Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 april 2007, 15:57
dk1978 dk1978 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 april 2007
Berichten: 4
dk1978 is on a distinguished road
Standaard de reclame/uitgeverij-wereld in?

Na de HAVO heb ik de HLO gedaan (Hoger laboratorium onderwijs), interessante studie maar de praktijk beviel me wat minder, over t algemeen best saai en eentonig en de perspectieven om hoger op te komen bevielen me ook niet echt...

Tijdens m'n studie heb ik een bijbaan gehad in een kledingzaak, en toen ik na een half jaar werken op een lab zonder werk zat, hebben ze me teruggevraagd als bedrijfsleidster.
Dit heb ik 5 jaar met veel plezier gedaan, maar helaas zit ik nu door reorganisatie thuis...

Ik zou nu wel weer kunnen solliciteren naar een soortgelijke functie, maar dat zie ik niet zo zitten. Ook heb ik er wel over zitten denken om voor mezelf een winkel te starten, maar als kleine zelfstandig detaillist wordt het steeds moeilijker om een fatsoenlijke boterham te verdienen.
Bovendien liep ik al een tijdje rond met het idee van "is dit alles?" Ik miste toch een bepaalde uitdaging of diepgang, heb het idee dat ik mijn capaciteiten niet 100% kon benutten...

Het is dus nu weer tijd voor iets anders... maar wat?
Uiteindelijk wil ik graag zelfstandig ondernemer worden, als freelancer of met een eigen bedrijf... dat maakt me niet zoveel uit...
Ik heb in elk geval de behoefte om de vrijheid en zelfstandigheid te hebben om de werkzaamheden volgens mijn eigen visie uit te voeren. (ik ben een beetje eigenwijs soms )

Mijn eerste gedachten gingen naar de makelaardij... Je daarbij omgang met allerlei mensen, het technische aspect speelt een rol.. alleen de juridische en papier romslomp zijn wat mij betreft een minpunt, maar dat kunnen adminstratief medewerkers een groot deel uit handen nemen
Ik denk wel dat je in makelaardij wel keihard moet kunnen zijn.. en dat is ook een punt waarbij ik twijfel of ik er wel geschikt voor ben.
Hoewel geld absoluut niet de grootste drijfveer is, denk ik dat de toekomst in de makelaardij wat dat betreft ook niet zo rooskleurig is... Als ik hier in de omgeving kijk dan zijn er meer makelaarskantoren dan bakkers... en ik ken een aantal makelaars en ook die zijn niet positief over de ontwikkelingen...

Hard werken vind ik geen probleem, maar als je dan ook maar het idee hebt dat je het ergens voor doet... ik wil niet net als mn ouders het hele leven lang keihard werken, werken en werken om er uiteindelijk weinig van over te houden... dan liever in loondienst voor 36 uur en verder geen zorgen

Maargoed... nu kom ik bij het huidige 'plan'... de reclame of uitgeverij-wereld trekt me enorm aan...
Als ik nu weer 18 was geweest, dan had ik ipv HLO gekozen voor HBO communicatie... die opleiding zou ik nu ook wel kunnen doen in deeltijd.. maar daar heb ik weinig trek meer in...
Liever leer ik in de praktijk en vul ik het aan met gerichte cursussen zoals nima (marketing)communicatie, copywriting, grafisch vormgeven/dtp, public relations enz...

Het probleem is dat ik weinig ervaring heb in dat werkgebied en geen opleidingen... en op die manier kom je er dus erg moeilijk tussen..
Ik wil voor mezelf opdrachten gaan bedenken en uitwerken, zodat ik daarmee een portfolio samen kan stellen... zoals een huisstijl voor mezelf, een website/weblog, een tijdschrift met zelfgeschreven artikelen, fictieve reclame campagnes en boodschappen
Hiermee heb ik in elk geval iets om te laten zien bij een sollicitatie...

Daarnaast wil ik zo snel mogelijk beginnen met een cursus, zodat ik dan tenminste iets heb om op m'n CV te zetten...
Maar ik vraag me af met welke cursus ik het beste zou kunnen beginnen?
Ik denk dat je met nima communicatie de meeste kanten op kunt? Hoeveel waarde hechten bedrijven aan bijv. nima communicatie-a? Mijn indruk is dat het nivo daarvan niet echt hoog ligt. Marketingcommunicatie-B lijkt me behoorlijk intensief en misschien alweer te theoretisch (dat kan ik altijd nog doen).
De cursus copywriting van de LOI spreekt me erg aan, en lijkt ook redelijk all-round. Maar ik vraag me af of het een cursus is die gewaardeerd wordt in het bedrijfsleven.

Als ik op mijn eigen gevoel afga, dan zou ik eerst met de laatst genoemde cursus beginnen... Maar om er sneller in te rollen is misschien nima verstandiger?
Misschien zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over te zeggen hebben?
Of heb je nog een heel ander idee over wat ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor het meedenken
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 april 2007, 11:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: de reclame/uitgeverij-wereld in?

Ik heb me vorige zomer verdiept in copywriting, door een aantal boeken en een grote interview/artikelenbundel te lezen. Daarna heb ik met twee freelance copywriters gesproken. Wat ik daarvan geleerd heb is dat copywriting geen simpel vak is dat je in een cursus kunt leren. Het is niet zozeer een verzameling methoden en technieken. Waar het veel meer om draait is: de behoeften van de doelgroep begrijpen en aanvoelen hoe je die in tekst kunt aanspreken. Daarvoor moet je de doelgroep kennen, een beetje psychologisch inzicht hebben en creatief zijn.

Ik zit zelf niet zo in de marketingwereld, maar ik geloof dat de NIMA-cursussen vrij goed bekend staan. Het is een soort algemeen aanvaarde basisopleiding.

De uitgeverij is een ander verhaal. Er werken zeer veel mensen in de uitgeefwereld zonder specifieke opleiding voor dat vak. Het uitgeefvak is gezond-verstandwerk en stelt eigenlijk niet zoveel voor. Een beetje basis-marketingkennis, toegepast op informatieproducten is wel handig (doelgroepen, informatiebehoeften, productkenmerken, productlevenscyclus en een paar van dat soort dingen). De artikelen over de functie uitgever en de opleiding tot uitgever geven volgens mij wel een goed beeld.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 april 2007, 20:18
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Re: de reclame/uitgeverij-wereld in?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het uitgeefvak is gezond-verstandwerk en stelt eigenlijk niet zoveel voor.
Misschien heb ik toevallig bij een zeer elitaire uitgeverij met overgekwalificeerd personeel stage gelopen, maar bij desbetreffende uitgeverij had iedereen (m.u.v. redactieassistente en schoonmaker) minimaal een HBO-, maar meestal een academische opleiding genoten. Bv. WO Nederlands, Frans, Engels, andere letterenstudie of HBO Boekhandel en Uitgeverij / MIM... Functies bij uitgeverijen zijn echt geen banen waar je niks voor hoeft te kunnen!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 april 2007, 02:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: de reclame/uitgeverij-wereld in?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neerlandica_to_be Bekijk bericht
bij desbetreffende uitgeverij had iedereen minimaal een HBO-, maar meestal een academische opleiding genoten. Bv. WO Nederlands, Frans, Engels, andere letterenstudie
Precies. Geen van die dingen leidt op voor het uitgeefvak.

Citaat:
of HBO Boekhandel en Uitgeverij
Okay, die wel. Maar behelst dat meer dan gezond verstand?

Citaat:
Functies bij uitgeverijen zijn echt geen banen waar je niks voor hoeft te kunnen!
Helemaal mee eens. Een beetje taalbeheersing, rekenen, communiceren, nadenken over uitgeefproducten. Een kind kan de was doen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon