Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 oktober 2013, 02:09
watzaliknougaandoen watzaliknougaandoen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2013
Berichten: 2
watzaliknougaandoen is on a distinguished road
Question Huidige studie afmaken of kunstacademie?

Dit is de eerste keer dat is iets op een forum plaats, en dat geeft mijn wanhoop dan misschien ook wel aan.

Ik heb (nog meer) advies nodig.

Ik zit met het volgende probleem.

Ik ben op dit moment 23 en ben vanaf mijn 18e (17e havo afgerond, een jaar vrij gehad waarvan 6 maanden australie) al af en aan aan het studeren.

Na mijn eerste 'bedenk jaar' heb ik de studie hbo maatschappelijk werk en dienstverlening gekozen, daar ben ik binnen 6 maanden mee gestopt omdat het toch niet was wat ik zocht.

Vervolgens heb ik de rest van het jaar fulltime gewerkt.

Toen heb ik de keuze gemaakt om de opleiding Leisure management (engelse versie vrijetijdsmanagement) te gaan volgen in Amsterdam.
Meer met het idee dat ik niet echt wist wat ik wilde gaan doen, maar toch graag in Amsterdam wilde gaan studeren, en het me aantrok dat deze studie in het Engels gegeven werd.

Na vallen en opstaan (vooral qua motivatie) heb ik bij deze opleiding mijn propedeuse behaald in mijn 2e jaar. Toen heb ik toch besloten te stoppen met de opleiding omdat ik bijna de gehele 2 jaar met tegenzin naar school ging. Behalve dat deze opleiding niet erg goed aangeschreven staat miste ik ook heel erg een creatieve kant.

Ik heb namelijk altijd al graag naar de kunstacademie gewild, richting fotografie of beeldende kunst. Ik kom zelf ook uit een kunstenaars familie dus het heeft mij altijd aangesproken en ik ben hier zelf ook mee bezig geweest (met name fotografie)

Toen heb ik WEER een jaar vrij genomen om dan toch weer te bedenken wat ik wilde doen, en ben weer fulltime gaan werken (elke keer in de horeca, wat natuurlijk ook redelijk zwaar is als fulltime baan)

Na dat jaar heb ik toch maar besloten om de opleiding Leisure management af te maken (wat vooral werd beinvloed door het feit dat ik ontzettend klaar was met een fulltime baan in de horeca, en maar zsm een HBO af wilde ronden). Goed gemotiveerd begon ik weer opnieuw in mijn 2e jaar. 'Dit keer ga ik het echt goed doen, naar alle lessen etc' was mijn vooruitzicht.

Helaas is het niet zo gelopen. Ik kwam er wederom achter hoe ontzettend saai en niet bij mij passend ik de opleiding vind.

Ik heb het 2e jaar weer doorlopen en gedeelte afgerond (hier bedoel ik mee dat ik een groot deel van de toetsen niet gehaald heb, dus in het 3e jaar zou moeten herkansen, voordat ik stage kon gaan lopen)

Dus, wat heb ik gedaan? Ik ben er weer mee gestopt. Ik heb de hele afgelopen zomer zitten denken en denken over wat ik dan wel zou gaan doen.

Er kwamen verschillende dingen bij mij op:

1. Ik stop compleet met studeren, en ga op wereldreis.
Misschien dat ik over een paar jaar wel klaar ben om te studeren, of wie weet brengt de wereld mij op een ander pad.

2. ik zet me erover heen dat ik mijn huidige opleiding niks aan vind en ga het toch afmaken, want dat zou de snelste manier zijn om een HBO papiertje te halen. (met een opleiding die ik absoluut niet leuk vind, maar in principe een prima basis voor een baan)

3. Ik ga me toch inschrijven bij de kunstacademie en mijn uiterste best doen om aangenomen te worden

Nu heb ik in de afgelopen 4 jaar al menig maal overwogen om me in te schrijven bij de kunstacademie. Het is er nooit van gekomen omdat ik altijd heb gedacht dat ik het niet zou kunnen of niet goed genoeg zou zijn en dat mijn portfolio niet breed genoeg is. Nu is het natuurlijk helemaal niet zo simpel om aangenomen te worden bij de academie, maar ik heb de poging ook nooit gewaagd.
Ik ben inmiddels wel serieus bezig met het opbouwen van mijn portfolio.

MAAR, de grote maar is; mocht ik aangenomen worden, dan moet ik weer 4 jaar studeren (ik ben dan 28 als ik de studie afgerond heb) en mocht ik niet aangenomen worden, dan ben ik weer een jaar verder.

Dus ik ben nu WEER aan het twijfelen of ik niet gewoon mijn huidige opleiding zal afmaken, for the sake of een HBO papiertje binnen 3 jaar en daarna verder gaan met wat ik echt leuk vind (ik kan namelijk meteen weer instromen in waar ik gebleven was want ik sta nog steeds ingeschreven) OF ik probeer wel de kunstacademie in te komen en ga weer 4 jaar studeren.

Het probleem is natuurlijk ook dat het helemaal niet zeker is of ik wel aangenomen zal worden op de academie en dan ben ik weer een jaar verder (jaar verloren zou je het ook kunnen noemen)

Als ik het zo terug lees klinkt het natuurlijk raar dat ik weer in wil stromen bij een studie waar ik tot 2 keer toe mee gestopt ben. Het is alleen wel de kortste weg om mijn HBO af te ronden.

Ik ben zo bang dat ik de verkeerde keus maak, niet aangenomen word en over een jaar alsnog zonder opleiding zit en weer een jaar verspild heb. Uiteindelijk wil ik natuurlijk zsm aan een baan beginnen die ik leuk vind.

Dus..wat is jullie advies?

Dankjewel!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 oktober 2013, 02:19
watzaliknougaandoen watzaliknougaandoen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2013
Berichten: 2
watzaliknougaandoen is on a distinguished road
Standaard

Hier moet ik nog wel bij melden, dat mocht ik aangenomen worden bij een kunstacademie dat het ook goed mogelijk is dat dat in Den Haag zal zijn of in Utrecht, de enige kunstacademie in Amsterdam is natuurlijk de Gerrit Rietveld.

Ik ben bij die tijd ook mijn recht op OV kwijt en zal dan zelf de reiskosten (vanuit Amsterdam) moeten bekostigen, want ik ben niet snel van plan weg te gaan uit Amsterdam.

Wat er ook bij komt is dat ik mijn huis kwijt raak wanneer ik officieel stop met mijn huidige opleiding omdat de huur alleen mogelijk is voor studenten (in Amsterdam)

Dit zijn ook de redenen waarom ik overweeg toch mijn opleiding af te ronden, omdat het simpelweg (en dat klinkt zo stom) makkelijker is.

Ik ben natuurlijk ook van mening dat je moet vechten voor iets wat je echt leuk vind, maar ik heb in de afgelope paar jaar al zoveel chaos gehad dat dit wel weer een extra zware last zou zijn.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 oktober 2013, 13:11
BobdeBouwer BobdeBouwer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2012
Berichten: 26
BobdeBouwer is on a distinguished road
Standaard

Uit jouw verhaal haal ik één wens en een heleboel praktische bezwaren. Zelf heb ik ook geshopt bij diverse opleidingen en daar absoluut geen spijt van gehad. Dat de studie Leisure Managament jou "ook niet ligt" (vrije samenvatting van jouw verhaal) kun je zien als een gebrek of als een bevestiging dat je echt niets anders wil dan een kunstzinnige opleiding. Mijn advies: ga van het laatste uit en schaam je nooit voor deze zoektocht.

En dan? Zet voor jezelf de praktische bezwaren op een rijtje en bekijk de mogelijkheden:
  • ik kan mij zo voorstellen dat studenten aan een kunstacademie ook recht op studentenkamers hebben (alleen misschien net niet die waar jij nu woont) > navragen
  • studie niet in Amsterdam en geen OV? > verhuis naar de stad van de opleiding
  • zijn er wellicht subsidies voor aanstormende kunstenaars > navragen
  • schakel je ouders in > zij kennen het wereldje en kunnen je wellicht op meer manier helpen dan jij denkt
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 oktober 2013, 15:11
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Als ik jou nu recht op de man af zou vragen voor welke keuzemogelijkheid je het liefst zou willen gaan, wat zou dan jouw antwoord zijn? En welke staat op de tweede plek? En welke op de derde?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kunstacademie, studiekeuze

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stoppen met studie HBO Communicatie - of niet? Jans Opleiding kiezen en volgen 3 28 februari 2012 21:03
Stoppen met studie carlito Opleiding kiezen en volgen 16 27 september 2011 21:53
Stelling: Mijn universitaire studie staat slecht op mijn cv Severn Sollicitatiebrief en cv 2 15 november 2010 21:59
Switch loopbaan dmv studie? Raister82 Loopbaanvragen 2 28 april 2010 11:43
Studie fotografie? Fliegel Opleiding kiezen en volgen 6 15 september 2008 20:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon