Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 januari 2010, 04:16
janetjuh85 janetjuh85 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 januari 2010
Berichten: 1
janetjuh85 is on a distinguished road
Standaard Museologie afmaken, of verder richting bedrijfsadministratie/fiscaal?

Beste lezers,


Graag wil ik jullie het volgende voorleggen:

Na het afronden van het VWO een paar jaar geleden ben ik Museologie gaan studeren (HBO Cultureel Erfgoed in Amsterdam). Ik ben altijd gefascineerd geweest door kunst en literatuur, en het was naar mijn idee de perfecte studiekeuze. Het eerste jaar ging heel goed, en dat heb ik met succes afgerond. In het tweede jaar ging ik erg twijfelen aan de opleiding; ik ging stagelopen bij een archief, en verloor daar een beetje mijn interesse voor wat ik aan het doen was. Ik heb altijd geweten dat ik niet goed ben in samenwerken en contact met mensen, en dat speelde hier erg op. Ik ging er met steeds meer tegenzin heen, en kreeg het steeds benauwder als ik met veel mensen in een ruimte zat. Mijn stage bestond uit depot-werk; ik zat de hele dag in een donker kamertje archiefdozen te ordenen en dat soort dingen. Ik verloor mijn motivatie, en ben toen gestopt met de opleiding.

Ik heb wel altijd de belangstelling voor kunstgeschiedenis gehouden, en dacht dat ik datzelfde jaar nog zou beginnen aan een opleiding kunstgeschiedenis aan de universiteit, waar de nadruk meer ligt op de theorie, en mider op samenwerking. Voor aanvang van het nieuwe studiejaar vond ik echter een heel leuke baan bij een hotel. Ik kwam op de receptie/administratie te werken, en werkte vooral in de avonduren. Het was een geheel zelfstandie functie, waarbij ik om middernacht klaar was, en zelf het hotel afsloot. Het is echt de leukste baan die ik tot nu toe gehad heb. Het zelfstandig werken in de avonduren vond ik echt heerlijk. Het ontmoeten van allemaal verschillende nationaliteiten gaf me een gevoel van totale vrijheid, en was zo'n opluchting
na het archief. Ik heb me hier 2,5 jaar heel erg gelukkig gevoeld.

Ik had een grote interesse gekregen voor de administratieve taken in het hotel, en mocht op een gegeven moment de facturatie gaan doen. Dit vond ik erg leuk, en ik merkte dat ik best goed was met cijfers. Dit merkte mijn manager ook, en uiteindelijk werd ik toevertrouwd met de afhandeling van alle handmatig opgestelde facturen, en mocht ik het werk van mijn collega's ook nakijken. Ik vond dit zo leuk, dat ik besloot dat boekhouding misschien wel een geschikt beroep voor me was. Ik ben een avondopleiding PDB gaan doen bij het NCOI (ben ik inmiddels bijna klaar mee), en werk inmiddels een paar maanden op een administratieve afdeling bij een grote verpakkingsontwikkelaar. Echter voel ik me nu opnieuw niet meer zo op mijn plaats, vanwege het feit dat ik weer tussen de mensen zit die de hele dag zitten te praten en van jou verwachten dat jij het ook doet. En daarnaast overviel mij een paar maanden geleden, toen ik 24 werd, de realisatie dat als ik zo doorga ik nooit ECHT zal afstuderen, nooit een scriptie zal schrijven, en nooit een echte opleiding zal voltooien, zoals het hoort. En het rare is dat dit me nooit heeft dwars gezeten toen ik bij het hotel ging werken en aan de opleiding boekhouding begon. Toen had ik nog heel makkelijk teruggekund. Maar de laatste tijd kan ik werkelijk aan niks anders denken. Ik word er helemaal zenuwachtig van, en weet echt niet wat ik moet doen.

Nu is het zo dat ik boekhouding wel echt heel leuk vind. Na mijn PDB wil ik mijn MBA gaan halen, en daarna misschien SPD doen. Het voordeel is dat je deze opleidingen naast je baan kan doen. Zo doe je zowel kennis als ervaring tegelijk op. Tot nu toe gaat dat prima, en ik merk dat de stof die ik leer heel nauw aansluit op mijn werk. Ik vind het echt leuk, vooral omdat het zo'n oud beroep is zeg maar, wat je je leven lang kan blijven doen. Ik zie mezelf gerust mijn leven lang journaalposten maken. Aan de andere kant word ik gekweld door een schuldgevoel dat ik nooit zal kunnen zeggen: 'Ik ben afgestudeerd'.
Als je tegen mensen zegt dat je gestopt bent met je studie, word je toch een beetje raar aangekeken, en als je zegt dat je avondschool doet, denkt iedereen toch al snel dat je een cursus van het LOI volgt ofzo.

Dus nu vraag ik me af of het verstandig zou zijn om mijn studie museologie af te gaan maken. Ik zou dan in het tweede jaar kunnen beginnen, en zou dan 27zijn als ik klaar ben (is er uberhaupt nog hoop voor iemand die 27 is als ie afstudeert??). Aan de andere kant ben ik bang dat ik weer zoveel moeite zal hebben met de samenwerking, omdat je in de museale wereld erg veel in projecten komt te werken, en dat juist hetgene is waar ik zoveel moeite mee heb. Daarnaast is de werkgelegenheid niet erg goed in de museale wereld. Daarom denk ik dat het misschien een veiligere keuze is om bij de boekhouding te blijven. Het zou voor mij de ideale oplossing zijn als ik uiteindelijk zou kunnen werken als boekhoudster in een museum of een bibliotheek, maar dat zie ik ook niet meteen gebeuren. Dus heb ik gedacht dat ik een opleiding moet kiezen die meer gerelateerd is aan boekhouding, zoals Fiscaal Recht. Dat lijkt me ook erg interessant, maar in hoeverre is er ook daadwerkelijk aansluiting?? Bovendien studeer ik dan nog later af..

Bovendien is er nog een probleem: ik ben niet in Nederland geboren, maar ben rond mijn 10e met mijn ouders hierheen gevlucht. Mijn ouders hebben nooit echt hun draai kunnen vinden, en wat werk betreft is het nergens echt op uitgelopen, waardoor mijn vader al jaren in de bijstand zit, en mijn moeder binnenkort waarschijnlijk ook. Ik wil heel graag mijn ouders financieel kunnen helpen. Een van de redenen dat ik zo'n haast had met gaan werken was ook het feit dat ik dan voor mezelf zou kunnen zorgen, om niet zo'n last te zijn voor mijn ouders. Ik wilde graag het huis uit, en mijn rijbewijs halen, zodat zij financieel wat meer vrijheid zouden hebben. Ik wil ze graag kunnen helpen als ze het nodig hebben, maar dat wordt natuurlijk lastig als ik weer ga studeren.


Dus de vraag is: wat te doen?

Als er mensen zijn die Museologie hebben gestudeerd, of Fiscaal recht, of PDB of MBA hebben gedaan, zou ik heel graag horen wat jullie advies is! Het rare is gewoon dat ik de laatste tijd pas merk dat ik eigenlijk heel veel verschillende interessegebieden heb, terwijl ik op de middelbare school niks anders heb overwogen dan kunstgeschiedenis. Ik was altijd zo'n outsider, die als enige museologie ging doen, terwijl de rest commerciele economie en rechtsgeleerdheid ging studeren. Achteraf begrijp ik mijn keuze zelf ook niet, puur praktisch bekeken. Ik zou daarom heel graag horen wat jullie mening is erover, want zelf kom ik er echt niet uit!


Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2010, 18:43
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Museologie afmaken, of verder richting bedrijfsadministratie/fiscaal?

Hoi
Je geeft het zelf al aan: een opleiding museologie is een hobbycursus en geen echte studie. Verder ben je niet goed in communicatie dus zul je nooit functioneren in een museum.

PDB-MBA-SPD is een prima richting met veel werkgelegenheid, veel mogelijkheden voor mensen die niet kunnen of willen communiceren en het is goed te combineren met werken en leren.

Ga dus voor de PDB-MBA-SPD route (je kunt daarna altijd nog een MSc of een QC of iets dergelijks doen of er zoiets als PDL bij doen). En hou je hobby in kunst enzovoorts vooral als hobby aan. Je kunt in je vrije tijd naar musea, wazige boeken over kunst lezen enzovoorts.

Succes!
Hassan
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon