Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 oktober 2019, 14:30
ElskeK ElskeK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2019
Berichten: 2
ElskeK is on a distinguished road
Thumbs up Internationaal beroep

Hoihoi,

Vorig jaar heb ik mijn propedeuse Social Work gehaald en dit jaar ben ik naar de universiteit gegaan voor psychologie. Dit bleek echter toch niet mijn ding te zijn, dus nu heb ik een tussenjaar.

Hierin ging ik nadenken wat ik nu in vredesnaam moet gaan doen.
Een idee dat erg bij mij leeft is dat ik later wil emigreren naar het buitenland (waarschijnlijk Spanje of Portugal, maar dat staat nog niet vast).
Nu vroeg ik mij dus af; welke beroepen zijn zo’n beetje overal ter wereld nodig?
Dit speelt dan namelijk een rol in mijn keuze.

Deel vooral alle ideeën, ik ben breed geďnteresseerd en andere mensen kunnen hier dan ook hun “internationale beroepsidee” vandaan halen!

Liefst HBO-niveau
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 oktober 2019, 22:47
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi ElskeK,

Ik heb een aantal vragen voor je:

1. Spreek je Spaans en Portugees?
2. Ben je goed in talen? Schrijven, lezen en vertalen?
3. Waarom wil je emigreren?
4. Werk je graag alleen of samen?
5. Werk je graag buiten of binnen?
6. Houd je van het verzorgen van mensen?
7. Ben je commercieel?
8. Is geld verdienen belangrijk voor je? En wat wil je met dat geld doen?
9. Wat als je een relatie krijgt. Gaat hij/zij dan mee?
10. Ken je al mensen in Spanje of Portugal?

Mogelijk kan ik aan de hand van je antwoorden, met suggesties komen.

Groeten van Hetty Dalsheim
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2019, 16:47
ElskeK ElskeK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2019
Berichten: 2
ElskeK is on a distinguished road
Standaard

Hallo,

Fijn dat u misschien suggesties heeft!
In ieder geval al bedankt voor uw reactie.

1. Ik spreek geen Spaans of Portugees, deze landen spreken mij alleen aan.
2. Ik ben wel goed in talen. Frans, Duits en Engels (Nederlands vanzelfsprekend ook) gingen mij zonder problemen af en ik had er plezier in. Schrijven, lezen, vertalen maar ook spreken kan ik goed.
3. Ik wil emigreren om meerdere redenen; ten eerste is het klimaat beter voor mijn gezondheid. Ook de sfeer vind ik veel fijner en lichter dan hier in Nederland (alles draait hier om tijd en geld)
4. Ik ben wel echt een mensen-mens, alleen of samen werken maakt me niet veel uit zolang ik maar met mensen bezig ben (bijv. Alleen als leraar, of samen in een zorgteam)
5. Ik ben graag buiten, maar omdat ik in mijn vrije tijd al veel buiten doe vnd ik het niet erg om binnen te werke
6. Ik ben vooral geďnteresseerd in GGZ als het om
de zorg gaat, ook aangezien ik geen biologie/natuur- scheikunde heb gehad. Een doktersopleiding bijvoorbeeld zit er dus niet in
7. Ik ben niet commercieel ingesteld.
8. Veel geld heb ik niet nodig. Wat ik ermee wil doen is simpelweg ervan leven; mijn huur en eten kunnen betalen. Wel zou ik later kinderen willen (waar dus meer inkomen voor nodig is dan wanneer ik alleen mezelf hoef te onderhouden)
9. Ik heb al een relatie, hij zou graag meewillen. Hij werkt vanuit huis en kan dit eigenlijk overal ter wereld doen.
10. Ik heb nog geen bekenden in Spanje of Portugal.

Nog even een “sidenote”; Spanje en Portugal spreken me aan maar ik sta ook open voor andere landen!!

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 oktober 2019, 09:32
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Hallo Elske,
Het is een enorme stap. Ik denk dat je een stappenplan nodig hebt dat je naar je doel brengt. Stap 1 lijkt me boven alles het leren van de taal. Stap 2 is een opleiding en een bijbaantje. En onderschat niet wat je zult leren tijdens het bijbaantje over taal en cultuur en de gang van zaken op de arbeidsmarkt. Stap 3 is de baan waar je eigenlijk voor geleerd hebt. Waar in Spanje en Portugal behoefte naar is, zou ik niet weten. Ik kan me voorstellen dat dit ook per regio kan verschillen. Misschien heb je daar wel aparte fora voor. Succes met je masterplan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 oktober 2019, 13:55
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Beste ElskeK,

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Tolk en vertaler zou een optie kunnen zijn, maar dan is het wel belangrijk dat je de talen van het land perfect beheerst. Of je zoekt opdrachtgevers in Nederland en je doet je werk in het buitenland. Je werkt dan als ZZP-er. Je kunt dan boeken, artikelen, enz. vertalen in alle talen die je kent. Of je kunt telefonisch of via Skype tolken.
Het is wel belangrijk dat je eerst uitzoekt, of jullie je wel in Spanje of Portugal kunnen vestigen en wat de voorwaarden zijn.

Docent zou ook een optie zijn. Dus lesgeven in het buitenland. Dan wel in een andere taal dan Spaans en Portugees. Bijvoorbeeld in het Engels. Die taal wordt over de hele wereld gebruikt. Je hebt dan wel een lerarenopleiding nodig. Check dan vooraf of je met deze opleiding ook in het buitenland les kunt geven.

Ik denk dat je nog veel kunt uitzoeken. Vraag ook eens tips aan mensen die in het buitenland wonen en werken. Dit kun je bijvoorbeeld doen via LinkedIn en Facebook.


Hopelijk kun je wat met mijn schrijven.

Succes!

Groeten van Hetty Dalsheim
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
beroep, emigreren, opleiding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welk beroep en opleiding/studie past bij wat ik wil? Jochem Giesen Opleiding kiezen en volgen 2 15 februari 2016 10:44
Welke beroep? ik weet het niet! Justsuzziie Loopbaanvragen 1 2 augustus 2012 15:37
SJD maar geen beroep gevonden waar mijn hart van klopt Femme Loopbaanvragen 0 31 mei 2010 23:40
Hoe ben je tot de keuze gekomen voor een studie of beroep? Primago advies Opleiding kiezen en volgen 12 14 april 2010 21:53
Is het realistisch om van beroep te veranderen en hoe kan je dit het beste aanpakken? Veertje Loopbaanvragen 9 28 augustus 2006 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon