Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 juni 2010, 21:33
sweety sweety is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 25
sweety is on a distinguished road
Standaard MWD of Toegepaste Psychologie

Hoi allemaal!

Ik hoop echt dat er iemand is die mij kan helpen/adviseren.

Ik wil in september met een HBO opleiding starten, alleen twijfel ik nog heel erg tussen 2 opleidingen, namelijk: Maatschappelijk Werk en Dienstverlening of Toegepaste Psychologie. Ik ben al maanden aan het denken, informatie opzoeken op internet, proeflessen/meeloopdagen/open dag bezoeken, maar ik kan mijn keus maar niet maken. Ik vind ze beide erg bij me passen en vind ze beide wel leuk, maar hoe kan ik nou weten wat ik later echt wil worden?

Had ook een ander vraag. Als ik ben afgestudeerd, kan ik met mijn diploma makkelijk in het buitenland gaan werken? Ik hoorde namelijk dat er voor de MWD-studenten werd geadviseerd om gewoon in Nederland stage te lopen en dus niet in het buitenland, omdat je vakken zult krijgen die te maken hebben met de Nederlandse maatschappij. Klopt dit? En geldt dit dan ook als je bent afgestudeerd en je wilt in het buitenland werken, dat dit dan niet zo makkelijk zal gaan en niet echt gaat lukken? En hoe zit dat dan met de opleiding Toegepaste Psychologie?

Dan heb ik nog iets waar ik graag meer informatie over wil weten. Ik ben hier een paar topics tegen gekomen over de opleiding Toegepaste Psychologie. Dat er bijv. niet echt vraag naar is op de arbeidsmarkt, 2 jaar of langer op zoek zijn werk. Klopt dit dan ook echt? En als je inderdaad geen werk kan vinden als psycholoog, wat voor werk doet een afgestuurde hbo-psycholoog? Kan diegene dan alsnog als maatschappelijk werker werken en hetzelfde werk doen als een afgestudeerde met een MWD-dilpoma?

Even wat overzichtelijker, dit zijn dus mijn vragen:
1. Hoe kan ik weten welk opleiding ik moet kiezen en welk beroep beter bij me past?
2. Kun je met een MWD-diploma of met een Toegepaste Psychologie-diploma in het buitenland werken? Wordt mijn diploma ook in het buitenland erkend?
3. Genoeg werk voor een afgestuurde hbo-psycholoog? Zo niet, kan ik gewoon hetzelfde werk doen als een maatschappelijk werker of een een ander beroep dat erop lijkt?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juni 2010, 23:27
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: MWD of Toegepaste Psychologie

Ga via een aantal hogescholen op zoek naar (oud)studenten. Op een algemeen forum zul je niet snel antwoord krijgen.

1. Hoe kan ik weten welk opleiding ik moet kiezen en welk beroep beter bij me past?
Dat zul je nooit weten. Dat kun je alleen maar proefondervindelijk vaststellen.

2. Kun je met een MWD-diploma of met een Toegepaste Psychologie-diploma in het buitenland werken? Wordt mijn diploma ook in het buitenland erkend?
Dat zul je per land moeten nagaan. Vaak is dit zeer problematisch. Zeker in de zorg omdat formele accreditatie hierbij vaak een harde eis is.

3. Genoeg werk voor een afgestuurde hbo-psycholoog? Zo niet, kan ik gewoon hetzelfde werk doen als een maatschappelijk werker of een een ander beroep dat erop lijkt?
Er is vrijwel geen direct werk voor HBO psychologie. Het is een volkomen onzinnige studie. En met de recessie zijn er weinig banen in PZ waar veel HBO psychologen normaal gesproken gaan werken (het afnemen van beoordelingen, zogenaamde "assessments").
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
mwd

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe klinische neuropsycholoog te worden vanuit hbo toegepaste psychologie? ButterflyAngel Loopbaanvragen 6 18 mei 2015 17:35
Toegepaste Psychologie HvA of HS Leiden? Yaleesa Opleiding kiezen en volgen 5 18 november 2014 16:00
Boekenlijst van de opleiding toegepaste psychologie? susy q Opleiding kiezen en volgen 3 1 juli 2010 12:45
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Zijn hbo Psychologie en Toegepaste psychologie twee verschillende opleidingen? sanuk Opleiding kiezen en volgen 9 8 juni 2009 17:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon