Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 mei 2013, 18:01
Rafaello Rafaello is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 mei 2013
Berichten: 1
Rafaello is on a distinguished road
Question Gaan studeren ja of nee?

Hey allemaal,

Voor mij is dit de eerste keer op dit forum. Dus ook mijn eerste onderwerp .
Ti's zo September voor we het allemaal door hebben en beginnen die opleidingen weer. De laatste tijd zit ik vaak te denken/twijfelen als ik opnieuw moet gaan studeren aan HRO in Rotterdam. Ik heb eerder HBO gestudeerd (niet voor lange tijd) maar ben daar mee gestopt vanwege mijn privé situatie. Afgestudeerd op het MBO Niveau 4 Detailhandel. Nu wil ik een opleiding voor een specifiekere richting/baan.

Nu heb ik alles op een rijtje staan en ben nu fulltime aan het werk. Ben 22 jaar (23 in juli) en van plan maar twijfels om een opleiding te gaan volgen op HBO niveau. Waarschijnlijk de opleiding Communicatie. Maar nog niet zeker.

Stel ik zou deze opleiding gaan volgen betekent dat ik:
- 4/5 jaar nog thuis moet blijven vanwege de studie.
- 26/28 jaar ben als ik het helemaal behaal. Is dat niet te laat voor de maatschappij dan?
- Geen inkomsten meer krijg van werk omdat ik studie uren nodig heb.
- Ik ben meer een type van praktijk en met projecten bezig te zijn met andere studenten. Leren/stampen uit een boek kan lastig zijn voor mij.
- Totaal geen wiskunde knobbel!!

Alvast bedankt voor enige tips en info.
Wil je meer weten over mij ivm de studie let me know !!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 mei 2013, 20:36
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rafaello Bekijk bericht
Stel ik zou deze opleiding gaan volgen betekent dat ik:
- 4/5 jaar nog thuis moet blijven vanwege de studie.
Waarom zou je thuis moeten blijven wonen wanneer je gaat studeren? Je kan op kamers gaan wonen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rafaello Bekijk bericht
- 26/28 jaar ben als ik het helemaal behaal. Is dat niet te laat voor de maatschappij dan?
'De maatschappij' maakt dat volgens mij helemaal niets uit. Je hebt immers wel gewoon de levenservaring die bij jou leeftijd hoort?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rafaello Bekijk bericht
- Geen inkomsten meer krijg van werk omdat ik studie uren nodig heb.
Klopt, studenten zijn niet de rijksten in de maatschappij. Aan de andere kant heb jij natuurlijk wel het voordeel dat je op zoek kunt naar een parttime baan waarbij je wat hebt aan je MBO-diploma.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rafaello Bekijk bericht
- Ik ben meer een type van praktijk en met projecten bezig te zijn met andere studenten. Leren/stampen uit een boek kan lastig zijn voor mij.
Dit is een punt waar je serieus over na moet denken. Het niveauverschil tussen MBO en HBO is serieus. Als je dan ook niet graag je vastbijt in het doorgronden van theoretische kennis kan het moeilijk worden.

Binnen mijn netwerk heb ik een aantal mensen die op verschillende manieren met studenten te maken hebben die vanuit een MBO-achtergrond zijn doorgestroomd naar een HBO-opleiding. Een leerkracht in het basisonderwijs die stagiairs van de PABO heeft met MBO-achtergrond, een docent op het HBO (werktuigbouwkunde) en een zelfstandig ondernemer die ook een paar keer HBO stagiairs heeft gehad die waren doorgestroomd vanuit het MBO. Zij zeggen allemaal dat er een groot deel van de studenten met MBO-achtergrond, eigenlijk het gewenste niveau niet halen.

Soms lopen ze in het eerste studiejaar vast, maar het gebeurd ook dat ze in het derde studiejaar terecht komen en dan alsnog niet verder komen. Om de docent werktuigbouwkunde te citeren:'In de les moet ik ze echt bij het handje nemen en stap voor stap door de lesinhoud loodsen maar bij een tentamen kan - en wil ik - dat niet. Ze krijgen onevenredig veel begeleiding van me maar halen voor bepaalde vakken geen hogere cijfers dan een drie.'

De leerkracht in het basisonderwijs merkt dat ex-MBO-leerlingen bij stages in de hogere groepen (7 & 8) onvoldoende boven de lesstof staan. Dit geldt eigenlijk voor alle vakgebieden; bij taal en rekenen is het vaak pijnlijk duidelijk maar ook een vak als geschiedenis worden deze stagiairs verrast door vragen vanuit de klas.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rafaello Bekijk bericht
- Totaal geen wiskunde knobbel!!
Of je sterk in wiskunde moet zijn voor een opleiding Communicatie weet ik maar daar kunnen ze je op een open dag van die studierichting vast meer over vertellen.

Je overweegt nu om een voltijd HBO-opleiding te gaan doen, heb je ook gekeken naar de mogelijkheid om een deeltijd opleiding te gaan doen? Dat zou voor jou misschien een aantal voordelen kunnen hebben. Zeker wanneer je bijvoorbeeld niet fulltime zou gaan werken - bijvoorbeeld 28 of 32 uur per week.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 mei 2013, 10:56
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

@Rafaello: je schrijft dat je al eerder op HBO niveau hebt gestudeerd? Was het niveau toen een probleem? Indien ja onderschrijf ik Maarten zijn verhaal. volledig

De stap van MBO naar HBO is erg groot. De denkwijze is totaal anders. Het gaat in het HBO niet om het kennen en snappen van de stof, maar om het begrijpen en kunnen verklaren waarom iets is zoals het is vanuit de aangeboden theorie.

Met andere woorden: door middel van theoretische concepten de praktijk kunnen duiden. Dat vraagt inderdaad het 'boven de stof staan'.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 mei 2013, 16:56
Belletje23 Belletje23 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2013
Berichten: 3
Belletje23 is on a distinguished road
Standaard

Ik zou het wel doen! Anders krijg je er later misschien spijt van. Ik ga ook weer studeren (een jaar gewerkt). Het klassieke 'werken kan altijd nog' is eigenlijk wel echt waar.. Succes met je beslissing!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welk vakkenpakket havo/vwo zonder wiskunde, om Rechten te gaan studeren? G-ta Sollicitatiebrief en cv 3 25 oktober 2012 22:15
Mening over fulltime gaan werken/niet verder studeren Bas2 Loopbaanvragen 3 23 juli 2012 16:20
Hoe studeren na 2 jaar gewerkt te hebben? Zerato Opleiding kiezen en volgen 2 26 april 2012 17:23
Van werk switchen naar studeren Dave809 Loopbaanvragen 1 12 april 2011 19:15
Naast HBO Informatica: studeren, nevenactiviteiten, bijbaan of eigen bedrijf? Olaf88 Loopbaanvragen 2 19 augustus 2010 11:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon