Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 7 maart 2009, 20:05
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Cool Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Ja, als ze me vragen van: waar zie je je zelf over 5 jaar of in de toekomst zeg ik meestal dat ik open sta voor verdere ontwikkeling en studie (wat ook echt zo is).
Alleen realiseer ik me wel dat ik hiermee moet oppassen in al te kleine organisaties omdat ze dan al snel gaan denken dat ik hun voor de kop kan gaan stoten?!
  #12  
Oud 7 maart 2009, 20:26
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Ja. Maar als ze er van schrikken, dan is het de vraag of het voor jou de juiste organisatie is? Als je hogerop wilt komen, dan krijg je de mogelijkheden daarvoor alleen als de organisatie er ook voor openstaat. Zo niet, dan zul je op z'n minst belemmerd worden in je groei.

Op zo'n vraag zou eventueel ook kunnen antwoorden met dat je je eerst wilt richten op je eerstkomende baan, een goede ........ worden en dat je openstaat voor verdere ontwikkeling en studie en mogelijkheden binnen de organisatie. Je geeft dan aan dat de baan waarvoor je solliciteert op nummer 1 staat, maar ook belang stelt in groei binnen de organisatie.
__________________
Rianne
  #13  
Oud 8 maart 2009, 12:53
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Question Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Heb je ook nog tips over salarisindicaties?

Vaak denk ik:ik kan niet te weinig zeggen, (ik probeer eerst de zwaarte vd functie in te schatten) omdat je dan in mijn ogen niet geloofwaardig overkomt, en als je teveel eist dat ze je te duur gaan vinden omdat er natuurlijk een rol bijspeelt dat ik al 36 jaar ben en nog geen relevante ervaring heb in controlling werkzaamheden..

Ik maak ook mee, dat ik overgekwalificeerd wordt bevonden voor sommige junior of assistent controller functies (die ik heel graag zou willen hebben!) en ben nog te licht voor de "echte" controller functies..
Ik geef altijd aan dat er over het salaris altijd te praten valt, dus ik maak wel altijd kenbaar dat geld zeker niet het belangrijkste is voor me.

Ik zet wel altijd hoger in dan mijn laatstverdiende loon, maar daar loop ik natuurlijk de kans dat ze me niet geloven en mischien mijn laatste loonslip willen zien..tja en dan hang je toch? of kan je dit verzoek weigeren?

Gr

Pamo.
  #14  
Oud 8 maart 2009, 13:51
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Je kan dat weigeren, maar of dat in je voordeel zal zijn? Aan de andere kant: Als jij eerlijk bent over je laatstverdiende salaris en een arbeidsrelatie wilt vanuit vertrouwen en wederzijds respect, dan zou het niet nodig moeten zijn om een loonslip te laten zien en heb je een goed argument om te weigeren.

Je kan ook zeggen, dat je je laatstverdiende loon als uitgangspunt hebt genomen plus verhoging omdat deze functie zwaarder is. Daar kunnen zij dan tegenover zetten dat je in deze functie nog geen ervaring hebt. Mogelijk kom je dan uit op iets minder dan je vraagt, maar iets meer dan je had.

Als je aangegeven hebt dat er te praten valt, dan weten zij dat er te onderhandelen is en kun je prima boven je huidige salaris inzetten.
__________________
Rianne
  #15  
Oud 8 maart 2009, 16:03
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Ik blijf ermee inzitten hoe precies te antwoorden als men vraagt: Je hebt voor deze functie geen relevante werkzaamheden, waarom moeten we jou aannemen voor deze functie..

Alvast bedankt!
  #16  
Oud 8 maart 2009, 16:35
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Och...... ik denk dat ik iets zou antwoorden als "omdat ik goed ben" eventueel aangevuld met dat ze met jou een talent in huis halen, betrouwbare werknemer, enz., enz. Dat is net zoiets als "Ik ben je man!"

Moet niet zo moeilijk zijn als je in jezelf gelooft met de instelling dat het niet slim zou zijn als ze jou laten lopen. Weten wat je waard bent, onafhankelijke opstelling in de wetenschap dat dit niet de enige werkgever is die de mogelijkheid krijgt om gebruik te mogen maken van jouw talenten.

Probeer maar eens bij je eerstvolgende gesprek. Je hebt immers niets te verliezen als je het steeds net niet wordt?
__________________
Rianne
  #17  
Oud 8 maart 2009, 16:40
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Cool Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ri@nne Bekijk bericht
Och...... ik denk dat ik iets zou antwoorden als "omdat ik goed ben" eventueel aangevuld met dat ze met jou een talent in huis halen, betrouwbare werknemer, enz., enz. Dat is net zoiets als "Ik ben je man!"

Moet niet zo moeilijk zijn als je in jezelf gelooft met de instelling dat het niet slim zou zijn als ze jou laten lopen. Weten wat je waard bent, onafhankelijke opstelling in de wetenschap dat dit niet de enige werkgever is die de mogelijkheid krijgt om gebruik te mogen maken van jouw talenten.

Probeer maar eens bij je eerstvolgende gesprek. Je hebt immers niets te verliezen als je het steeds net niet wordt?
Je hebt gelijk Rianne, alleen ze vragen dan vaak door van: waaruit blijkt dit dan dat jij een talent bent? kun je een voorbeeld geven dan? etc...
  #18  
Oud 8 maart 2009, 16:55
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Voorbeelden kun je uit je eerdere baan halen.

Bijvoorbeeld dat men advies kwam vragen bij jou, dat er vertrouwd werd op jouw oordeel, enz., enz. Ik noem zomaar wat dingetjes, maar je kunt voorbeelden aanhalen uit je vorige baan waaruit je talent blijkt. Waarbij en wanneer lieten je collega's en leidinggevende merken dat ze blij waren met jou? Als je functioneringsgesprekken hebt gehad, wat waren dan de positieve punten en tevredenheid?
__________________
Rianne
  #19  
Oud 9 maart 2009, 17:11
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Hoi Rianne,

Jawel ik laat het meestal wel blijken dat ik me wil blijven ontwikkelen.
Maar als ze precies willen weten wat ik nu verdien of wil gaan verdienen wat kan ik het beste zeggen dan?

Wat kun je het beste antwoorden op vragen van: wanneer ben je beschikbaar enzo, omdat ik mijn eigen vast contract heb laten ontbinden ben ik in principe perdirect beschikbaar maar ik zou ideaal gezien voor mij, pas 1 mei willen beginnen..

Bedankt.

Gr

Pamo
  #20  
Oud 9 maart 2009, 18:58
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Op een duidelijke vraag kun je een duidelijk antwoord geven, dus gewoon zonder blikken of blozen op zelfverzekerde wijze het bedrag noemen wat je verdient of wilt verdienen. Als ze naar je huidige salaris vragen, dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: ik verdien nu ........, maar gezien de zwaarte van deze functie ten opzichte van mijn huidige functie denk ik aan ....... Verder kun je met jezelf afspreken wat je ondergrens is, dus het minimale waar je het voor wilt doen. Dat kan je helpen stevig te staan in je onderhandeling en voorkomt dat je later buiten staat met een gevoel dat je je hebt laten overdonderen.

Je zou 1 mei kunnen noemen met een slag om de arm. Bijvoorbeeld: 1 mei als jullie dat ook schikt. Afhankelijk van de reactie hierop kun je dan eventueel verder onderhandelen.

Het is goed om ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek verschillende scenario's de revue te laten passeren. Wat wil je zelf, wat zijn je mogelijkheden en waar liggen je grenzen.
__________________
Rianne
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd bloemje Loopbaanvragen 8 17 december 2010 15:44
Advies gevraagd Mo. Sollicitatiebrief en cv 5 5 februari 2009 14:52
Sollicitatiebrief medewerker inkoop: advies gevraagd vlinder12 Sollicitatiebrief en cv 7 9 augustus 2008 12:39
brief HR adviseur": advies gevraagd boschje Sollicitatiebrief en cv 0 2 mei 2008 21:52
advies gevraagd open sollicitatie intern begeleider Verwijderd account Sollicitatiebrief en cv 2 5 juli 2006 10:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon