Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 maart 2012, 21:23
vraagtekentje41 vraagtekentje41 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 maart 2012
Berichten: 3
vraagtekentje41 is on a distinguished road
Standaard Kom niet verder bij bepalen studiekeuze

Hallo carrièretijgers,

Ik ben op dit moment druk aan het nadenken over een vervolgstudie op hbo-niveau, dit wil echter niet zo goed vlotten. Het probleem is dat ik na veel onderzoek nog niet concreet weet waar mijn gevonden eigenschappen bij passen qua studie. Ik hoop dat jullie mij verder in de richting kunnen helpen zodat ik uiteindelijke gerichter tot een studiekeuze komen. Ik hoop in september van dit jaar weer te kunnen beginnen met een studie.

Na het bepalen van mijn niveau 4 mbo-diploma (ICT-beheer) ben ik wezen nadenken over een vervolgstudie. Dit heeft er toe geleid dat ik in september jl. gekozen heb voor de hbo-studie Bedrijfskundige Informatica. Deze heb ik echter vroegtijdig afgebroken. Reden voor het vroegtijdig afbreken van mijn studie was dat de verhouding tussen de bedrijfskundige vakken en de ICT-vakken sterk uit elkaar lagen.
Zo leek het meer op een economische opleiding dan een ICT / technische opleiding. Het probleem wat toen ook meespeelde was het vak economie, dit vak had ik nog nooit eerder gehad op het mbo of in het middelbaar onderwijs. Dit vak moest ik mij in korte tijd eigen maken. Gezien de snelheid waarmee de stof eigengemaakt moest worden en het feit dat ik slecht tot zwak cijfermatig inzicht heb (dyscalculie) heeft mij mede doen besluiten om vroegtijdig te stoppen met de studie. Jammer overigs, aangezien ik wel een doorzetter ben en mij desnoods vastbijt in de leerstof als ik het echt niet snap.

Wat heb ik op dit moment zelf aan mijn zoektocht gedaan om tot een nieuwe studie te komen? Ik ben bij een loopbaanbegeleider geweest van de betreffende hbo-instelling.
Daarnaast heb ik verschillende open dagen bezocht. Bij de loopbaanbegeleider heb ik d.m.v. een beroeps- en loopbaankeuze een test gemaakt, deze was gericht op persoonlijkheidseigenschappen. Resultaat: sociale persoon, houdt van een intellectuele werkomgeving en scoort veel punten op artistiek gebied. Het probleem is dat de resulterende scala aan gezondheid en welzijn opleidingen mij niet echt trekken.
Na mijn idee zoek ik toch iets in een studie waarin logische vakken afgewisseld worden met praktische vakken. Eigenlijk wel dubieus aangezien logische vakken mij minder liggen maar ik er blijkbaar wel op een of andere manier ervan gecharmeerd ben;
Zelf speel ik ook met de gedachte om in het buitenland (Canada) te werken en om de wereld te verkennen.

Tot slot nog de punten die ik over mezelf verzameld had met het zoeken maar een studie:
-Naar mensen luisteren en evt. advies ben ik goed in; wat speelt er bij de persoon en waarom reageert hij zo? Hoe kan ik hem of haar helpen als er iets dwars zit?;
-Ik kan problemen van verschillende oogpunten zien; Wat betekent dit voor persoon A en vervolgens voor persoon B?
-Ik hou er van om documenten op te stellen; ik ben echt iemand die helemaal op kan gaan in het indelen, schrijven en bewerken van teksten. Het vak nederlands boeit mij dan ook;
-Bezig met het uitzoeken van technische dingen in vrije tijd; software installeren en configureren, lectuur op o.a. ICT-gebied lezen etc;
-Ik heb introverte karaktertrekken; rustig en bedachtzaam;
-Perfectionistisch ingesteld.

Zoals eerder beschreven zit ik met het probleem dat ik dus niet concreet weet in welke studie deze hierboven genoemde punten vallen. Ik weet wel dat bijv. ICT-beheer op hbo-niveau mij niet trekt, ik heb dit op het mbo al wel gezien en kijk nu graag verder. Of het de ICT branche blijft qua studie is ook niet zeker.
Ik weet eigenlijk ook niet echt goed bij wie ik anders nog meer terecht kan voor het verder bespreken en kijken wat betreft studiekeuze?. Graag hoor ik van jullie of jullie nog eventuele tips hebben en/of op- of aanmerkingen op mijn verhaal hebben. Ik zou het geweldig vinden als ik weer een stap dichter bij een studie ben koste wat het kost!

Groet,

Vraagtekentje41
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 maart 2012, 10:03
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Na het lezen van je verhaal is er een vraag die me erg bezighoudt: waarom wil je een hbo-opleiding gaan volgen? Kun je dit uitleggen?

Citaat:
Zelf speel ik ook met de gedachte om in het buitenland (Canada) te werken en om de wereld te verkennen.
Wat voor soort werk zou je dan gaan doen?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 maart 2012, 13:17
vraagtekentje41 vraagtekentje41 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 maart 2012
Berichten: 3
vraagtekentje41 is on a distinguished road
Standaard

Hallo mariekevanoosterhout,

Bedankt voor je reactie op mijn topic.
Hieronder mijn antwoorden op je vragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Na het lezen van je verhaal is er een vraag die me erg bezighoudt: waarom wil je een hbo-opleiding gaan volgen? Kun je dit uitleggen?
Het mbo is eigenlijk als opstapje bedoelt geweest voor het hbo.
Tijdens mijn ICT-opleiding kwam ik er achter dat er meer in mij zat en dat ik voor mijn doen nog steeds niet uitgestudeerd was. Ik ben een laatbloeier maar heb echt de smaak te pakken van het leren, het mbo heb ik met goede eindcijfers afgesloten. In het mbo heb ik bewust gekozen voor de opleiding ICT-beheer omdat ik toentertijd veel met computers bezig was en dit als basis voor vervolgopleiding mij handig leek; op 9 à 10 jarige leeftijd was ik al met computers bezig. Voor mijn gevoel zou het nu zonde zijn als ik nu niet zou profiteren van het feit dat ik nu nog jong ben en nog de tijd heb om een eventuele vervolgstudie op te pakken. Ik wil niet meer zoals op het mbo aan 't handje genomen worden maar mezelf op een hoger niveau verder ontwikkelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Wat voor soort werk zou je dan gaan doen?
Ik zou graag werk willen verrichten waarbij ik op het snijvlak van zowel mens als organisatie werk. Het vertalen van wensen naar concrete doelen / oplossingen lijkt me een leuke en spannende uitdaging. Gezien mijn ICT achtergrond zou dit door middel van ICT gerealiseerd kunnen worden, verplicht is het niet aangezien ICT ook als hulpmiddel zou kunnen dienen.

Ik hoopt dat dit antwoordt geeft op je vragen.

Groet,

vraagtekentje41
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 maart 2012, 13:38
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vraagtekentje41 Bekijk bericht
Ik zou graag werk willen verrichten waarbij ik op het snijvlak van zowel mens als organisatie werk. Het vertalen van wensen naar concrete doelen / oplossingen lijkt me een leuke en spannende uitdaging. Gezien mijn ICT achtergrond zou dit door middel van ICT gerealiseerd kunnen worden, verplicht is het niet aangezien ICT ook als hulpmiddel zou kunnen dienen.
Wat opleiding betreft was de bedrijfskundige informatica m.i. wel de juiste richting. BI gaat over hoe de IT de organisatie bij haar doelen kan ondersteunen. Niet over hoe de IT dat moet realiseren. BI is dan ook vooral bedrijfskundig met een stevige niet technische IT component.

Typische rollen voor deze functie zijn business/informatie analist of consultant. Deze mensen houden zich bezig met het vertalen van de organisatie (en dus menselijke) behoefte naar specificaties waar de IT zich naar kan richten.

Je geeft echter aan dat HBO BI je niet lag. Was dat omdat de technische IT component te weinig aan bod kwam of omdat je bijkomende vakken als economie niet zag zitten/te zwaar waren? Technische informatica op HBO niveau heeft een wiskundige basis en gaat diep in op programmeren, netwerken, etc. Trekt dat je meer?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2012, 14:33
vraagtekentje41 vraagtekentje41 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 maart 2012
Berichten: 3
vraagtekentje41 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Je geeft echter aan dat HBO BI je niet lag. Was dat omdat de technische IT component te weinig aan bod kwam of omdat je bijkomende vakken als economie niet zag zitten/te zwaar waren? Technische informatica op HBO niveau heeft een wiskundige basis en gaat diep in op programmeren, netwerken, etc. Trekt dat je meer?
Hallo ajhoff,

Rede voor het vroegtijdig stoppen van mijn studie was dat de vakken zoals economie mij te zwaar lagen & weinig IT. Ik had immers deze vakken nog nooit gehad in
het mbo / middelbaar onderwijs. Tijdens de studie had ik het idee opgevat om wat extra inspanning en tijd te spenderen aan de logische vakken waarmee ik problemen had. Het werkte niet, ik liep achter met de stof en ging met minder plezier naar school. Hierbij komt ook nog eens dat ik een perfectionist ben en alles dus in een keer goed wilde doen, resultaat: stress. Achteraf gezien was weinig IT als argument niet helemaal terecht, ik denk dat mijn beeld van de studie toen vertroebeld raakte door mijn spanning en achterstand met de leerstof. Ook had ik al een studie als ICT-beheerder afgerond, je kan zeggen dat ik op IT gebied qua technische kennis al enige bagage had opgebouwd qua kennis.

Het frappante, nu ik er over na denk, is dat ik wel vooraf aan de studie grondig had uitgezocht of deze studie bij mij paste. In februari / maart leek ik het al te weten na veel wikken en wegen. Daarbij komt dat tijdens de open dag mij verteld was dat economie en gerelateerd met dyscalculie als beperking geen direct probleem zouden vormen; het was mogelijk om eventuele problemen met zelfstudie op te lossen. Mede dankzij de open dag heb ik mijn besluit definitief gemaakt om te kiezen voor deze studie. Maar het neemt niet weg dat ik zelf ook het een en ander had kunnen doen in de vorm van bijspijkerlessen etc. Zoals eerder gezegd sluit ik ICT nog niet uit als branche om in te werken, misschien heb ik BI als studie toch te snel weggewuifd!?

Groet,

vraagtekentje41
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 maart 2012, 14:55
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Of je de studie te vroeg hebt weggewuifd kan ik je niet zeggen. Wel kan ik over mijn eigen ervaring vertellen. Ik heb de HEAO geprobeerd te doen na de HAVO. Ik ben gestrand in de propedeuse omdat de aansluiting niet goed genoeg was. De hoeveelheid stof (16 vakken in één jaar), het niveau verschil (feitelijk had ik VWO moeten hebben) en vooral het hogere tempo nekte mij. Het lukt me niet om de achterstand in te lopen door het hoge tempo.

Momenteel doe ik een WO master bedrijfskunde met relatief gemak. Het grote verschil is dat ik nu over veel meer en bredere kennis beschik waardoor ik het niveau goed aan kan. Ik heb het idee dat de stap voor jou ook te groot was. Als dat zo is kun je proberen om je basis te verbreden en te verdiepen voordat je opnieuw een HBO opleiding gaat volgen. Grote kans dat het dan wel lukt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
Wat nu weet het niet hangen blijven of niet? weethetnietje Loopbaanvragen 2 7 oktober 2010 09:46
Open Sollicitatie stage bij een bank, dringend. Soloman Sollicitatiebrief en cv 4 22 juli 2008 19:22
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon