Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 mei 2013, 19:01
M.G M.G is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2013
Berichten: 7
M.G is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief leerkracht lager onderwijs

Zouden jullie mijn eerste sollicitatiebrief eens een keertje kunnen nakijken en jullie feedback geven. Ik vind het absoluut niet zo makkelijk! Deze brief is bedoeld voor de school waar ik mijn eindstage heb gelopen.

Naam
Adres
Postcode en plaats

Naam bedrijf
T.a.v.
Adres
Postcode en plaats

Wommelgem, 20 mei 2013

Betreft: open sollicitatie leerkracht basisonderwijs


Geachte mevrouw,

In juni 2013 studeer ik af aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen. Met deze brief wil ik mijn interesse graag aan u kenbaar maken. Mijn basisschoolperiode en mijn stage in schooljaar 2012-2013 heb ik bij u op school doorgebracht en mijn ervaring was bijzonder goed. De sfeer op school vind ik erg prettig en ik werd als stagiaire goed begeleid. Ik vind het een logisch gevolg om mijn eerste sollicitatie aan u te richten.

Na vier jaar met plezier gestudeerd en stage gelopen te hebben, sta ik nu te popelen om de opgedane kennis en ervaring in een eigen klas in praktijk te brengen. Het contact met kinderen, de dynamiek en onvoorspelbaarheid van een schooldag en het overbrengen van kennis en vaardigheden is wat mij trekt in het onderwijs.
Uit ervaring weet ik dat ik een rustig en geduldig persoon ben, ik kan een goede band opbouwen met de leerlingen. Verantwoordelijkheidsgevoel, openheid en respect zijn andere competenties die mij kenmerken. Ook bezit ik relativeringsvermogen en een flinke dosis humor die mij in staat stellen om lastige situaties het hoofd te bieden.

Kunnen mijn kwaliteiten en enthousiasme het team versterken? Ik kijk alvast hoopvol uit naar een uitnodiging om u ervan te overtuigen.

Met vriendelijke groet,

M.G

Bijlage: curriculum vitae
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 mei 2013, 12:58
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Het schrijven van een sollicitatiebrief is inderdaad geen gemakkelijke opgave.
Het is een nette brief, maar wat aan de magere kant.

Citaat:
Geachte mevrouw,
Heb je de achternaam van deze mevrouw expres weggelaten of wil je hem echt zo versturen? Als het laatste het geval is, dan raad ik je aan om nog even te checken aan wie je je brief kunt richten. Zeker bij een open sollicitatie is dit heel belangrijk.

Citaat:
In juni 2013 studeer ik af aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen. Met deze brief wil ik mijn interesse graag aan u kenbaar maken. Mijn basisschoolperiode en mijn stage in schooljaar 2012-2013 heb ik bij u op school doorgebracht en mijn ervaring was bijzonder goed. De sfeer op school vind ik erg prettig en ik werd als stagiaire goed begeleid. Ik vind het een logisch gevolg om mijn eerste sollicitatie aan u te richten.
Je opening is wat aan de saaie kant, zeker als je al bekend met de school. Maak gebruik van die voorkennis en open je brief creatiever en pakkender.

Citaat:
Na vier jaar met plezier gestudeerd en stage gelopen te hebben, sta ik nu te popelen om de opgedane kennis en ervaring in een eigen klas in praktijk te brengen. Het contact met kinderen, de dynamiek en onvoorspelbaarheid van een schooldag en het overbrengen van kennis en vaardigheden is wat mij trekt in het onderwijs.
Uit ervaring weet ik dat ik een rustig en geduldig persoon ben, ik kan een goede band opbouwen met de leerlingen. Verantwoordelijkheidsgevoel, openheid en respect zijn andere competenties die mij kenmerken. Ook bezit ik relativeringsvermogen en een flinke dosis humor die mij in staat stellen om lastige situaties het hoofd te bieden.
In dit stuk mis ik voorbeelden waaruit jouw competenties blijken. Werk dit nog wat verder uit. Een handig hulpmiddel hierbij is de STAR-methode.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 mei 2013, 21:12
M.G M.G is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2013
Berichten: 7
M.G is on a distinguished road
Standaard

De naam was inderdaad met opzet weggelaten.

Als ik het stuk met de competenties nog verder uitwerk, wordt het dan niet te lang?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 mei 2013, 21:46
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Nee, daar wordt je brief niet te lang van.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 mei 2013, 19:40
M.G M.G is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2013
Berichten: 7
M.G is on a distinguished road
Standaard aangepaste brief

Zo ik heb mijn brief een beetje aangepast. Hopelijk is hij zo beter.

Geachte mevrouw V,

In juni 2013 studeer ik af aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen. Met deze brief wil ik mijn interesse graag aan u kenbaar maken. Als kind ging ik al enorm graag naar jullie school. Ik keek er dit jaar dan ook enorm naar uit om nu te kunnen terugkeren als juf. De twee stages dit jaar heb ik dan ook met plezier gelopen. De sfeer op school vind ik erg prettig en ik werd als stagiaire goed begeleid. Ik vind het een logisch gevolg om mijn eerste sollicitatie aan u te richten.

Na enkele leerrijke stages en met plezier gestudeerd te hebben, sta ik nu te popelen om de opgedane kennis en ervaring in een eigen klas in praktijk te brengen. Het contact met kinderen, de dynamiek en onvoorspelbaarheid van een schooldag en het overbrengen van kennis en vaardigheden is wat mij trekt in het onderwijs.

Uit ervaring weet ik dat ik een geduldig en rustig persoon ben en dat straal ik ook uit tegenover mijn klas. Tijdens stages ben ik er steeds in geslaagd om op een korte periode een goede band op te bouwen met de leerlingen, die band is zeker nodig om een aangename klassfeer te creëren. Ook bezit ik relativeringsvermogen en een flinke dosis humor die mij in staat stellen om lastige situaties het hoofd te bieden.

Kunnen mijn kwaliteiten en enthousiasme het team versterken? Ik kijk alvast hoopvol uit naar een uitnodiging om u hiervan in een persoonlijk gesprek te overtuigen.

Met vriendelijke groet,






M.G.

Bijlage: curriculum vitae
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 mei 2013, 10:44
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Deze is beter dan de eerste versie, maar ik vind hem nog steeds niet sterk. Je brief is erg ik-gericht; je gaat vooral in op wat jij wilt en kunt. Daarnaast mis ik nog steeds concrete voorbeelden van een of twee competenties. Welke studie heb je trouwens gedaan? Vermeld dit ook in je brief.
Ik zal je nog een beetje op weg helpen:
  • Welke stages heb je gelopen?
  • In welke klassen?
  • Wat onderscheidt deze school van ander scholen? Wat trekt je nu precies aan in deze school? Ga in op lesmethoden, schoolfilosofie et cetera.
Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 mei 2013, 11:38
M.G M.G is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2013
Berichten: 7
M.G is on a distinguished road
Standaard

De stages en in welke klassen ik stage heb gelopen vind je terug in het cv, dat is veel te veel om in de brief te zetten, zeggen ze aan de hogeschool.
Net zoals mijn studie eigenlijk, lerarenopleiding aan kdg.

De lesmethoden en de filosofie, zijn vaak niet weergeven op Belgische schoolsites, da maakt het erg moeilijk om iets over de school te schrijven.

Ik probeer nog iets van voorbeelden erbij te zetten.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 mei 2013, 13:40
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Beste M.G.

Ik ben het met de kritiek van Marieke eens, daarnaast denk ik dat je ondanks dat het op Vlaamse scholen minder gebruikelijk is om te werken vanuit een specifieke onderwijsvisie jij wel degelijk onder woorden moet kunnen brengen waarom je graag bij deze school wil werken. Immers, je bent er zelf naar school gegaan en hebt er ook stage gelopen. Dan moet je iets kunnen zeggen over de visie die de school heeft, of het klimaat wat er heerst.

Daarnaast heb je vast meer kwaliteiten dan enkel een aangename klassensfeer te scheppen. Ik weet dat het Vlaamse onderwijs verschilt van het Nederlandse onderwijs maar de kinderen zijn toch redelijk gelijk. Elke klas heeft sterke en zwakke leerlingen, kinderen met veel bravoure en verlegen kinderen. Hoe haal jij het beste uit deze kinderen? Waar stel je regels en waar geef je vrijheid? Hoe ga je met ouders om? Heb je kennis van specifieke leerproblematiek?

Schrijf jouw vaardigheden naar de school toe. Dan wordt de brief minder ik-gericht terwijl je toch meer over jezelf en je kennis vertelt.

In je cv vermeld je feiten over stages, opleiding ect. In je brief laat je zien dat je kan reflecteren op de opgedane kennis en vaardigheden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M.G Bekijk bericht
Geachte mevrouw V,

In juni 2013 studeer ik af aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen. Met deze brief wil ik mijn interesse graag aan u kenbaar maken. Interesse waarin? Als kind ging ik al enorm graag naar jullie school. Ik keek er dit jaar dan ook enorm naar uit om nu te kunnen terugkeren als juf. De twee stages dit jaar heb ik dan ook met plezier gelopen. De sfeer op school vind ik erg prettig en ik werd als stagiaire goed begeleid. Ik vind het een logisch gevolg om mijn eerste sollicitatie aan u te richten.

Na enkele leerrijke stages en met plezier gestudeerd te hebben, sta ik nu te popelen om de opgedane kennis en ervaring in een eigen klas in praktijk te brengen. Het contact met kinderen, de dynamiek en onvoorspelbaarheid van een schooldag en het overbrengen van kennis en vaardigheden is wat mij trekt in het onderwijs.

Uit ervaring weet ik dat ik een geduldig en rustig persoon ben en dat straal ik ook uit tegenover mijn klas. Tijdens stages ben ik er steeds in geslaagd om op een korte periode een goede band op te bouwen met de leerlingen, die band is zeker nodig om een aangename klassfeer te creëren. Ook bezit ik relativeringsvermogen en een flinke dosis humor die mij in staat stellen om lastige situaties het hoofd te bieden.

Kunnen mijn kwaliteiten en enthousiasme het team versterken? Ik kijk alvast hoopvol uit naar een uitnodiging om u hiervan in een persoonlijk gesprek te overtuigen.

Met vriendelijke groet,






M.G.

Bijlage: curriculum vitae
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 mei 2013, 13:47
M.G M.G is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2013
Berichten: 7
M.G is on a distinguished road
Standaard

Oké bedankt, ik zal er nog eens over nadenken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 mei 2013, 09:56
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
De stages en in welke klassen ik stage heb gelopen vind je terug in het cv, dat is veel te veel om in de brief te zetten, zeggen ze aan de hogeschool. Net zoals mijn studie eigenlijk, lerarenopleiding aan kdg.
Ik houd me aanbevolen voor een gastcollege sollicitatiebrieven schrijven .
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief Leerkracht Pralien Sollicitatiebrief en cv 2 8 juni 2012 22:37
Sollicitatiebrief groepsleerkracht speciaal onderwijs madje88 Sollicitatiebrief en cv 8 4 augustus 2011 13:26
Sollicitatiebrief beginnende leerkracht Loes Sollicitatiebrief en cv 9 15 oktober 2010 17:36
Sollicitatiebrief leerkracht in het secundair onderwijs bbb Sollicitatiebrief en cv 1 30 juli 2010 18:33
Sollicitatiebrief leraar lager onderwijs meester Sollicitatiebrief en cv 7 28 april 2010 23:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon