Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 september 2011, 15:01
Patu Patu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 8
Patu is on a distinguished road
Unhappy Carrièreswitch en studiefinanciering voor 2e studie

Het volgen van een tweede studie is flink duurder geworden. Heb je al een bacheloropleiding en wil je een carriereswitch maken door een nieuwe opleiding te volgen dan ben je dus flink duurder uit.

Volgens mij werpt dit een nieuwe drempel op om een carriereswitch te maken. Het streven van mensen carrierekansen te verbeteren en de kans op werkloosheid te verkleinen wordt zo om zeep geholpen Daarnaast staat het mi. lijnrecht tegenover het beleid van de overheid de kenniseconomie te stimuleren.

Wat vinden andere tijgers hiervan?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 september 2011, 16:47
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Mag ik daar eens een stelling tegenover zetten?

Stelling: waarom zou de Nederlandse samenleving jouw 2e of verdere opleiding moeten subsidiëren? Ze hebben immers de eerste al grotendeels gesubsidieerd.


Voor mijzelf sprekend, ik volg momenteel een bachelor en 2 master studies aan de OU en betaal die (als zelfstandige) volledig zelf. Wat mij betreft is er niets mis met zelf investeren in je capaciteiten (uitkeringsgerechtigden daargelaten)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 september 2011, 00:29
Patu Patu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 8
Patu is on a distinguished road
Standaard

Daar heb je helemaal gelijk in (ook ik betaal mijn studie volledig zelf)! Maar laat ik ook daar een stelling tegenover zetten: waarom zou een samenleving investeren in een zesjescultuur. Veel studenten (waarvan het hun eerste studie is) die ik ken vinden een 5.5 wel voldoende en liggen er geen nacht wakker van dat hun gesubsidieerde studie een of meerdere jaren wordt verlengd door gemakzucht of een het-zal-mijn-tijd-wel-duren mentaliteit Vaak ook op kosten van de baas. Het lijkt mij zinvoller dat gedrag te belasten en voor mensen die wel moeite nemen te investeren in hun carrière geen extra barrières op te werpen. Niet iedereen is in staat de hoge kosten op te brengen en niet iedereen maakt op vaak jonge leeftijd al gelijk de juiste keuze. Kortom: ik vind de attitude en de effectiviteit waarmee men studeert belangrijker dan het aantal keer dat men studeert.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 september 2011, 17:12
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Vindt die zesjescultuur onzin je hebt voldoende of onvoldoende, wil Nederland dit veranderen dan moeten ze gewoon titels toepassen op het gemiddelde cijfer dat je over de hele studie hebt of iets dergelijks, dan kun je gewoon direct zien hoe goed iemand zijn/haar studie heeft afgerond. De huidige kosten zijn inderdaad pittig maar wil je echt die carriereswitch maken dan zijn de kosten het toch wel waard?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 september 2011, 22:02
synchroongirl synchroongirl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2011
Berichten: 2
synchroongirl is on a distinguished road
Red face

idd je moet gewoon hard je best doen niks anders je kunt best wel alles indelen zoals je wilt je meor alleen maar je balans vinden om alles te kunne d oen
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 september 2011, 00:17
Yuca Yuca is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 september 2011
Berichten: 4
Yuca is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patu Bekijk bericht
Daarnaast staat het mi. lijnrecht tegenover het beleid van de overheid de kenniseconomie te stimuleren.

Wat vinden andere tijgers hiervan?
Eens! Het staat m.i. haaks op het streven naar een leven lang leren. Een opleiding betaald zich altijd uit, materieel maar ook immaterieel. Meer kennis in de samenleving komt iedereen ten goede. Erg jammer!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 september 2011, 03:46
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Er zijn veel te veel studies waarmee afgestudeerden geen baan kunnen vinden. Daar zou ook best eens het mes in mogen worden gezet. Ook kan het aantal opleidingen fors omlaag. Er zijn zoveel verschillende opleidingen die in de kern hetzelfde zijn maar die vanwege een aantal andere vakken een andere naam hebben gekregen dat er bijna geen overzicht meer bestaat.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 september 2011, 18:12
Marit_Vries Marit_Vries is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2011
Berichten: 5
Marit_Vries is on a distinguished road
Standaard

Ik ben van mening dat een tweede studie zeker wel zinnig kan zijn. Immers, niet iedereen maakt op zijn 16e de juiste keuze (en kun je mensen dat nu echt verwijten?).

Er zijn dan ook wel oplossingen te bedenken. Vaak zijn er mogelijkheden om goedkoop te lenen en daarnaast zijn veel werkgevers bereid om mee te betalen aan studies of cursussen. De voorwaarde is dan wel dat het wel een studie is die je een goede baan oplevert, of waarde creëert voor je huidige werkgever!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 september 2011, 21:21
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Unhappy

Met een hoge werkeloosheid, wederom een recessie, bezuinigingen bij de overheid enzovoorts wordt er binnen het bedrijfsleven ook gesneden in opleidings- en cursusbudgetten helaas.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 september 2011, 13:24
Marit_Vries Marit_Vries is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2011
Berichten: 5
Marit_Vries is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Met een hoge werkeloosheid, wederom een recessie, bezuinigingen bij de overheid enzovoorts wordt er binnen het bedrijfsleven ook gesneden in opleidings- en cursusbudgetten helaas.
Toegegeven, het is op het moment niet ideaal. Er blijft echter altijd veel mogelijk als je als werknemer actief meedenkt met je bedrijf. Wanneer de opleiding meer oplevert dan hij kost, snijdt de werkgever in zijn eigen vingers wanneer hij daar niet aan mee wilt werken.

Daarnaast moeten we ook oppassen met doemdenken over de huidige staat van de werkloosheid: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand...rkloosheid.jpg
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stelling: Mijn universitaire studie staat slecht op mijn cv Severn Sollicitatiebrief en cv 2 15 november 2010 21:59
Een andere richting in na mijn studie Religiewetenschappen scriptor Loopbaanvragen 2 20 augustus 2010 23:44
Duale / deeltijd studie Annabelletje Opleiding kiezen en volgen 1 4 juni 2010 19:41
Studie WO Psychologie; graag jullie advies SSun78 Opleiding kiezen en volgen 11 28 januari 2009 11:02
Studie fotografie? Fliegel Opleiding kiezen en volgen 6 15 september 2008 20:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon