Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 mei 2009, 18:33
MikeyM MikeyM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Berichten: 2
MikeyM is on a distinguished road
Standaard Ommezwaai van elektrotechniek naar ICT

Beste lezers,

graag zou ik jullie mening willen horen over het volgende:

Ik ben een knul van 28. Na mijn havo ben ik op mijn 18e HBO elektrotechniek gaan studeren in Amsterdam, ondertussen was Internet nog erg jong en avontuurlijk en zo vond ik een leuke meid in Canada die ik ben gaan opzoeken. Het klikte! Vervolgens probeerde ik zo veel mogelijk in Canada te zijn en wist ik met heel wat geregel een bijbaan in de ICT, servicedesk-werk, te vinden die het goed vonden dat ik met een 16-uren contract volle weken plus avonduren draaide zodat ik contractueel de juiste uren haalde om 2-3 maanden achtereen weg te zijn. Natuurlijk moest ik ook mijn studie op de kop zetten, maar toch kreeg ik het voor elkaar een niet al te grote achterstand op te lopen. Het plan was dat in ging emigreren zodra ik was afgestudeerd maar na 4 jaar jetsetten was de pret helaas voorbij, we waren uit elkaar gegroeid. Ik had toen nog 2 jaar nodig om mijn stages, projecten en hertentamens te doen. Voor mijn afstudeerstage kreeg ik een 7 gemiddeld, een 4 voor het technische deel omdat ik de details achterwege liet en een 10 voor het management deel omdat ik een heel duidelijk verhaal had door al mijn opties en keuzes goed te onderbouwen. Verder had ik ook wat vakken van de informatica meegesnoept omdat ik mijzelf liever breed wilde houden, zo volgde ik vakken als databases, e-commerce, een serie C++ vakken en OO/UML.

Toch voelde ik mij niet stevig in de schoenen al had ik een HBO diploma op zak, mijn aandacht was al die jaren erg verdeeld geweest en daardoor twijfelde ik aan mijn harde technische/wiskundige kennis. Om dit te corrigeren besloot ik verder te studeren in de elektrotechniek op de technische universiteit in Eindhoven, waar ik mijzelf flink ben tegengekomen. Het studeergedrag wat ik op mijn HBO vertoonde werkte niet op de TU en het kostte mij veel moeite om mijn studiehouding aan te passen. De studiepunten begonnen vorig jaar eindelijk binnen te komen. Het is mij op de TU niet gelukt om meer dan 30 uur per week met de techniek bezig te zijn, dan was ik op. Het helpen van mensen (teamverband) geeft mij just weer energie, maar dat is op de TU in mindere mate nodig. Ik ben nu al 4 jaar bezig en alhoewel het nu best goed gaat, heb ik sinds dat ik 28 ben geworden het gevoel dat de tijd dringt. Tijd on een voltijd baan te gaan zoeken.

Ik heb dus flink wat gaten in mijn CV zitten, maar stilgezeten heb ik ook niet: Ik heb voornamelijk ICT gerelateerde activiteiten gedaan, soms in loondienst en soms als vrienden dienst. Het lijkt me een goed idee om een baan te gaan zoeken in de ICT; een juiste verhouding van mensen contact en techniek. Omdat ik al wat ouder ben wil ik mijn ICT carrière goed uitstippelen zodat ik zowel een visie als een plan heb waarmee ik kan werken en mijn voortgang kan beoordelen. Ik begrijp dat ik het met sollicitaties moeilijk zal krijgen met overtuigen aangezien ik al wat ouder ben, dat accepteer ik.

Wie kan mij adviseren op ICT gebied? Hoe loopt het ICT carrière traject? Waar kan ik het beste beginnen? Is mijn beeld van de ICT de juiste?

Dank voor het lezen,

met vriendelijke groet,

MikeyM.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 mei 2009, 19:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Ommezwaai van elektrotechniek naar ICT

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MikeyM Bekijk bericht
twijfelde ik aan mijn harde technische/wiskundige
De wiskunde is inderdaad het grote verschil tussen hbo en wo. Wat voor carrière zie je voor je waar die wiskunde zo belangrijk bij is? Als je verder wilt in de wetenschap dan kan ik het me voorstellen, maar voor een baan in de ICT-praktijk kun je met een hbo-opleiding Elektro + informaticavakken prima uit de voeten, lijkt me.

Citaat:
Ik ben nu al 4 jaar bezig en alhoewel het nu best goed gaat, heb ik sinds dat ik 28 ben geworden het gevoel dat de tijd dringt. Tijd on een voltijd baan te gaan zoeken.
Dat kan ik me voorstellen, maar qua economische crisis is dit geen gunstig moment om een starterspositie in de ict te vinden. Er vliegen her en der massaal ict'ers de deur uit, en er solliciteren daardoor overal voldoende mensen mét ervaring. Als je de mogelijkheid hebt om nog 1 of 2 jaartjes door te studeren dan zou ik dat serieus overwegen.

Citaat:
Hoe loopt het ICT carrière traject?
Ik heb ook TU Elektrotechniek variant computertechniek gedaan (TU Delft), ben de ICT in gegaan en ben begonnen als software engineer, gevolgd door informatieanalist, projectleider en zelfstandig ict-consultant. Maar er zijn natuurlijk allerlei andere carrièrepaden mogelijk.

Citaat:
Is mijn beeld van de ICT de juiste?
Moeilijk te zeggen, want hier heb je nog niet zoveel over verteld. Wat is je beeld van de ICT?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 mei 2009, 22:43
MikeyM MikeyM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Berichten: 2
MikeyM is on a distinguished road
Standaard Re: Ommezwaai van elektrotechniek naar ICT

Rene, bedankt voor je snelle reactie.

Citaat:
Wat voor carrière zie je voor je waar die wiskunde zo belangrijk bij is?
Mijn HBO vakken had ik zo gekozen dat ik mij richting de embedded systemen ontwikkelde en verwachtte ik dat er nog wel wat rekenwerk bij te pas zou komen voor signaal analyse en algoritmen. Op dat moment had ik nog zeer weinig ervaring met integralen en wiskundige notaties. Ik hoefde niet zo zeer de wetenschap in, maar wilde de stof wel zo diep als nodig kunnen doorgronden.

Citaat:
qua economische crisis is dit geen gunstig moment om een starterspositie in de ict te vinden
Het blijft inderdaad een lastige kwestie, als ik door studeer kan het zijn dat ik op mijn 30e of zelfs 31e pas klaar ben. Financieel wordt het ook moeilijker zodra ik 30 ben, dan gaat de voltijd studie rond de 8000 euro kosten per jaar.

Citaat:
Wat is je beeld van de ICT?
Aangezien ik praktische ervaring heb in het onderhouden van enkele MBK bedrijf netwerken denk ik aan een carrière in de ICT als systeem en netwerk engineering, waarbij ik cursussen en projecten afwissel voor certificering en ervaring, waarmee ik kan opklimmen naar manager, consultant, adviseur of trainer.
Verder omdat ik praktische ervaring heb in PHP/MySQL en embedded C, kijk ik ook naar vacatures voor software ontwikkelaar. Hoe daarin carrière stappen te maken is mij minder duidelijk.

Met vriendelijke groet,

MikeyM
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 mei 2009, 10:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Ommezwaai van elektrotechniek naar ICT

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MikeyM Bekijk bericht
Aangezien ik praktische ervaring heb in het onderhouden van enkele MBK bedrijf netwerken denk ik aan een carrière in de ICT als systeem en netwerk engineering, waarbij ik cursussen en projecten afwissel voor certificering en ervaring, waarmee ik kan opklimmen naar manager, consultant, adviseur of trainer.
Als je al een hbo-opleiding en t.z.t. een tu-opleiding hebt, dan zou ik niet te veel meer inzetten op cursussen en certificering. Daar pak je vast wel wat van mee, maar het lijkt me niet essentieel voor je carrière.

Manager, consultant/adviseur en trainer zijn nogal verschillende functies, maar ze hebben gemeen dat je meer met mensen te maken hebt dan met pure techniek. En dat terwijl je studie en praktijkervaring vooral erg technisch zijn. Het kan zinvol zijn om je gewenste richting nu al in je cv te vlechten met cursussen/trainingen op het gebied van sociale vaardigheden of management, bestuurswerk in een studentenvereniging of dat soort dingen.

Citaat:
Verder omdat ik praktische ervaring heb in PHP/MySQL en embedded C, kijk ik ook naar vacatures voor software ontwikkelaar. Hoe daarin carrière stappen te maken is mij minder duidelijk.
In ieder geval zorgen dat je allerlei informaticavakken meepakt in je elektrostudie. En dan beginnen als software engineer.

Netwerkengineering en softwareontwikkeling zijn twee min of meer gescheiden carrièrepaden in de ict. Ik zou daar t.z.t. een bewuste keuze tussen maken.

Je begint straks op de arbeidsmarkt met wat minder relevante praktijkervaring dan je leeftijdsgenoten. Dat zou je kunnen compenseren door te beginnen in de detachering. Dan doe je uiteenlopende ervaring op in projecten bij verschillende klanten en zorgt het detacheringsbureau misschien voor wat cursussen en certificering die op dat moment in de arbeidsmarkt belangrijk zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon