Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 januari 2014, 13:35
zaana00 zaana00 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 januari 2014
Berichten: 2
zaana00 is on a distinguished road
Standaard sollicitatiebrief commercieel medewerker

Ik wil solliciteren op een baan als commercieel medewerker bij een financiële dienstverlener. In de functie omschrijving staat:
Je bent het eerste aanspreekpunt voor onze klanten. Ook ben je verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling rond lenings- en verzekeringsaanvragen. de werkzaamheden zijn:
- je ontvangt klanten
- je onderhoudt telefonisch en schriftelijk contact met klanten,banken,
verzekeraars en notarissen
-je verzorgt de administratie
- je verzorgt de in- en uitgaande correspondentie
- je bewaakt de voortgang van de aanvragen
- je bent mede verantwoordelijk voor de uitvoering van de lokale marketing

Ik heb de volgende sollicitatiebrief opgesteld, geprobeerd wat te doen met de tips en andere brieven bekeken. Graag feedback. Is het verstandig om mijn paardenhobby aan te voeren als reden om parttime te gaan werken? Is de brief te lang? Is het benoemen van mijn ervaring met Facebook en Youtube als marketing handig of is dit meer iets voor in eengesprek?

Iedereen alvast hartelijk dank voor de reacties.


Betreft: vacature commercieel medewerk(st)er

Geachte heer xxx

Ik las uw advertentie in de krant en dacht meteen: dit is een baan voor mij. Ik zal u vertellen waarom. De genoemde taken zijn mij op het lijf zijn geschreven en het aantal uren past perfect bij mijn toekomstplannen. Ik loop al een tijd rond met het plan parttime te werken. Dan krijg ik meer tijd voor mijn grote passie: het scouten, kopen, ontwikkelen en daarna verkopen van jonge talentvolle springpaarden. Dat geeft een mooie aanvulling op het inkomen uit mijn werk.
Omdat ik verder geen verplichtingen heb ben ik flexibel als het gaat om het aantal uren per week en de momenten waarop u mij wilt inzetten.

Mijn eerste echte baan begon in 2006 bij xxx Belastingadvies in xxx. Dit adviesbureau richtte zich op de doelgroep chronische zieken en gehandicapten. Mijn taak was om de gegevens compleet te krijgen voor de aangiftes en aanvragen voor uitkeringen, toeslagen, bijzondere bijstand enzovoort.
Verder mocht ik post verwerken, het systeem op orde houden en uitzoekwerk doen voor de heer xxx. Ik was een echte duizendpoot. Ik had het erg naar mijn zin bij dit kantoor. Helaas ging Mr. xxx eind 2007 met pensioen en werd het bedrijf overgedragen aan een advieskantoor in Dordrecht onder de naam yyy

Via Randstad kwam ik terecht bij ccc dat later verhuisde naar Apeldoorn. Hier was ik leidinggevende van de afdeling voor de Duitse milieustickers en hield ik mij bezig met de incasso ervan. Daarnaast handelde ik klachten van mensen af en voerde ik alle voorkomende administratieve taken uit en viel ik regelmatig in op de receptie. Bij ziekte van mijn collega maakte ik de planning voor de Nederlandse en Duitse keurmeesters. Ook was ik af en toe standhouder op beurzen.
Het werk bij de ccc was erg leerzaam en afwisselend. Hier ben ik ook een echte duizendpoot geworden. Helaas waren er bij de ccc geen doorgroeimogelijkheden. Ook was het niet duidelijk of ze wel in Nederland zouden blijven. Dit maakte dat de sfeer op het bedrijf er niet beter op werd. Uiteindelijk heb ik hier ontslag gekregen omdat het bedrijf moest inkrimpen.

Kort na mijn ontslag werd ik gebeld door de directeur van yyy. Hij was van plan zijn bedrijf naar Apeldoorn te verhuizen en had bij de overdracht in 2007 een goede indruk van mij gekregen. Zo ben ik terecht gekomen bij belastingadvies- en bewindvoerderskantoor yyy (voorheen xxx Belastingadvies). Hier werk ik als assistent bewindvoerder. Dit is een zeer veelzijdige baan die echt bij mij past. Het werken op een bewindvoerderskantoor is ontzettend mooi en uitdagend. Je ziet veel ellende bij je cliënten, maar het geeft heel veel voldoening als je ziet dat je ze door goede begeleiding langzamerhand uit de problemen haalt.
Ik heb hier de administratie, de dossiervorming en de voortgangsbewaking opgezet. Behalve telefonisch en schriftelijk contact met cliënten heb ik ook heel veel contact met schuldeisers, deurwaarders, banken, notarissen en rechtbanken. Daarbij heb ik veel profijt van mijn dossiers die altijd up to date zijn. En die helpen mij ook om de voortgang van een zaak goed te bewaken.
Helaas moet ook dit bedrijf inkrimpen vanwege financiële problemen. Zij konden zij mijn contract niet voor de 3e keer verlengen en omzetten naar een vast contract.

Ik ben klantvriendelijk, stressbestendig, pak dingen snel op, maak gemakkelijk contact en mag graag allerlei zaken regelen. Bij problemen vind ik het een uitdaging om een goede oplossing te vinden zowel voor de cliënt als voor het bedrijf. Ik kan goed zelfstandig werken, maar ook prima in teamverband en houd ervan om vlot, nauwkeurig en overzichtelijk te werken. Ik mag graag nieuwmijne dingen leren om mij verder te ontwikkelen. Met marketing heb ik wat ervaring bij de verkoop van paarden. Dat doe ik onder andere met Facebook en Youtube. Krachtige middelen, die behalve uit eigen land zelfs reacties uit Iran en de USA opleverden! Verder ben ik bedreven in het netwerken binnen de paardensport.
Uiteraard ben ik in het bezit van een rijbewijs en eigen auto.

Ik reken erop dat u door deze e-mail en mijn C.V. een goede indruk van mij heeft gekregen. Graag vertel ik in een persoonlijk gesprek meer over mezelf.
Met vriendelijke groet,

Bijlage: Curriculum Vitae

Laatst gewijzigd door zaana00; 31 januari 2014 om 13:38 Reden: brief was onvolledig
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 februari 2014, 23:40
BobdeBouwer BobdeBouwer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2012
Berichten: 26
BobdeBouwer is on a distinguished road
Standaard

Je vertelt veel maar wel in korte zinnen. Het leest prettiger als je alles tot een geheel weet te smeden. Daarnaast kun je beter de overgang van bedrijf xxx naar bedrijf yyy (ontslag > daarna gebeld) toelichten in het gesprek als daarnaar gevraagd wordt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 februari 2014, 11:43
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Je brief is veel te ik-gericht en te langdradig. Een pakkende sollicitatiebrief is vanuit het perspectief van de brieflezer geschreven. Jij legt in jouw brief vooral uit waarom die functie helemaal in jouw loopbaanplaatje past en daarbij vermeld je teveel informatie die al in je cv staat of pas bij een sollicitatiegesprek aan de orde hoeft te komen. Degene die de brief leest wil vooral weten wat jij voor voordelen hem te bieden hebt. Dit doe je door concrete voorbeelden te geven. Ik mis ook een motivatie waarom je juist bij dit bedrijf wilt werken. Er staat nu dat je er graag wilt werken, omdat het prima te combineren valt met je paardenbusiness. Dat is niet echt een pakkende motivatie. Ik raad je aan om de artikelen Hoe schrijf je een sollicitatiebrief? en Ikke-ikke-ikke, dat verkoopt niet eens goed door te nemen en de tips toe te passen op je huidige brief. Ik zie de herschreven versie graag in het forum. Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 februari 2014, 15:58
Jeinna Jeinna is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2014
Berichten: 25
Jeinna is on a distinguished road
Standaard

Beste Zaana00,

Je geeft zelf al aan dat je brief misschien te lang is. Als je hier zelf al over twijfelt dan is dit inderdaad ook zo. Persoonlijk vind ik je brief inderdaad veel te lang. Je somt je CV als het ware op in je brief. Probeer je meer te richten op de vacature. Waarom je deze perse wilt hebben, waarom jij graag bij dat bedrijf wilt werken.
Wat ik wel goed aan je brief vind is dat je dingen uitlegt. Als je in een nieuwe brief benoemd waarom jij geschikt bent voor de vacature dan is deze uitleg ook belangrijk.

Benoem dus niet je werkverleden per bedrijf. Benoem jou kwaliteiten en competenties waar de werkgever naar geďnteresseerd is. Haak hierbij in op wat de werkgever zoekt en probeer dit te combineren en benoem daarbij concrete voorbeelden.

Je marketing ervaring is goed om aan te geven. Echter, staat het nu onprofessioneel beschreven. Je noemt "ik heb wat ervaring opgedaan bij de verkoop van paarden". Probeer dit anders te omschrijven. Ik zou de middelen die je hiervoor gebruikt hebt niet benoemen. Dit is inderdaad iets voor in het gesprek naar mijn mening.

Probeer te zorgen dat het niet lijkt alsof je het belangrijker vindt om je passie achter na te gaan dan te werken bij dat bedrijf. Je begint namelijk in je brief over je passie, wat ik op zich geen slechte opening vind (is weer eens iets anders), maar je eindigt er ook mee in je brief.

Heel veel succes!

Groetjes,
Ancella
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief Commercieel medewerker, hulp gevraagd! JSB Sollicitatiebrief en cv 2 1 oktober 2012 13:57
Sollicitatiebrief onthaalbediende/administratief medewerker eefje2 Sollicitatiebrief en cv 2 18 augustus 2012 22:25
Sollicitatiebrief commercieel medewerker Danique Sollicitatiebrief en cv 3 14 januari 2012 13:49
Feedback sollicitatiebrief Commercieel Medewerker Buitendienst gevraagd reno Sollicitatiebrief en cv 3 29 juni 2011 14:44
Sollicitatiebrief commercieel technisch medewerker markwolf Sollicitatiebrief en cv 1 10 december 2006 18:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon