Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 november 2012, 18:59
wollie wollie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 november 2012
Berichten: 3
wollie is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief financieel administratief medewerker

Hallo Allemaal,

Zouden jullie bijgevoegde sollicitatiebrief willen beoordelen?
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc sollicitatiebrief carrieretijger.doc‎ (17,0 KB, 498x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 november 2012, 23:28
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Dat is een beetje moeilijk te beoordelen aangezien we geen idee hebben voor welke vacature je solliciteert. Kan je eventueel een deel van de vacature kopiëren naar dit forum?

Op zich vind ik dit een goede brief, d.w.z. er zit een goede structuur in en een werkgever zijn vragen worden allemaal beantwoord. Wat ik ook goed vind, is dat je in je voorlaatste alinea laat merken dat je aanvoelt wat een werkgever zoekt in een werknemer.

De enige vraag waar je geen antwoord op geeft (en een werkgever gaat je er zeker naar vragen) is je reden om van job te veranderen.

Ik moet echter wel zeggen dat je brief ook niet zo vlot leest. De eerste twee alinea's kan je misschien samen zetten en beter in elkaar laten overvloeien. Gebruik ook niet zo'n houterige taal als 'ben werkzaam als', 'momenteel ben ik', 'advisering over'. Maak daar positievere en actievere taal van en vermijd een dubbele punt om een opsomming te geven.

Vermijd ook herhalingen als 'wet- en regelgeving' of 'en daarnaast'. Dat leest niet erg vlot en een werkgever weet heus wel wat je met 'juridisch advies' bedoelt, maar verduidelijk ook aan wie je advies geeft (je eigen baas of derden) en in welke vakgebieden.

Kies ook je woorden goed. Het woord 'uitdaging' kan positief zijn dat je er werk van wil maken, maar kan tegelijk een onzekere indruk geven. Je mag je zeker verwachter aan zo'n vragen op een gesprek.

Bv.: 'Nu werk is als salarisadviseur bij [firma]. Ik verwerk de mutaties, geef advies over financiële wetgeving aan de directie, stel diverse contracten op en heb geregeld contact met externe diensten zoals de belastingsdienst en pensioenverstrekkers.'

Als je vaak schriftelijk moet communiceren in de functie waarvoor je solliciteert, zorg dan dat je brief in de correcte stijl is opgesteld (d.w.z. één die past bij het bedrijf), taalkundig perfect is (je vergeet bv. 'ik' achter 'las') en dat je de ISO-normen correct hanteert (spatie achter komma, de datum rechts bovenaan, de betreft-regel in het vet, 6 lege lijnen tussen je eigen adres en dat van de ontvanger).

Dit komt allemaal misschien wat kritisch over, maar zie dit enkel als constructieve kritiek. In het algemeen vind ik dit een goed gestructureerde brief die een werkgever zal tenminste zal aanzetten je cv eens beter te bekijken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 november 2012, 12:08
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoihoi,

De brief ziet er al best goed uit, maar ik heb wel wat feedback.


Citaat:
Geachte heer xxxxxx,
Altijd goed om de brief aan een specifiek persoon te richten. Je zou deze meneer ook kunnen bellen om wat meer informatie te vragen én om aan het gesprek te kunnen refereren in je brief. Het is daarbij ook een voordeel dat je wat meer opvalt; niet iedereen zal bellen namelijk.

Citaat:
Op de website van jobtrack las ik uw vacature voor de functie van financieel administratief medewerker. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in deze functie en daarom stel ik mij graag aan u voor.
Deze laatste zin zou ik vervangen, zie onder:

Citaat:
Ik ben een ambitieuze en zelfstandige jongeman met een afgerond MBO-diploma bedrijfsadministratie. In de accountancy heb ik enkele jaren werkervaring opgedaan met het voeren van de financiële administratie en salarisadministraties. Uw vacature spreekt mij erg aan omdat ik op spatie vergeten zoek ben naar een functie met veel afwisseling waarin ik me op alle gebieden van de financiële administratie kan bezighouden.
Deze hele laatste zin zou ik naar de eerste alinea brengen, in plaats van "ik ben bijzonder geïnteresseerd…..etc.", want met deze zin leg je uit waaròm je interesse hebt.

Citaat:
Bij mijn huidige werkgever ben ik momenteel werkzaam als salarisadviseur. Hier ben ik verantwoordelijk voor het correct verwerken van de salarisadministraties van onze cliënten. Tot mijn taken behoren: het verwerken van mutaties, advisering over de huidige wet- en regelgeving, het opstellen van diverse contracten. Daarnaast heb ik regelmatig contact met diverse instanties zoals de belastingdienst, het UWV en pensioenverstrekkers.
Het is concreter en dus duidelijker als je even kort uitlegt wat je doet in het contact met deze instanties.

Citaat:
U bent op zoek naar een kandidaat die vakkennis heeft met betrekking tot de financiële administratie, salarisadministratie en boekhouden. De afgelopen jaren heb ik ervaring opgedaan in deze vakgebieden. Het is voor mij dan ook een uitdaging om mijn kennis binnen uw organisatie tot uiting te laten komen.
Deze alinea kan beter. Ik zou beginnen met: “U zoekt een kandidaat die tevens ervaring heeft met boekhouden.” Vertel dan dat je die ervaring hebt, waar je die opdeed en wat het inhield, dus wat je taken waren. Die informatie ontbreekt namelijk nog. De zin met het woord “uitdaging”zou ik weglaten, je hebt je motivatie al eerder verwoord.

Citaat:
Voor meer informatie over mijn opleidingen en werkervaring verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae, dat (verwijst hier naar "curriculum vitae", niet naar "mijn opleidingen en werkervaring" ik graag in een persoonlijk gesprek aan u wil toelichten.
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 november 2012, 13:59
Afroula Afroula is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 november 2012
Berichten: 13
Afroula is on a distinguished road
Standaard

ik kan uw brief niet openen...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief administratief financieel medewerker mrb_2013 Sollicitatiebrief en cv 6 11 oktober 2012 13:59
Sollicitatiebrief financieel administratief medewerker Spinner Sollicitatiebrief en cv 1 26 juli 2011 11:19
Sollicitatiebrief Financieel Administratief medewerker Cheater Sollicitatiebrief en cv 2 28 oktober 2010 17:33
Sollicitatiebrief administratief financieel medewerker Grada Sollicitatiebrief en cv 2 22 augustus 2007 12:44
Sollicitatiebrief Financieel Administratief medewerker. Graag commentaar! HTH Sollicitatiebrief en cv 1 26 mei 2007 13:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon