Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Bekijk resultaten enquête: Hoe heb jij je huidige baan gevonden?
Via iemand die ik vaak ontmoet 4 11,76%
Via iemand die ik nu en dan ontmoet 1 2,94%
Via iemand die ik zelden of nooit ontmoet 0 0%
Langs de officiële weg (vacature, headhunter) 14 41,18%
Door een open sollicitatie 1 2,94%
Op een andere manier 3 8,82%
Ik heb geen baan (eigen baas, gepensioneerd, student, werkzoekend, huismens ...) 11 32,35%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 augustus 2005, 22:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Lightbulb Hoe heb jij je huidige baan gevonden?

In zijn boek 'The Tipping Point' schrijft Malcolm Gladwell over een klassiek onderzoek 'Getting a Job' (1974) van de Amerikaanse socioloog Mark Granovetter:
  • 56% van de mensen had zijn baan gevonden door te netwerken
  • 18,8% via formele kanalen (vacatures, headhunter)
  • 20% had direct gesolliciteerd (ik denk dat hij bedoelt: open sollicitatie)
Dat de meeste mensen via-via aan een baan komen is inmiddels een bekend gegeven en zal niemand meer verrassen. Maar het verhaal gaat verder.

Van de mensen die via hun netwerk een baan hebben gevonden:
  • 16,7% ontmoette de betreffende contactpersoon vaak (zoals bij een goede vriend)
  • 55,6% ontmoette hem nu en dan
  • 28% zag hem zelden
Met andere woorden, mensen vinden niet zozeer werk via goede vrienden, maar vooral via verre kennissen. Volgens Granovetter komt dat doordat je vrienden in dezelfde wereld vertoeven als jij. Wat zij weten, weet jij al. Maar verre kennissen introduceren je in nieuwe werelden. Hij noemt dit 'de kracht van zwakke banden'.

Bij het netwerken voor een baan heb je dus meer aan de vaardigheid makkelijk veel oppervlakkige contacten aan te gaan, dan aan de vaardigheid hechte relaties te ontwikkelen.

Maar als ik er zo over nadenk... ik heb zelf 2 banen gevonden via formele kanalen (solliciteren op vacatures) en 2 op uitnodiging van oud-collega's (en die zag ik toch wat vaker dan verre kennissen). Het klopt niet! Maar ja, ik word dan ook nooit onderzocht. Klopt het bij jou wel?
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 september 2005, 11:50
scribent scribent is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2005
Berichten: 6
scribent is on a distinguished road
Smile Re: Hoe heb jij je huidige baan gevonden?

"Bij het netwerken voor een baan heb je dus meer aan de vaardigheid makkelijk veel oppervlakkige contacten aan te gaan, dan aan de vaardigheid hechte relaties te ontwikkelen."

Daar zit wat in volgens mij. Ik denk overigens wel dat 'hechte relaties' ook belangrijk zijn voor het vinden van een baan. Vrienden en familie denken namelijk altijd aan je en doen meer moeite voor je dan oppervlakkige contacten. Maar het rendement van de oppervlakkige contacten is veel groter. Je spreekt deze mensen twee of drie keer, en je naam zit voor altijd in hun geheugen (hopelijk).

Veel mensen vinden netwerken (netwerkdagen, recepties, etc) irritant, ze voelen zich opgelaten. Ik vind het juist interessant. Het blijft leuk als je uitgaat van je interesse voor de ander. Dus niet bij elk gesprek denken: misschien komt hier wel een opdracht uit voort... gewoon vragen wat de ander doet en vertellen wat je zelf doet.

Laatst heb ik een klus (freelance) gekregen doordat ik iemand herkende die ik vier of vijf jaar daarvoor gesproken had over haar beroep - ik wilde destijds ook die kant op en vroeg haar de oren van het hoofd. Zij herinnerde zich dit nog, stelde mij voor aan een collega en het balletje ging rollen..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2007, 00:44
Marrie Marrie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 71
Marrie is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe heb jij je huidige baan gevonden?

Ik ben er ook van overtuigd, dat "vage" contacten zeker werken. Hoewel het bij mij dus ook niet van toepassing is... Ik heb mijn 1e baan via de website van het CWI (door het plaatsen van mijn CV werd ik benaderd), deze baan was van korte duur i.v.m. een mogelijk faillissement trouwens. Mijn 2e baan (en 1e "echte" baan) via een werving en selectie bureau, maar ik werd ook door hun benaderd n.a.v. mijn monsterboard CV. Mijn 3e baan en huidige baan als reactie op een vacature - dus zonder tussenpersoon - op hun eigen website. Al met al zonder netwerken dus. Lang leve internet in mijn geval!!

Maar ik denk wel dat het werkt, want inderdaad: je gaat niet bij ieder contact denken: "oh daar volgt een mega-contract uit", maar het opent wel je ogen. Door je interesse, kom je te weten wat de ander doet, en leer je weer meer mogelijkheden kennen (zonder daar bewust op uit te zijn, hoor), dus ja het kan weleens kloppen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Heb jij een POP? René Je competenties ontwikkelen 24 25 januari 2011 17:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon