Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 mei 2012, 19:49
gwi gwi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 mei 2012
Berichten: 1
gwi is on a distinguished road
Standaard Stoppen als ingenieur

Goeiedag buren,

Ik ben een 26-jarige belg, en kan voor mijn leven geen even behulpzaam forum vinden in eigen land met betrekking tot carrierevragen, dus dacht even hier mijn verhaal te doen!

Mijn carriere tot nu toe ziet er als volgt uit: afgestudeerd als ingenieur bouwkunde (heet civiele techniek alginds geloof ik), intussen een tijd offshore werk gedaan, om uiteindelijk me te vestigen in een leuke stad. Ik gaf dus die job op, en ging onmiddelijk actief op zoek naar nieuw werk. Nog geen 3 weken later had ik mijn contract getekend, dankzij vele ijverige recruiters. Momenteel werk ik dus, nog steeds in proefperiode, aan het ontwerp van diverse gebouwen bij een groot studiebureau.

De eerste maanden gingen vlot, ook omdat traag werken als nieuweling nog getolereerd werd. Alles was ook nog heel nieuw, wat het wel spannend maakte. Ik kreeg meteen veel verantwoordelijkheid en vertrouwen, en mocht (en mag nog steeds) met alle vragen bij iedereen langskomen. De sfeer is erg gebaseerd op elkaar helpen en bijleren. Op zich is het interessant en veelzijdig, kortom, het voldoet volledig aan het plaatje dat ik voor mezelf had gemaakt van de ideale nieuwe job. Maar nu zijn we enkele maanden verder en staat het er precies anders voor.

De constante deadlines waarbij elk werkuur moet tellen, zorgen ervoor dat ik praktisch constant met een knoop in de maag zit. Ik ben moeilijk in gang te krijgen over het algemeen, wat ervoor zorgt dat ik dus werk mee naar huis neem of tijdens de verlofdagen naar het kantoor ga om rustig verder te doen. Dit was zeker de bedoeling niet toen ik een nieuwe job zocht, omdat ik van het "werken om te leven" principe ben, en ik een job zocht vooral in functie van mijn passie als muzikant. Ik ben niet het type persoon dat grote dromen heeft van status en rijkdom, ik wil enkel werk en een leven waar ik betekenis in vind voor mezelf.

Wat ik nu het leukste vind aan de job is af en toe de baan op gaan om met klanten te praten, samen dingen met collegas bespreken, tot zelfs gewoon stomweg rechtspringen om kopietjes te gaan maken. Alles wat dus met een beetje beweging en sociaal gedoe heeft te maken. Helaas is het voor de rest over het algemeen bijleren, computerwerk, rekenen, ontwerpen. Deels vind ik dit fijn, maar ik mis echt de kans om met willekeurige mensen om te gaan. Af en toe kletsen met de collegas doet het dus niet helemaal.

Nu denk ik er dus aan om niet alleen te stoppen hiermee, maar simpelweg toe te geven dat ik de verkeerde kant ben uitgegaan als ingenieur. Ik heb vooral mensen nagepraat in plaats van naar mezelf te luisteren, en ook de veilige optie genomen van een knelpuntberoep. Klinkt als een verstandige keuze, maar 40+ uur per week iets doen tegen mijn zin is het echt niet waard.

Ook zal ik enorme moeite hebben om dit toe te geven aan mijn baas waarmee ik nauw samenwerk, omdat hij de hulp nodig heeft en enorm in me inversteert door me deze kans te geven. De nodige kennis zat me dan ook zeer ver toen ik deze job koos, vanwege mijn nogal aparte eerste job.

Eerlijkgezegd lijken jobs als werken in een winkel, bar, herberg, noem maar op, me supergezellig, omdat je blijft in aanraking komen met nieuwe mensen. Ik denk dan ook dat de enige reden waarom ik in mijn vakgebied zou blijven, zou zijn als ik een job vind met een sterk sociaal aspect. Nu is mijn vraag dan ook, bestaat dat wel? Ingenieurs dienen toch, ofwel voor eeuwig, ofwel de eerste zoveel jaar, voornamelijk asociaal te zijn. Dat is toch mijn indruk. Als er mensen zijn die mijn ervaring herkennen en er wat mee hebben gedaan, zou ik hun verhaal ook enorm apprecieren.

Sowieso, veel dank om mijn boek te lezen, ik kan alle hulp gebruiken
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 mei 2012, 23:06
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

U kunt altijd (in deeltijd indien mogelijk) de hotelschool doen en daarmee invullig geven aan uw voorkeur. Ik zou zelf eerst in de avonduren/weekeinden/vakantie horeca-ervaring opdoen om vast te stellen dat dit inderdaad is wat u wenst.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tips voor als je je bij een uitzendbureau of werving- en selectiebureau inschrijft Makingsense Alle andere carričreonderwerpen 5 5 november 2013 11:26
Mijn sollicitatiebrief als managementassistent rubyteslaa Sollicitatiebrief en cv 5 9 april 2013 13:31
sollicitatiebrief als ingenieur xxxxxxx Sollicitatiebrief en cv 0 21 juli 2010 17:59
ik wil stoppen als fysiotherapeut, maar wat dan? fysio Loopbaanvragen 3 15 december 2008 07:26
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon