op wilt.

Het is niet meer zo dat je bij een WWB uitkering per definitie doosjes in moet pakken. Het zal misschien per Gemeente verschillen, maar er zijn meer mogelijkheden. Wellicht kun je een stage bedingen in het door jouw gewenste werkgebied. Zoals je al schrijft zou doosjes inpakken weleens de genadeslag voor je carriere kunnen betekenen, nog afgezien van het feit dat je waarschijnlijk half(geest)dood zou gaan van narigheid. Waarom doosjes inpakken als je op een andere plek ook van nut kunt zijn en daarnaast gemotiveerd zult blijven en met aanmerkelijk betere kansen op de arbeidsmarkt en daarmee snellere uitstroming?

Baan 2 biedt zekerheid op je CV, maar daarmee niet automatisch zekerheid op voorkoming van tijdelijke werkloosheid. Veel uren per week, dus weinig tijd om verder te kijken naar een andere baan tot het moment dat je weer werkloos bent. Aan de andere kant: Gemeenten hebben ook een communicatieafdeling.

Baan 1 biedt voorlopig zekerheid op een inkomen plus een kans om je passie verder te ontwikkelen. En tijd (en rust) om deze baan in te ruilen voor een betere baan. Of je baan 1 zou moeten verzwijgen op je cv? Waarom? Een beetje intelligente lezer zal misschien vragen hebben, maar er ook meer van willen weten in combi met het totaal van je cv.

De vraag is dus: Welk risico neem je het liefst met het oog op een bevredigende arbeidstoekomst?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 juli 2009, 20:53
nnn nnn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 juni 2009
Berichten: 3
nnn is on a distinguished road
Standaard Re: Keuze tussen twee banen

Beste Claudia,

Zoals ik het lees is het een erg lastige keuze.

Persoonlijk lijkt me de tweede optie voor je CV een betere keuze. Het enige wat me erg zwaar lijkt zijn de vele reisuren die eraan verbonden zijn. Hoe dan ook zou ik persoonlijk voor de optie gaan die het beste op je CV staat en je wellicht in de toekomst een stap verder zou helpen.

Hoe dan ook is het een lastige keuze.

Ik wens je in ieder geval veel succes toe!.

Nick
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ben ik verzekerd in de periode tussen twee banen? Eva Je rechten en plichten als werknemer 2 9 november 2009 21:42
Keuze maken tussen twee werkgevers Jayjay Loopbaanvragen 3 29 mei 2009 16:22
Keuze uit 2 banen starter Loopbaanvragen 6 13 mei 2009 06:41
Ik kan maar geen keuze maken tussen 3 hbo-opleidingen Luca_Vialli Opleiding kiezen en volgen 10 2 september 2008 23:31
Kiezen tussen 2 banen Bobby Loopbaanvragen 6 27 juni 2007 21:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon