Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 november 2013, 02:11
kappl01 kappl01 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2013
Berichten: 2
kappl01 is on a distinguished road
Standaard Baan/deeltijdstudie of voltijdstudie mbt ervaringsopbouw?

Beste forumleden,

Mijn vrouw en ik zijn de ouders van een fijne dochter van 25 jaar maar wij maken ons erg zorgen over haar studie en werk situatie.
Na google-en over dit onderwerp kwam ik op dit serieuze forum terecht.
Graag zou ik jullie mening, opmerkingen en tips willen vragen over een keuze die zij wil maken. Eerst een korte beschrijving.

In 2009 MBO-4 Detailhandel gehaald en vervolgens begonnen aan de HBO voltijd opleiding Bedrijfseconomie.
Echter de resultaten over het eerste studiejaar vielen helaas tegen (38 van de minimaal vereiste 60 studiepunten behaald ). Door haar ADHD mocht ze toen toch “over” hetgeen eigenlijk extra tijd was om de vereiste studiepunten te halen. Zij besloot niet door te gaan maar een baantje te zoeken in combinatie met een avondstudie. De avondstudie is er niet van gekomen (2010/2011).
Sinds september 2011 vorig jaar volgde zij de studie Bedrijfseconomie in deeltijd, de resultaten vielen helaas weer tegen. Ook verwachtte zij vrijstellingen te krijgen voor eerder behaalde vakken hetgeen niet mogelijk was.
Onze dochter ondergaat grote druk van haar opleiding omdat zij “HBO” belangrijk vindt, zij is erg gefixeerd op de studie (wij vinden te veel). Het beďnvloedt haar leven en stemming.
“Iedereen heeft HBO, met minder als HBO kom je er niet in deze wereld” is haar stelling.
Wij zeggen dan dat de wereld voor haar niet vergaat zonder HBO. Met MBO-4 moet er ook leuke banen en een toekomst te vinden zijn. Er zijn ook andere zaken die het levensgeluk bepalen.
Haar idee-fixe hierover is met haar niet te bespreken of te relativeren. Ze wordt dan boos en verwijt ons geen vertrouwen (meer) in haar te hebben.

Ze heeft in de periode 2011 tot nu toe 4 leuke tijdelijke banen gehad in de administratie en boekhouding. Drie keer is het (halfjaar contract) voortijdig beëindigd. Reden hiervan was een combinatie van concentratieproblemen en werkdruk (ook van de deeltijdstudie).

Het administratieve vak vindt zij ontzettend leuk en is erg gemotiveerd te leren en studeren.

Recentelijk is de 4e baan beëindigd en is zij weer werkzoekend. Ze is nu bezig met het 3e jaar van de deeltijdstudie en heeft op één tentamen na het eerste studiejaar gehaald. Het 2e jaar heeft zij voor 30 %.

Zij overweegt nu vanwege haar werkloosheid en de kleine kans op een baan weer voltijd de studie op te pakken, echter zij realiseert zich dat zij rond de 28 jaar is als zij de studie dan op z’n vroegst heeft afgerond maar zonder veel ervaring. Als zij nu weer een baan zou vinden zou zij meer ervaring kunnen opbouwen.

Dit laatste nu is het dilemma. Wij vinden dat ze vanwege het opbouwen van ervaring beter een baan kan zoeken en doorgaan met de deeltijdstudie.
Als zij in het voltijd model het niet mocht redden (kans lijkt ons reëel) dan komt de ervaring veel later pas en alle moeite en geld voor niets geweest.

Kunnen jullie ons helpen met jullie reacties? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2013, 15:24
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Een deel van het verhaal herken ik in mijzelf. Maar ik ben zelf gelukkig wel een voorbeeld van hoe je met een MBO4 toch een eind kan komen. Door werkervaring en vakopleidingen en korte bredere opleidingen ben ik toch erg gewild voor HBO-functies. Ondanks dat ik geen Hbo-opleiding heb gedaan. Niet een volledige in ieder geval.

Wellicht is het verstandiger om bijvoorbeeld een opleiding als Moderne Bedrijfsadministratie te doen. Dat is misschien geen bachelor, maar is wel een opleiding op hetzelfde niveau en in een financiële richting. Daarnaast zit ze dan niet met de tijdsdruk van een Hbo-opleiding en kan ze gewoon gaan werken, en dus geld verdienen en doorgroeien. Eventueel kan ze met een EVC-traject en de werkervaringen die ze dan opdoet, in de toekomst alsnog verkort een HBO halen, als ze dat echt graag wilt.

Ondanks dat het mooi is om te hebben, is het absoluut geen vereiste om succesvol te worden, of een HBO-niveau baan te vinden. Een aantal certificaten en korte opleidingen staan net zo goed of misschien wel beter op je CV. En als ze het niet gelooft, moet ze maar eens op monsterboard zoeken op "mba spd". Daar zal ze genoeg functies vinden waarbij ze óf HBO spd vragen, of MBA (moderne bedrijfsadministratie).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2013, 13:15
kappl01 kappl01 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2013
Berichten: 2
kappl01 is on a distinguished road
Standaard

Dank je voor je waardevolle reactie uit eigen ervaring! Je bevestigt mijn idee dat niet alleen HBO zaligmakend is. Ik denk dat het opdoen van ervaring ook erg belangrijk is. De mix van werk en opleiding lijkt mij dan op haar leeftijd dan ook de meest verstandige….
Uiteraard ga ik je reactie aan haar doorgeven en bespreken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon