Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 februari 2007, 14:12
Deftone Deftone is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 7
Deftone is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatie MTV

Hoi

Ik ben ondertussen al een half jaar werk aan het zoeken.
Ik heb bedrijfscommunicatie gestudeerd in Hasselt (3 jaar) en heb mijn stage gelopen bij het tweede grootste muziekfestival van België. Nu wil ik liefst ook werken in een bedrijf of vzw wat actief is op vlak van cultuur, muziek, evenementen.

Ik heb tot nu toe ongeveer een 20-tal sollicitatiebrieven gestuurd maar ik kreeg steeds te horen dat ik niet weerhouden ben voor een functie omdat ik niet voldoende ervaring heb. Nu is het een beetje dubbel; ik krijg geen werk dus kan ik moeilijk ervaring opdoen.

Is er een manier om dit op te lossen of heeft iemand tips?

Om een paar voorbeelden te geven (miss dat ik heel erg foute sollicitatiebrieven schrijf...). Alvast bedankt voor jullie tips, trics en antwoorden!

De eerste is een spontane sollicitatie voor MTV Networks België
Betreft: Spontane Sollicitatie


Geachte mevrouw ****

Al sinds het beëindigen van mijn studies bekijk ik elke week de vacature pagina van MTV Networks.
Tot mijn grote vreugde zag ik laatst dat er door een structuurwijziging tien vacatures vrij kwamen.
Dag in, dag uit hoopte ik dat er nog één vacature zou verschijnen die perfect aansluit bij mijn passie voor muziek en studies Bedrijfscommunicatie...maar helaas.

Maar als de berg niet naar Mozes komt, komt *** naar MTV. Bij deze wil ik dan ook spontaan solliciteren voor een functie binnen het Strategie & Communicatie team!

Ik ben er met mijn jeugdig enthousiasme van overtuigd dat ik voor uw bedrijf de juiste persoon op de juiste plaats ben. Ik behoor tot de generatie die is grootgebracht met MTV en mag dus wel zeggen dat het een stukje van mezelf is geworden. Ik behoor tevens ook tot de “Generatie C”. Wat daarmee wordt bedoeld, wil ik u graag persoonlijk komen uitleggen. Het is in ieder geval mijn droom om voor een muziekzender als MTV te mogen werken!

Ik kreeg eerder al de unieke kans om stage te lopen en korte tijd te werken bij Pukkelpop. Hier maakte ik kennis met alles wat met cultuur, jongeren en vooral pop en rock te maken heeft. Ik stond er in voor de communicatie (persberichten, website, advertenties) en later productiewerk (artiestencontracten behandelen). De vele brainstormsessies waren er vooral op gericht om de jongeren en hun leefwereld te leren kennen en het festival hierop af te stemmen.

Talent en pas afgestudeerd, dat zijn twee vliegen in één klap! Ik wil dan ook graag mijn kennis en vaardigheden toepassen en verder ontwikkelen op het gebied waar uw bedrijf actief is.
Mijn doorzettingsvermogen, leergierigheid, sociale aanleg en taalvaardigheid zijn volgens mij enkele eigenschappen die de basis vormen om onze mogelijke samenwerking tot een goed einde te brengen.

Nieuwsgierig geworden? Papier spreekt niet, maar ik wel! Ik hoop dan ook dat deze brief alvast een aanleiding mag zijn om mij voor een nadere kennismaking uit te nodigen.


Met vriendelijke groeten,


De tweede is voor een functie als deeltijds communicatieverantwoordelijke

Betreft: Sollicitatie deeltijds communicatieverantwoordelijke

Geachte heer ****

Al sinds het beëindigen van mijn studies ben ik week na week op zoek naar een vacature die mij op het lijf geschreven is. Ik was op zoek naar een job die aansloot bij mijn passie voor muziek en mijn interesse en studies communicatie. Tot mijn grote vreugde vond ik onlangs die vacature op de website van Muziekcentrum Vlaanderen.

Ik kreeg eerder al de unieke kans om stage te lopen en korte tijd te werken bij de vzw achter Pukkelpop. Hier maakte ik kennis met alles wat met cultuur, jongeren en vooral pop en rock te maken heeft. Ik stond er in voor de communicatie (persberichten, persmap, website, advertenties) en later productiewerk (artiestencontracten behandelen). Ik werkte ook mee aan de programmatie en communicatie van het jeugdhuis van deze vzw.
Daarnaast hield ik er enkele interessante contacten binnen de Belgische muziekwereld aan over.

Ook tijdens mijn studies bedrijfscommunicatie leerde ik vaardigheden die onmisbaar zijn voor de functie die u aanbiedt. Zo werd er aandacht besteed aan de meest courante software- en ontwerppakketten en deed ik praktische ervaring op voor het organiseren van persconferenties en evenementen.
Zoals u in mijn cv kunt lezen heb ik ook een tijdje ICT gestudeerd. De interesse voor alles wat met computer te maken heeft, is er nog steeds. De interesse voor wiskunde was er in die tijd helaas niet meer!

Talent en pas afgestudeerd, dat zijn twee vliegen in één klap! Ik wil dan ook graag mijn kennis en vaardigheden toepassen en verder ontwikkelen op het gebied waar uw vzw actief is. Mijn doorzettingsvermogen, leergierigheid, sociale aanleg en taalvaardigheid zijn volgens mij enkele eigenschappen die de basis vormen om onze mogelijke samenwerking tot een goed einde te brengen.

Nieuwsgierig geworden? Papier spreekt niet, maar ik wel! Ik hoop dan ook dat deze brief alvast een aanleiding mag zijn om mij voor een nadere kennismaking uit te nodigen.


**THE END**
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 februari 2007, 15:37
Yus Yus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 februari 2007
Berichten: 2
Yus is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie MTV

Ik heb geen tips en verder geen ervaring op het gebied van solliciteren, ben zelf pas begonnen met solliciteren. Maar je enthousiasme komt naar mijn idee wel goed over. Ik heb daar zelf wat moeite mee, met het enthousiast overkomen in een brief. Ik vind dat je dat goed doet!
Gr Yus
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 maart 2007, 20:38
Mascha
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Open sollicitatie MTV

Beste Deftone,
Je sollicitatiebrieven zijn erg enthousiast en dat zou ik zo houden als ik jou was, maar probeer een beetje formeler te blijven en minder 'spreektaal' te gebruiken, dat staat wat proffessioneler.
Ik loop zelf ook tegen de 'te weinig ervaring' fout aan, en ik vind het ook moeilijk hier overheen te stappen. Probeer desnoods een baan te vinden op een lager niveau dan je studie om toch enige ervaring op te doen. Ik werk momenteel op MBO niveau terwijl ik universitair opgeleid ben, maar ik kan wel aantonen dat ik tenminste aan het werk ben, en iets of wat in mijn richting ook nog.

Heel veel succes!

groetjes, Mascha
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 maart 2007, 21:27
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie MTV

Hoi allen,

Het gebrek an ervaring zul je op een andere manier moeten compenseren. het lijkt me zeker in dit soort functie's aan te raden om vooraf telefonisch contact te zoeken. Zo heb je al een streepje voor op de andere kandidaten die net zoals de meesten een brief schrijven zonder dat ze weten aan wie ze de brief moeten richten.
De brieven zoals hierboven geplaatst zijn, zijn erg enthousiast, ja misschien wel te enthousiast. Houd het formeler en zeg de dingen die je ilt zeggen. Nu komt het over alsof je wanhopig bent dat dat wordt je valkuil.

Succes ermee.
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 maart 2007, 14:32
Passerby
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Open sollicitatie MTV

Wat Rens je toelichte is inderdaad zo. Het zijn te enthousiaste sollicitatiebrieven. Bedrijven zijn niet op zoek naar "eigenwijze" personen, dat is wat je brieven impliceert. Misschien wel schrikwekkend, waanhopig.

Het eerste zin in je brieven zou ik wel wijzigen als ik jou was "Al sinds het beëindigen van mijn studies bekijk ik elke...." weet niet of al je brieven zo beginnen, maar hiermee geef je aan dat je uit gestudeerd bent.
Bedrijven willen juist dat je je door ontwikkeld, intern, extern, whatever.

Houd het kort en formeler, telefonisch (om je stem te laten horen, althans als je denkt een goede stem te hebben) heeft altijd een streepje voor.

Geef in elk geval niet de moed op, blijf proberen!

Succes!!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 maart 2007, 23:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Open sollicitatie MTV

Ik vind het erg goede brieven hoor. Wordt gezegd dat het wel wat formeler zou kunnen. Hangt natuurlijk ook af van het bedrijf waar je brief naartoe stuurt. Bedrijf als MTV is natuurlijk vrij informeel. Lijkt mij dus geen kwaad kunnen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
open sollicitatie onderwijsassistent mèlanie Sollicitatiebrief en cv 2 7 maart 2007 17:26
Open sollicitatie startende/ junior reisadviseuse Grada Sollicitatiebrief en cv 2 8 februari 2007 14:46
Open sollicitatie nadiasja Sollicitatiebrief en cv 1 6 november 2006 15:04
Open sollicitatie office manager/accountmanager marcmarieke Sollicitatiebrief en cv 1 27 september 2006 11:17
Pakkende 1e zin open sollicitatie sterretje24 Sollicitatiebrief en cv 3 6 januari 2006 17:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon