Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2014, 20:35
FrankMVenlo FrankMVenlo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 juli 2014
Berichten: 24
FrankMVenlo is on a distinguished road
Standaard Waarom zijn bedrijven niet op de hoogte van de sollicitatiecode?

Ken je rechten en plichten!!

En ook sollicitanten zijn er schijnbaar weinig van die het bestaan kennen van de sollicitatiecode.

Ik ken hem helaas wel en dit heeft mij al vele malen in de problemen gebracht.
Ik geef gelijk toe , de sollicitatiecode is NIET wettelijk verplicht om te hanteren ( vandaar code en niet wet ) maar het wordt wel gezien als een set van regels die in ieder geval door de organisaties gehanteerd dienen te worden die zich als maatschappelijk betrokken/verantwoord profileren.
De enige die consequent zich aan deze code houd is de rijksoverheid als werkgever. ( zou wel erg zijn als deze zich hier niet aan zou houden )

Waarom nu dit topic?
Omdat ik mij er groen en geel aan erger dat bedrijven gewoon vaak niet eens van het bestaan kennen ( al dan niet bewust ) van deze code.
Een van de dingen die in deze code staat is bv dat sollicitanten ALTIJD recht hebben op een reiskostenvergoeding maar ook dat sollicitanten bv ALTIJD recht hebben op terugkoppeling.

Ik moest laatste voor het 3de gesprek ( was dus bijna aangenomen ) naar een bedrijf toe. Omdat ik weet dat over reiskostenvergoeding beginnen moeilijk ligt ( en ook hebberig overkomt ) begin ik hier NOOIT over voor een 1ste gesprek. ( tenzij het natuurlijk aangeboden word )

Ik zei dus tegen de HR manager dat ik het nu wel redelijk zou vinden als conform de sollicitatiecode mij een tegemoetkoming in de reiskosten betaald zou worden. ( ging niet om 20 km, maar om 300 km heen en terug )
In eerste instantie reageerde deze mevrouw heel laconiek ,: "grapje zeker?"
Toen bleek dat ik het echt meende en dit geen grapje was zij ze dat ze dit even moest overleggen met de directeur.
Werd teruggebeld en ik hoefde niet meer te komen. Ze vonden dat ik de verkeerde houding had voor de baan.
Uiteraard beleefd kwaad geworden, maar wel gezegd dat een bedrijf die dit voor een 3de gesprek niet in overweging wilt nemen toch geen bedrijf zou zijn waar ik me thuis zou voelen.

Bottomline, ik vind eigenlijk dat zeker bij grote afstanden een reiskostenvergoeding voor sollicitanten gewoon standaard zou moeten zijn ( geen code maar wet dus )
Ik moet rondkomen momenteel van ONDER bijstandsniveau en sommige sollicitatiegesprekken kosten mij gewoon een volle tank benzine of duur treinkaartje.
Investeren in mijn toekomst? Uiteraard maar dan moet er wel geld zijn om te investeren.
Ik denk dat bedrijven zich soms niet beseffen hoe krap sommige sollicitanten zitten en dat ze soms van heel ver moeten komen.
Wie deelt deze mening of heeft andere ervaringen? ( of juist niet )
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 november 2014, 15:21
Pietje2
Gast
 
Berichten: n/a
Smile

Misschien eens denken aan ontspanningstechnieken/relativeringsvermogen verbeteren. Je onderwerpen en reacties zijn zo fel en ver van de realiteit van de grote recessie dat je jezelf te kort doet.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 november 2014, 15:24
FrankMVenlo FrankMVenlo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 juli 2014
Berichten: 24
FrankMVenlo is on a distinguished road
Standaard

Wat een trol reactie, ga fietsen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2014, 15:26
Pietje2
Gast
 
Berichten: n/a
Smile

Helemaal niet: ik probeer juist te helpen. Je kunt je energie beter op positieve zaken richten zoals solliciteren / sollicitatiegesprekken.

Je kunt niet in je eentje de wereld veranderen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2014, 15:30
FrankMVenlo FrankMVenlo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 juli 2014
Berichten: 24
FrankMVenlo is on a distinguished road
Standaard

Ja, inmiddels staat de teller op 443 sollicitaties en 9 (mislukte/ben hem niet geworden) gesprekken.

En als iedereen zo zou denken veranderd de wereld idd niet. De wereld veranderen begint bij jezelf.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 november 2014, 21:16
Maariya Maariya is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 maart 2014
Berichten: 13
Maariya is on a distinguished road
Standaard

Mijn mening luidt als volgt: zolang een bedrijf dit niet zelf aanbiedt zou ik er zelf niet over beginnen dus ook niet bij een eventueel derde gesprek. Het lijkt mij dat wanneer een bedrijf hier niet over begint zij deze ´code´ dus ook niet toepassen en waarom zou ik er dan zelf over beginnen met als risico dat ze dit niet op prijs zullen stellen en ik hierdoor de kans voor mijzelf verklein om aangenomen te worden.

Je weet van te voren waar een sollicitatiegesprek plaats zal vinden en de bijbehorende kosten die je moet maken wanneer je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Geen terugkoppeling ontvangen naar aanleiding van een sollicitatie vind ik veel kwalijker.

Groetjes,
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 januari 2015, 23:31
JudithS JudithS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2013
Berichten: 52
JudithS is on a distinguished road
Standaard

Beste Frank,

Wat heb je een vervelende ervaring gehad. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier ontzettend van baalt. Het kan inderdaad flink in de papieren gaan lopen wanneer je steeds al die reiskosten zelf moet betalen. Dat je bent afgewezen vanwege het vragen om reiskosten, vind ik kwalijk. Misschien moet je je afvragen of je wel wilt werken bij een dergelijk bedrijf.

Er is ook wel een andere kant. Wanneer een bedrijf besluit om de code te volgen, dan kan het ook voor het bedrijf aardig in de papieren lopen, om alle reiskosten te vergoeden. Soms worden er veel mensen uitgenodigd en vergeet niet dat er nogal wat administratie komt kijken bij het vergoeden van de reiskosten. En niet elk bedrijf heeft de ruimte en tijd om dat erbij te doen.

Ik vind dat bedrijven heel netjes moeten omgaan met sollicitanten. Dat betekent naar mijn mening, dat niet automatisch de code gevolgd moet worden, maar dat elke sollicitant serieus genomen moet worden. In jouw geval had het bedrijf gewoon je reiskosten moeten vergoeden. Dan was jij een goede ambassadeur van het bedrijf geworden. Of je nu wel of niet was aangenomen.

Maar maak je er inderdaad niet al te druk over. Hoe moeilijk dat ook is. Probeer gemotiveerd te blijven erdoor te gaan. Die ideale baan ligt echt ergens op jou te wachten! Ik wens je heel veel succes met solliciteren!

Groet, Judith
__________________
www.sollicitatiehulp.org

Ik help je graag, met tips over je loopbaan.
Hoe ontdek je welke baan bij je past en hoe vind je je droombaan?


www.sollicitatiehulp.org
www.wegnaarsucces.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
sollicitatiecode

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Vacature bruidsmodewinkel, graag advies hagel Sollicitatiebrief en cv 5 6 januari 2013 21:48
Sollicitatie/motivatie brieven check Lichtgroen Sollicitatiebrief en cv 10 30 juli 2012 12:51
Dilemma, solliciteren om de verkeerde redenen? NotWhoIwantToBe Loopbaanvragen 4 19 april 2012 22:48
Academie voor Kunst en Vormgeving, door de ogen van een oud-student forumbeheerder Opleiding kiezen en volgen 0 8 september 2005 15:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon